• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket batteri skall jag välja

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har fått offert på Bosch 90Ah fritidsbatteri pris 100€ st (se bild) eller skall jag välja Biltemas AGM 95 AH för 199€ st
Tacksam för råd
Mvh Ulf Wikar
 

Bilagor

  • WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    1,3 MB · Visningar: 37

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Helt rätt, saknar Amperemeter och kan bara se spänning! Batterierna verkar "sjunga på sista versen" trotts att dom är fulladdade, just nu 13,8V.
I båten brukar jag faktiskt tända en taklampa och sedan slår jag på lanternorna och beroende på hur mycket taklampans ljus "gungar till" så får jag en uppfattning av batteriets kondition:)

Batterier kan alltid(nästan) ge full spänning dock dyker dom vid last om batteriet är dåligt, precis som du ser och en A mätare hjälper inte samt frågan är om den flashiga batteritankmätaren du snackade om hjälper ifall batterierna är dåliga, du såg min fråga under ditt inlägg över vad den egentligen mäter?

Mäter den bara ström in och ut då hjälper den dig inte mycket skulle jag vilja påstå, men den kanske är kul att titta på:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Batteritankmätare håller hyfsat bra koll på in- och ut och kan alltså visa förbrukat, kvarstående och även momentan förbrukning.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Batteritankmätare håller hyfsat bra koll på in- och ut och kan alltså visa förbrukat, kvarstående och även momentan förbrukning.

Anders
Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).
Som sagt det här är inte mitt område, men läser man (med halvtaskig översättning) så är det dock imponerande med vad manicken gör, inte minst med tanke på att idag vet jag i princip "noll".

Datorn tar hänsyn t.o.m. för batteriets egen urladdning, m.m.! Så här står det:
Das Gerät steht ständig mit „seiner Batterie“ in Kontakt und registriert und bewertet somit alle Batterieaktionen. Alle Lade- und Entladeströme werden penibel mitgezählt, Batteriegröße, Selbstentladung, Batteriebelastung etc. anhand einprogrammierter Kennlinienfelder berücksichtigt. Aus den gemessenen Werten und der Batteriegröße wird dann die Restkapazität der Batterie errechnet. Das Ergebnis ist die korrekte Anzeige des Ladezustandes (der noch entnehmbaren Kapazität, Restladung) der Bordbatterie als Zahlenwert in Amperestunden („Ah“) und in Prozent („%“) sowie als übersichtlicher Füllstands-Balken, wie bei einer Tankuhr. Der LCD-Batterie-Computer S eignet sich für alle Batterietypen (Säure, Gel, AGM, Lithium einstellbar) mit 12V- und 24V-Batteriespannung.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).

Man matar in batteriernas kapacitet och så utgår den från det och räknar ner. Mycket nyttig men BMS för Li är något annat, där för att skydda laddningsgränser.

Ende nackdelen är att man måste justera kapaciteten om batterierna slits. Förbrukat fortfarande rätt men återstående blir fel.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Man matar in batteriernas kapacitet och så utgår den från det och räknar ner. Mycket nyttig men BMS för Li är något annat, där för att skydda laddningsgränser.

Ende nackdelen är att man måste justera kapaciteten om batterierna slits. Förbrukat fortfarande rätt men återstående blir fel.

Anders
Okej, som jag misstänkte alltså och då hjälper det inte Ranko eller tex mig som fricampar en del i vinterlandskap med kalla batterier.

En bra BMS hanterar mycket mer än att bara stänga av vid för låg spänning, som jag skrev den är som i en fin laptop eller mobil dvs den håller koll på allt om batteriet inklusive sådana detaljer som tillverkare, modell, serienummer allt för att garantera en maximal funktion för förbrukarna.

Som sagt det kommer nog rätt snart i nya bilbatterier.

Bifogar en bild från laptop där en del information från BMS om batteriet visas.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-01-16 kl. 08.40.55.png
    Skärmavbild 2017-01-16 kl. 08.40.55.png
    81,4 KB · Visningar: 7

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag tycker jag har extremt stor nytta av batteritankmätare vid vintercamping. Man får en mycket bra uppfattning om hur mycket som förbrukats. Jag brukar försöka se till att inte gå under 50%. Om man har bra koll på detta så behöver man inte heller dyra batterier. Det som dödar de billiga snabbt är ju djupurladdningar. Jmf dagens bilar där ett batteri håller många år.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Okej, som jag misstänkte alltså och då hjälper det inte Ranko eller tex mig som fricampar en del i vinterlandskap med kalla batterier.

En bra BMS hanterar mycket mer än att bara stänga av vid för låg spänning, som jag skrev den är som i en fin laptop eller mobil dvs den håller koll på allt om batteriet inklusive sådana detaljer som tillverkare, modell, serienummer allt för att garantera en maximal funktion för förbrukarna.

Som sagt det kommer nog rätt snart i nya bilbatterier.

Bifogar en bild från laptop där en del information från BMS om batteriet visas.

Förstår inte riktigt vad du menar. En batteritankmätare är inte en ersättning för en BMS och dessutom förstår jag inte din koppling till vintercamping. Vi behöver inte älta detta mera. En batteritankmätare är mycken värdefull och standard i de flesta nya båtar och husbilar.

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Angående batteribankmätare, så monterade jag Ctek's battery sense i husbilen för ett år sedan.

https://www.conrad.se/Batteri%F6vervakning-CTEK-CTX-Battery-Sense-12-V.htm?websale8=conrad-swe&pi=1423701&gclid=Cj0KEQiA-_HDBRD2lomhoufc1JkBEiQA0TVMmutZpe3TF-3oWgKC4cnLdco8oXtOf5Mn4kW_7Dtbe78aAunU8P8HAQ

Mycket enkel installation.
Kommunicerar via app över blåtand i mobilen batterinivåstatus.
Går bara att ställa in max 200Ah, men det har funkat bra för mej med 3x95Ah.
Man får även trendkurva på statusen i batteribanken.
Jag är nöjd med denna simpla Ctek-produkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag tycker jag har extremt stor nytta av batteritankmätare vid vintercamping. Man får en mycket bra uppfattning om hur mycket som förbrukats. Jag brukar försöka se till att inte gå under 50%. Om man har bra koll på detta så behöver man inte heller dyra batterier. Det som dödar de billiga snabbt är ju djupurladdningar. Jmf dagens bilar där ett batteri håller många år.
Jag förstår att det är trevligt att se hur mycket man gjort av med, men det man inte kan se är kapaciteten på batteriet och då är halva nyttan borta och i tex Rankos fall med risiga batterier eller som i mitt fall i kyla så är nytta av att veta hur mycket man gjort av med inte så väldigt informativt eftersom vi inte vet hur mycket batteriet har att leverera.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Angående batteribankmätare, så monterade jag Ctek's battery sense i husbilen för ett år sedan.

https://www.conrad.se/Batteri%F6ver...-3oWgKC4cnLdco8oXtOf5Mn4kW_7Dtbe78aAunU8P8HAQ

Mycket enkel installation.
Kommunicerar via app över blåtand i mobilen batterinivåstatus.
Går bara att ställa in max 200Ah, men det har funkat bra för mej med 3x95Ah.
Man får även trendkurva på statusen i batteribanken.
Jag är nöjd med denna simpla Ctek-produkt.
Aha, det där med trendkurva låter väldigt bra för då kan man se hur snabbt den faller och jämföra med hur mycket ström man tar ut.

Egentligen borde CTEK program kunna(eller det kanske den kan) berätta att den börjat falla snabbare jämför med någon annan gång, tex när man installerade batterierna och på så sätt kunna säga att kapaciteten är xx% jämfört med vid installationen.

Rättelse, nu ser jag att den inte kan mäta ström, vilket gör livet lite svårare för den tyvärr.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Förstår inte riktigt vad du menar. En batteritankmätare är inte en ersättning för en BMS och dessutom förstår jag inte din koppling till vintercamping.
Anders
Eftersom det intressanta är hur mycket kapacitet man har kvar i batteriet då batteriet blir avsevärt mycket sämre i kyla likväl på samma sätt som att det åldras och tappar kapacitet, jämför med en färddator som beräknar hur långt du kan åka på bränslet i tanken med nuvarande fart inte med någon annan fart.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag förstår att det är trevligt att se hur mycket man gjort av med, men det man inte kan se är kapaciteten på batteriet och då är halva nyttan borta och i tex Rankos fall med risiga batterier eller som i mitt fall i kyla så är nytta av att veta hur mycket man gjort av med inte så väldigt informativt eftersom vi inte vet hur mycket batteriet har att leverera.

Håller inte alls med. Nya batterier vet man hur mycket kapacitet som finns och äldre kan man stämma av 1gg i året eller helt enkelt minska ursprungsvärdet något. Dessutom får man koll på momentanförbrukningen så en absolut nödvändig pryl anser jag, speciellt för vintercamping.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Eftersom det intressanta är hur mycket kapacitet man har kvar i batteriet då batteriet blir avsevärt mycket sämre i kyla likväl på samma sätt som att det åldras och tappar kapacitet, jämför med en färddator som beräknar hur långt du kan åka på bränslet i tanken med nuvarande fart inte med någon annan fart.

Batteriena inne i värme i husbilar normalt.

Anders
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Med tankmätaren kommer jag kunna sluta mig till om mina batterier är dåliga eftersom det kommer skilja mellan beräknad tid som mätaren kommer fram och när strömmen tar slut. Då vet jag att batterierna är dåliga. Utan tankmätare är detta mycket svårt att veta. Men framförallt så kommer jag att hålla batterierna över 50% mer eller mindre hela tiden. Det betyder att de troligen kommer att hålla länge. Att ladda ur för mycket en gång kan ju döda dem.


På båda mina bilar har bodelsbatterierna stått varmt.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Hej! Ni som skriver om vintercamping, är det flera dagar utan tillskott av extern el.Har själv vintercampat en del och har inte haft några problem,
visserligen då inte mer än kanske 3 nätter och sedan endera generatorladdning eller 230V. Har 3x80 Ah gel och 120W solpanel 150A generator. Batterierna alla
från 2009. Alla lampor + tv led. värme Alde. Det enda som jag kan få
ransonera med är tv-tittande och jag håller ögonen på voltmetern och det har inte hänt någon gång att spänningen gått ner till 12V. Har aldrig behövt någon
"Batman".
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Vi har 2x80 Ah. Klarar 2 dagar men sedan brukar jag ladda så att vi håller oss över 50-60%. Tre dagar skulle nog ge 30%.

Detta gäller denna årstid. I slutet på mars klarade vi en vecka med ca 2 timmars elanslutning och helt stillastående, men det var ganska soligt och vi har 110 W solpanel.

Vi har Alde, ingen TV, men ipad och tre telefoner.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Vi har 2x100 Biltema vanliga och klarar två dygn ungefär, däremot om vi varit ute en 10 dagar med körning mellan så sjunker det till 1 dygn ungeför då dom aldrig hinner bli uppladdade.

Nu har vi våra batterier under förar/passagerar sätet(gammal husbil) dvs ute i superkylan så laddning/batteri fungerar inte så jättebra vintertid uppe i Norr.

Vi har ingen TV men två barn med iPad, iPhone 4G router samt Truma gas som tack och lov bara tar 1Ah.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Absolut, det måste du ha, voltmätaren ger ju bara svaret utan last och det är ju lite bökigt, speciellt vintertid.

Anders

Hur menar du nu?? Varför kan du inte mäta spänningen på ett belastat batteri??

Med lite kunskap om batterier och en bra voltmeter går det att hålla koll på batteriets status. Jag hade en NASA batteriövervakare i vår förra husbil men tycker jag klarar mig bra utan denna. När jag kopplar på en belastning (har bra koll på vad olika belastningar drar för ström) ser jag direkt hur mycket spänningen sjunker, sjunker den mycket på en liten belastning vet jag att det börjar bli urladdat och jag kan ju också hålla full koll på när spänningen börjar sjunka för lågt.
 
Toppen