• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindrutetorkarmotor till fiat ducato -84

F

F.d. 53399

Guest
Hej!

Mina vindrutetorkare gick inte igenom besiktningen oss att de gick för sakta. Jag lämnade in bilen på verkstad och de lyckades inte få dem att gå snabbare, varken genom att smörja upp alla leder mellan motor och torkare eller genom att öppna upp torkarmotorn och smörja upp den. Och det finns inga begagnade att köpa :/ Tydligen finns det torkarmotorer med 3 kablar men min ska ha 5. Är det någon här som vet var man kan få tag på en sådan vindrutetorkarmotor?

Tack på förhand för hjälpen!

Grahnis
 
F

F.d. 53399

Guest
Inte bästa bilden men det är den enda jag har
 

Bilagor

  • IMG_20180607_150135.jpg
    IMG_20180607_150135.jpg
    2 MB · Visningar: 54

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Da jeg trengte til en tilsvarende oppdatering så tok jeg med motoren til en bildel engros som hadde et utvalg. De fant frem fra hyllene en motor som passet både fysisk og elekstrisk - den hadde noe høyere effekt enn orginalen. Mener det de fant var en Swf motor, men dette er 20 år tilbake og i Norge.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hej!

Mina vindrutetorkare gick inte igenom besiktningen oss att de gick för sakta. Jag lämnade in bilen på verkstad och de lyckades inte få dem att gå snabbare, varken genom att smörja upp alla leder mellan motor och torkare eller genom att öppna upp torkarmotorn och smörja upp den. Och det finns inga begagnade att köpa :/ Tydligen finns det torkarmotorer med 3 kablar men min ska ha 5. Är det någon här som vet var man kan få tag på en sådan vindrutetorkarmotor?

Tack på förhand för hjälpen!

Grahnis
Du måste plocka ur torkarstället
o plocka isär o smörja upp, det är axeln upp igenom plåten under rutan det handlar om. Det är där det kärvar, plocka isär o smörj upp där innan du gör något annat är mitt tips. Det är inte motorn som är felet.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enig med Topaz, den motoren jeg byttet ut hadde brent flere av viklingene både på anker og stator (forrige eier hadde satt inn en stor sikring - idiotisk forsøk på å løse problemet). En omvikling var eneste alternativ til en ny motor. I min ungdom fikset jeg massevis av feilende viskermotorer - reparerte også en del brutne viklinger. En full utbytting av en vikling er en større jobb en jeg ville gjøre i dag, selv om jeg gjorde det for over 50 år siden.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på min 90a sitter det en som har fem stift och är av märket Magneti Marelli Nummer TGE 423 B.
Om du söker på det numret kan du kanske finna en som passar till din bil.
Köpte en från Polcar 5701SWP2. 375 2917A. Ska leta fakturan om du vill veta företaget.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej innan du köper nåt gör som Topaz skriver, meningslöst att byta motor om det kärvar i rörgenomförningen i så fall är du ju tillbaka på ruta ett igen Med vänlig hälsning Bengt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Håller med om att smörja är det bästa,jag har också gjort det och det blev nästan som nytt.
Fattade det dock som om ni redan hade försökt med att smörja upp allting.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53399

Guest
Tack för alla tips! Ja, de har smörjt upp allt på verkstan men det fungerade tydligen inte ändå. Dock hittade jag faktiskt en motor på nätet som är på väg från Holland så förhoppningsvis löser sig detta problem inom kort.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, har någon, (verkstaden borde kanske) provat att mäta spänningen vid torkarmotorn när den är igång???
Jag har visserligen trekablarsmotorn men i båda fallen så har strömmen lång väg att gå innan motorn får tag i strömmen/spänningen.
Det fanns inte något relä på vägen på min bil (som är nyare) och troligen inte heller på din. Så strömmen/spänningen skall gå i flera meter kablar och också genom kontakter och kontaktytor i spaken.
Resultatet på min bil var att när rutan var trög och torkarna var på, så låg det under tio volt på torkarmotorn, därav slöheten till att nästan stanna i värsta fall. (Skall mätas när torkarna är igång och mellan jord och strömkabel som går till motorn och inte ens jord mot chassit.)
Det blir väl lite annorlunda på din femkablarsmotor men jag klippte helt enkelt av kablarna mellan "skivan" i motorn som reglerar strömfördelningen och stoppläge och själva motorn.
I mitt fall så användes kablarna från reglegeskivan (en jord och två kablar till två hastigheter) som styrström till två reläer. De reläerna fick en ny strömmatning genom en säkring och kabel direkt från bilbatteriet till ingången på reläerna. På utgången sattes de två avklippta strömkablarna som gick till motorn, och jordkabeln till motorn direkt till en bra jordpunkt.
Det har funkat klockrent sedan dess med uppåt fjorton volt på motorn i stället för nedåt nio.
Det blir väl lite annorlunda att koppla om din med flera kablar men går säkert.
Naturligtvis inte helt säkert som felkälla men ändå mycket troligt.
Risken är också att man bränner upp motorn när den inte får tillräcklig spänning och knappt inte rör på sig. I min bil låg det en uppbränd motorn i en kartong när jag köpte den så ett liv var redan taget p.g. av spänningsfallet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. det finns många funktioner på gamla relälösa husbilar (första generationen) som får nytt liv med några reläer, och de gamla kablarna endast som styrning, inte minst lysen.
 
F

F.d. 53399

Guest
Tack JANKRO!

Det här med spänningsfall känns ju tyvärr troligt. Och tyvärr är det körförbud på bilen så länge detta problem inte är åtgärdat så jag kan inte ta hem den från verkstan. Jag ska prata med dem om detta och så får vi se vad som händer när nya motorn kommer. Ett ytterligare litet problem är att jag ska åka bort i en och en halv vecka mitt i allt detta utan att ha tillgång till telefon :/
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja har dom av någon anledning inte redan kollat spänningen på motorn vid drift vilket verkar märkligt på en gammal bil med sega eller svaga elfunktioner så är det nog dags.

M.v.h.
 
Toppen