• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbilder från Bohuslän

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

a20100115006.jpg


Med hopp om att vintern är på upphällningen, här är ytterligare en vinterbild.

Från Norrkila mot Preemraff tagen med mobilen. (Samsung Omnia HD)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Visst är det vackert på vintern, man måste det vara så himmla kallt.;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Snyggt! Stångehuvud är ett oerhört vackert naturreservat!
Nästa år, när jag är klar med mitt fotoprojekt i Kungsbacka, måste det bli en tur med husbilen till Bohuslän under vintern!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän





Calla Curman "Stångehuvuds räddare"
För att förhindra att den vackra naturen vid Stångehuvud förstördes började Calla Curman från 1916, med stor
envishet och långdragna förhandlingar med markägarna, successivt köpa in bit efter bit av Stångehuvud,
ofta via ombud för att inte avslöja att det var samma person som stod som köpare och fram mot 1920 hade
hon lyckats köpa in hela området, totalt cirka 16 ha.

Den 3 november 1925 donerade hon området till Kungliga Vetenskapsakademin i avsikt att området skulle bevaras
för all framtid. Samtidigt inrättades Carl och Calla Curmans stiftelse som ska hålla ett vakande öga över Stångehuvud
och avgöra vilka skötsel- och underhållsinsatser som bör vidtas för att bevara och vårda området. En minnessten
över Calla Curmans gärning finns rest på Stångehuvud med undertexten Stångehuvuds räddare. (ur Wikipedia)

asthuvud 053.jpg
 
Toppen