• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill ej starta

F

F.d. 50334

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Citroen
Chassietyp: Standard
Motortyp: c 25
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: magnum 660
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Bilen vill inte starta . När jag vrider om nyckeln , lyser allting på intstrumentbrädan, ljus etc. men motorn är stendöd . Vi bogserade igång den , gick snabbt , sedan startade den många gånger . Min verkstad plockade ut startmotorn och demonterade den men hittade inga fel , plus, som dom sa att startmotorn såg ganska ny ut.
Sedan fungerade bilen ett tag men nu är det likadant igen, alltså samma fel.
Skillnaden är att när vi/jag provade att starta den igen gick det inte , provade flera gånger .
Någon föreslog att det kunde vara tändningslåset,. Andra idéer ?

Mvh Ulf Stensson
 
F

F.d. 29925

Guest
Det går att testa: På själva startmotorn finns det två grova kabelanslutningar där den ena kommer direkt från batteriet. (Vanligtvis den övre) Dessutom finns det en betydligt klenare kabel som går till tändningslåset och som skall dra solenoiden.
Jag skulle testa med en klen 2,5 mm kabel från den grova kabeln som kommer från batteriet och den anslutning som går till tändningslåset. Ha tändningen påslagen och växeln i friläge. (Bra att ha handskar på sig det kan bli lite varmt)
Om den startar på detta sätt är det avbrott eller dålig kontakt mellan tändningslåset och generatorn.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Det är troligtvis startspärrsreläet som styrs av larmet som bråkar prova att slå av och på larmet några gånger och försök sedan att starta igen.
Detta hände oss en gång för många år sedan och jag hade väldigt svårt att lokalisera felet
Lars (tidigare ägare)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om det är eftermonterat larm med startspärrsrelä monterat som bråkar eller möjligen startläget i tändningslåset som är ett rätt vanligt fel, så går båda att testa och förbikoppla med en kabel direkt till lilla anslutningen på startmotorn enl. decker. (Sista ordet i hans inlägg är generatorn men han menar troligen startmotorn :oops:).
Om startmotorn då går runt så kan man vara säker på att det inte är den som bråkar.
Nästa steg är i så fall att först kolla så det kommer 12V ut på startkabeln från tändningslåset, och nästa steg är att hitta startspärrsreläet och kolla att 12V går genom det.

Om du vill vara säker på att få igång bilen om nu startmotorn är ok. vore att dra en tillfällig kabel från en kraftig 12V kabel vid "ratten" till en lös återfjädrande strömbrytare och sedan en kabel vidare ner till lilla anslutningen på startmotorn, som kan användas till start om det bråkar och tills du är säker på att felet är avhjälpt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan, om det är eftermonterat larm med startspärrsrelä monterat som bråkar eller möjligen startläget i tändningslåset som är ett rätt vanligt fel, så går båda att testa och förbikoppla med en kabel direkt till lilla anslutningen på startmotorn enl. decker. (Sista ordet i hans inlägg är generatorn men han menar troligen startmotorn :oops:).
Om startmotorn då går runt så kan man vara säker på att det inte är den som bråkar.
Nästa steg är i så fall att först kolla så det kommer 12V ut på startkabeln från tändningslåset, och nästa steg är att hitta startspärrsreläet och kolla att 12V går genom det.

Om du vill vara säker på att få igång bilen om nu startmotorn är ok. vore att dra en tillfällig kabel från en kraftig 12V kabel vid "ratten" till en lös återfjädrande strömbrytare och sedan en kabel vidare ner till lilla anslutningen på startmotorn, som kan användas till start om det bråkar och tills du är säker på att felet är avhjälpt.

M.v.h. JANKRO.

Visst är det startmotorn som avses.:)
 
Toppen