• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

M

MikeC

Guest
Jag har en liten husbil med dusch som jag byggt själv. Själva duschen syns i första bilden i 12:e inläghet här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t60940/

Nu vill jag ordna varmt vatten till duschen. Så som det är nu kokar vi vatten på kastrull, blandar ned det i en hink med kallvatten, slänger ned pumpen till duschen i hinken och duschar. Detta vill vi nu göra enklare, man jag är lite osäker på hur.

Vi har inga andra varmvatten krav alls. Vi vill inte ha varmvatten i några andra kranar, vi vill bara värma duschvatten i en helt seperat vattentank. Vi har inte gasol i bilen då vi har en dieselvärmare (luft värmare) för värme när det blir kallt, och mat lagar vi ute på portabla gasolköl med små burkar. Med det sagt så kan jag tänka mig installera gasol om det nu är enklaste sättet.

Eftersom det är endast avsedd för duschvatten så måste det finnas någon form av temperaturestyrning. Jag vill heltst inte behöva blanda het och kallt vatten till duschen, utan värma upp tanken till dusch-varmt, och sen bara duscha. Vilken lösning skulle passa oss bäst?
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

Liten ack-tank, med varmvattenberedare i. Värm den med motorn, dieselvärmare, 220 eller solfångare.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

Liten ack-tank, med varmvattenberedare i. Värm den med motorn, dieselvärmare, 220 eller solfångare.
Jag är nog lite för grön på det här för att kunna dra nytta av ditt inlägg. Jag kan inte bara se dessa termer och förstå hur det ska fungera :oops:

Solfångare verkar dock intressant, men mina sökningar ger ingen vidare träffar vad gäller solfångare och husbil (google tycks inte kunna skjila på solfångare och solpanel).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

Jag är nog lite för grön på det här för att kunna dra nytta av ditt inlägg. Jag kan inte bara se dessa termer och förstå hur det ska fungera :oops:

Solfångare verkar dock intressant, men mina sökningar ger ingen vidare träffar vad gäller solfångare och husbil (google tycks inte kunna skjila på solfångare och solpanel).

Svårt att hitta den kombinationen på Google och hos experter som vet.
Jag byggde min egen och förmodligen funkar det, eftersom jag inte är nån expert, som vet att det inte går.

Vill du kan jag förklara hur jag gjorde
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

Jag hade en rostfri balja på ca 50 liter som jag gjorde en slinga av koppar rör och la i botten för solfångaren, sedan monterade jag en liten ca 20 liters rostfri tank som varmvattenberedare överst i baljan och svetsade på ett lock.
Svetsade en anslutning för rör i botten och en på toppen.

Dessa anslöt jag parallellt med värmepaketet i bilen.
Dieselvärmare satt redan monterad i bilen.
Motor eller dieselvärmare kunde nu värma vattnet.

Jag la några vatten element (vanliga som man har hemma) på takräcket och målade dom svarta, sedan kopplade jag dom med en cirkulationspump till slingan av kopparrör i baljan.

Allt var för att testa om det gick, eftersom alla sa att det inte går.
Jag hade det i en vanlig skåpbil, med en duschkarbin och en vanlig säng som jag bultade fast i golvet.
Jag använde bilen, när jag var på jobb och då var det bra med dusch.
Kan ju tillägga att det gick fort att värma med dieselvärmaren (35 kW) på vintern.

Nu vet jag att det omöjliga funkar och ska bygga en bättre anläggning i min husbuss, som jag håller på att bygga.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Vilket system för varm duschvatten skulle passa mig?

Intressant, tackar. Dieselvärmaren var en vattenvärmare antar jag? Hmm... Min är luftvärmare, jag undrar om något liknande kunde göras med varmluften från den i kopplarslingan istället för varmt vatten. Alternativt dra lite kopparslinga runt avgasröret på min dieselvärmare, den blir ju stekhett.
 
Toppen