• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket batteri skall jag välja

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har fått offert på Bosch 90Ah fritidsbatteri pris 100€ st (se bild) eller skall jag välja Biltemas AGM 95 AH för 199€ st
Tacksam för råd
Mvh Ulf Wikar
 

Bilagor

  • WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    1,3 MB · Visningar: 37

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag har redan 2st externa laddare anslutna till EBL99,
en LAS1218 samt en LR1214, allt från Shaudt.

Hur jag som "lite händig" ska lyckas integrera en Ctek-laddare i detta nätverk vete tusan,
jag har aldrig sett någon lösning på detta, vore det enkelt skulle nog många åtgärdat sin laddning idag.
Jag ville förra året uppgradera LR1214 till en LRM1218 för att få en MPP-laddare samt med mer Amp.
Nix, går ej med EBL99, dåligt för att vara världens vanligaste EBL :(

Så nu får du släppa bomben med det superenkla receptet :)
Bomb nja, men det är inget rocketscience i EBL men då pratar jag för mig EBL.

Hur som haver, det finns en transformator(laddare) i den kanske tom två(en för bilbatteriet), dessa är anslutna till respektive batteri med två kablar, + och -, nyp av dom och koppla in en extern(eller två) laddare så är det klart.

Min EBL är gammal och när den är strömförsöjrd med 220 så kopplas bobatteriet och bilbatteriet ihop via ett relä, sedan laddas alla batterier tillsammans, dvs jag har bara en laddare i min EBL.

Men jag förstår att man ibland har en laddare för bodelen och den lite mindre för bilbatteriet, dock är det samma manöver, köp en 7A laddare till bilen och en 15/25/30 till bodelens batteri.

Skulle jag rekommendera något idag för den som har pengar så är det svenska LEAB,
http://http://www.erlandsonsbrygga....re/BATTERILADDARE_LEAB_CHAMP_30A_12V?id=10385
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Bomb nja, men det är inget rocketscience i EBL men då pratar jag för mig EBL.

Hur som haver, det finns en transformator(laddare) i den kanske tom två(en för bilbatteriet), dessa är anslutna till respektive batteri med två kablar, + och -, nyp av dom och koppla in en extern(eller två) laddare så är det klart.

Min EBL är gammal och när den är strömförsöjrd med 220 så kopplas bobatteriet och bilbatteriet ihop via ett relä, sedan laddas alla batterier tillsammans, dvs jag har bara en laddare i min EBL.

Men jag förstår att man ibland har en laddare för bodelen och den lite mindre för bilbatteriet, dock är det samma manöver, köp en 7A laddare till bilen och en 15/25/30 till bodelens batteri.

Skulle jag rekommendera något idag för den som har pengar så är det svenska LEAB,
http://http://www.erlandsonsbrygga....re/BATTERILADDARE_LEAB_CHAMP_30A_12V?id=10385

Tack för ditt svar,
men neej neej, detta recept skulle jag inte rekommendera någon som äger en husbil från detta årtusende med någorlunda modernt elblock.

Jag gjorde en dylik operation i min gamla PolarCamper som fick nytt liv med en Ctek d250s dual, den var från 1990 och hade inget elblock i "modern" tappning, så här stördes ingen funktion

Detta kan funka i mycket gamla husbilar.

:cool:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Tack för ditt svar,
men neej neej, detta recept skulle jag inte rekommendera någon som äger en husbil från detta årtusende med någorlunda modernt elblock.

Jag gjorde en dylik operation i min gamla PolarCamper som fick nytt liv med en Ctek d250s dual, den var från 1990 och hade inget elblock i "modern" tappning, så här stördes ingen funktion

Detta kan funka i mycket gamla husbilar.

:cool:
Jasså det skulle du inte, nu måste du förklara varför!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Men i EBL99 laddas ju startbatteriet via en konstantsprömgenerator som har egen strömförsörjning från nätdelen! (Om jag minns rätt). Hur löser man det med en Ctek laddare?
// Göte J
Hej

Är du säker på det, ett snabbt öga på EBL99 säger att det är samma gamla grejer som min bara en ny fin färg på lådan skulle jag säga, ev är laddaren modernare men det syns inte i PDF filen jag har.

Eller fel, dom har förbättrat en sak beroende på hur man ser på saker och ting, jag har alla säkringarna inne i bodelen vid själva strömpanelen medans EBL99 och senare har särkingarna i EBL vilket jag anser är mycket bättre ur el synpunkt men sämre om man ska kontrollera dom såklart.

Hmm, det ser även ut som om man inte behöver klippa något utan en extern laddare kan anslutas utifrån via en kontakt "2F block 7" samt genom att ta bort en 20A säkring och sätta den på en annan plats.

Varav just 20A kan jag inte direkt se men den är säkert inget problem att sätta 30A där heller.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Hej

Är du säker på det, ett snabbt öga på EBL99 säger att det är samma gamla grejer som min bara en ny fin färg på lådan skulle jag säga, ev är laddaren modernare men det syns inte i PDF filen jag har.

Eller fel, dom har förbättrat en sak beroende på hur man ser på saker och ting, jag har alla säkringarna inne i bodelen vid själva strömpanelen medans EBL99 och senare har särkingarna i EBL vilket jag anser är mycket bättre ur el synpunkt men sämre om man ska kontrollera dom såklart.

Sidan 13.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...9K.pdf&usg=AFQjCNHcM1inIAwMDK3C1KjL6pKRQ--JTQ
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Det visar sig att det sitter olika nätdelar i våra EBL99:eek:r. LAS 1218-3 i min och LAS 1218-5 i din EBL 99K.
Dessutom när jag plockat fram schemat på min EBL 99 G, ser jag att jag mindes fel. Den separata spänningen som jag påstod laddade startbatteriet gick bara till relät som kopplar in laddningen till detsamma. Sen är det bara ett blockschema
på nätdelen så man vet ju faktiskt inte vad som kommer ut på den terminalen A24 (A7 på din).
// Göte J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Det visar sig att det sitter olika nätdelar i våra EBL99:eek:r. LAS 1218-3 i min och LAS 1218-5 i din EBL 99K.
Dessutom när jag plockat fram schemat på min EBL 99 G, ser jag att jag mindes fel. Den separata spänningen som jag påstod laddade startbatteriet gick bara till relät som kopplar in laddningen till detsamma. Sen är det bara ett blockschema
på nätdelen så man vet ju faktiskt inte vad som kommer ut på den terminalen A24 (A7 på din).
// Göte J
Men min EBL så menar du den som jag länkade, det är dock inte min, jag har en äldre med liknande.

A7 går till A13 och är efter vad jag förstår en indikator som talar om i bilen att 220 är inkopplat(Mains indicator), hos mig så lyser en liten röd lysdiod på panelen då och den matas likadant med +12V.
A8 är den riktiga "grova" laddsladden som kommer från laddaren och kilar vidare genom EBL till batteriet.
A9 är minus/chassis eller jord.

Man kan sedan ansluta vilken laddare man vill, antingen den hårda vägen som jag eller via "MNL socket cap 2F block 7" och då ta bort 20A särkringen vid texten (A14) och sätta in en säkring vid 20A från MNL socket..., dessa är troligen de två fronten, ska man ha extern laddning så är det alltså bara en säkring som får finnas.

Om man nu har extern laddning så används EBL laddaren bara för att driva "Mains indicator".


Kort om min inkoppling.
Jag har mera förändringar själv där jag laddar bilbatteriet via en 7A CTEK och bilbatteriet samt denna CTEK driver bodelen när jag ligger vid stolpe.

Två andra CTEK laddare två 100A bodelsbatterier som ej är ihopkopplade(dessa används ej vid stolpe)

När jag sedan startar motorn så kör bodelen fortfarande på bilbatteriet men via en inverter(som startar när motorn laddar) då matas de två CTEK som laddar bodelsbatterierna, dvs jag har alltid laddning via CTEK och 220V till bodelsbatterierna.

När jag sedan fricampar så kopplas ett av bodelsbatterierna in till bodelen, när det batteriet trillar ned mot 12,3 volt så växlas det över till det andra bodelsbatteriet och när det kryper ned mot 12,3 volt så växlas det igen och om det går ned mot 11,5 så stängs allt av.

Allt detta sköts av en liten dator så det är automatiskt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jasså det skulle du inte, nu måste du förklara varför!

Jag är inte tillräckligt djupt kunnig i min EBL99 för att våga klippa dessa kablar för att ersätta befintliga laddare, det är varför :)

De laddare jag har idag är
-Den i EBL99 = 18A IUoU 3stegs-laddning
-LAS1218 = 18A IUoU 3stegs-laddning ansluten i block7 på EBL99
-LR1214(solceller) = 4A ansluten i block6 på EBL99
totalt ca: 40A

Sulle jag då klippa bort dessa med kontroll och skarva in en Ctek på 30A,
och därmed kunna byta till LiFePo-batteribank, låter liite märkligt, men jag är inget proffs på detta.

Likaså när jag under färd t.ex startar elverket för extra kyla, erhåller då 230V i bilen och laddningen styrs automatiskt över att matas från 230V
jag är tveksam till att det kommer att funka med din Ctek-lösning.

Nu kommer jag dock inte att lägga mina surt förvärvade slantar på en LiFePo-bank (ännu).
Jag tror svaret på min fundering kom redan i inlägg 17.

:cool:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag är inte tillräckligt djupt kunnig i min EBL99 för att våga klippa dessa kablar för att ersätta befintliga laddare, det är varför :)

De laddare jag har idag är
-Den i EBL99 = 18A IUoU 3stegs-laddning
-LAS1218 = 18A IUoU 3stegs-laddning ansluten i block7 på EBL99
-LR1214(solceller) = 4A ansluten i block6 på EBL99
totalt ca: 40A

Sulle jag då klippa bort dessa med kontroll och skarva in en Ctek på 30A,
och därmed kunna byta till LiFePo-batteribank, låter liite märkligt, men jag är inget proffs på detta.

Likaså när jag under färd t.ex startar elverket för extra kyla, erhåller då 230V i bilen och laddningen styrs automatiskt över att matas från 230V
jag är tveksam till att det kommer att funka med din Ctek-lösning.

Nu kommer jag dock inte att lägga mina surt förvärvade slantar på en LiFePo-bank (ännu).
Jag tror svaret på min fundering kom redan i inlägg 17.

:cool:
Jag är inte heller någon expert på EBL.

Hmm, du har alltså en extern laddare ansluten till block 7, då kan man gissa att dessa två laddare(den interna och externa block 7) är konstruerade för att kunna jobba tillsammans och i princip dubbla laddströmmen till 36A.

Var och en av dessa laddare är avsäkrade med en 20A säkring i fronten.

Om du nu skulle ta bort säkringen till den interna laddaren samt koppla bort den externa laddaren på block 7 så kan du ansluta valfri laddare till block 7.

Allt övrigt borde fungera precis som vanligt.

En fråga, din externa laddare som är kopplad till block 7, varifrån kommer 220V till den?

Du behöver inte vara så brutal som jag föreslog då din laddare redan är förberedd för extern laddning!!

GLÖM inte att ta bort en av(interna laddarens) 20A säkringarna bara:)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag är inte heller någon expert på EBL.
En fråga, din externa laddare som är kopplad till block 7, varifrån kommer 220V till den?


Från 230V nätverket, som normalt matas via elstolpe, eller internt från Dometic TEC29 (elverk), vid fricamping eller vid färd.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Från 230V nätverket, som normalt matas via elstolpe, eller internt från Dometic TEC29 (elverk), vid fricamping eller vid färd.
Misstänkte det, och det betyder att du inte har några problem att göra som jag beskrev.

Däremot din solcellsladdare måste såklart bytas ut/programmeras om mot en som klarar dina nya batterier också.

Så grabbarna som skruvat ihop EBL har öppnat upp för förbättringar!!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Beträffande batteriteknik så är det mycket på gång, bla så kommer man att bygga in smarta funktioner i batteriet i syfte att betydligt exaktare kunna beräkna statusen och skicket på batteriet, dvs på samma sätt som i fina laptop datorer, telefoner od.

Laddningen kommer säkerligen att skötas av batteriet själv iframtiden cell för cell,det som idag kallas för balancerad laddning.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Då var batterierna bytta, jag sågade av staget som inte har något annat nytta än hålla plast luckan på plats la en skruv istället för staget.
 

Bilagor

  • WP_20170114_13_21_19_Pro.jpg
    WP_20170114_13_21_19_Pro.jpg
    4,6 MB · Visningar: 8
  • WP_20170114_13_30_14_Pro.jpg
    WP_20170114_13_30_14_Pro.jpg
    4,3 MB · Visningar: 9
  • WP_20170114_13_52_36_Pro.jpg
    WP_20170114_13_52_36_Pro.jpg
    4,1 MB · Visningar: 8
  • WP_20170114_14_02_18_Pro.jpg
    WP_20170114_14_02_18_Pro.jpg
    4,3 MB · Visningar: 6
  • WP_20170114_14_10_02_Pro.jpg
    WP_20170114_14_10_02_Pro.jpg
    3,9 MB · Visningar: 10
  • WP_20170114_14_19_41_Pro.jpg
    WP_20170114_14_19_41_Pro.jpg
    4,2 MB · Visningar: 12
  • WP_20170114_14_39_49_Pro.jpg
    WP_20170114_14_39_49_Pro.jpg
    4,5 MB · Visningar: 8

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Än har jag inte hittat på HBK eller någon annanstans, ett enkelt & konkret svar på hur man kan ladda Li-batterier i en husbil (med bilens generator, solceller, Honda elverk, elstolpe, osv.), annars hade jag inte tvekat en sekund oavsett kostnadsbilden. Vet ni hur surt det är att behöva byta ut 2 AGM batterier (även på garanti) för att kunna rulla vidare...?

Längtar efter den dagen då vi kan ha lättare litium (eller andra) batterier i vårt lilla portabla hem på 4 hjul!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag har den senaste tiden på detta och andra husbilforum försökt att ta till mig all information om litiumbatterier. Den slutsats jag så långt har kommit fram till är att det mycket väl går att ladda litiumbatterier, då helst lifepo4-batterier, med bilens generator och laddare. Flera, ofta norrmän, har redogjort för hur de har detta arrangemang i sina husbilar med bra resultat. Dock bör man utrusta batteriet med en BMS, vilket är ett övervakningssystem som begränsar att spänningen blir för hög eller för låg.

Problem kan dock inträffa om man har flera olika laddningssystem såsom solceller och externa generatorer inkopplade samtidigt. Trots detta kommer jag under våren att ersätta mina två gamla tunga blysyra-batterier mot ett lifepo4-batteri. Eventuella problem, såsom för långa laddningstider, kommer jag att till en början att justera manuellt och därefter söka automatiska lösningar på. Jag vill betona att jag inte på något sätt är särskilt kunnig eller erfaren när det gäller dessa 12-voltsystem, men känner mig tillräckligt trygg i det jag hittills fått reda på.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vilket batteri skall jag välja

Dock bör man utrusta batteriet med en BMS, vilket är ett övervakningssystem som begränsar att spänningen blir för hög eller för låg.

BMS ligger redan i batterierna man köper.

http://www.alternativenergi.no/lithium.html

Det tycks vara många som ska undersöka detta
med LifePO4 Lithium i långa tidar innan Ni köper
dom.
Det behövs inte.Löp o`köp,ock Ni blir väldigt nöjda.

På min plåtis,med EBL99,var det bara att ta ut dom
blybaserade batterierna,ock sätta dit Lithiumbatterierna.

Visst kan man komplettera med Ctek dual dcdc eller
annat så att fyllningen ska bli til 100%,men jag klarar
meg bra med det orginala på plåtisen.
Solpanel på 130Watt har man också,så det att sätta dit
en el-sladd på ställplats,gör man inte längre.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

...BMS ligger redan i batterierna man köper...

Det finns LiFePo4-batterier som säljs utan BMS eller annan elektronik. Det är just därför som jag ville påpeka detta, så man inte i tron av att det alltid finns BMS i alla batterier och går på en mina. En del batterier kanske är ämnade att användas i större installationer där man inte önskar elektronik i varje batteri. Se här till exempel:

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Tack för uppmuntran ÄLG-ett, det är precis vad som behövdes! Jag tror att jag har läst alla trådar om Litium batterier men inte blivit klokare, snarare försiktigare pga det höga priset och ovisheten om det går att ladda med "vår" solcellsladdare osv...

Om det är så att BMS finns inbyggd i dagens Li-batterier, då kanske det är dags att öppna börsen och köra hela vägen. Våra AGM sjunger på sista versen och vi får nya på garantin. Min tanke är att lägga mellanskillnaden och stoppa in en carbest 110Ah LifePo4. Nu har jag fått erfara att även AGM kan ställa till det för en. Vi har diesel som värmekälla vilket kräver mera kräm av ett batteri och kanske är anledningen till att ha sugit ut "lite för mycket" ur våra 1 1/2 års gamla batterier...

Så här står det om batteriskyddet: Das integrierte Batteriemanagement schützt die Batterie vor Unter- und Überspannung.
 
Senast ändrad:
Toppen