• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Wifi-router till husbil?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Att betala ca 99-300kr/månad för bra mobilt bredband med tillräckligt med GB för behovet ser jag som en prio fråga, lite ovarsamt handlande i matbutiken eller på glasbanken så har man lätt ätit och druckit upp kostnaden för ett smidigt surfande. Har en ZTE från Telia med 40GB
Kostnad 139kr/mån totalt...
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag köpte just en Tiny AC från Dovado som ska ersätta gamla Tiny. Det var väldigt så varm den blir! Ska kanske skaffa fläkt? :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Idag kom den ena routern, en ZTEMF910 med posten och när jag provade den så blev det fart på uppkopplingen.

3e.jpg

Siffror som vida översteg de jag fick med simkortet i en liten Samsungplatta.

Varför har ingen berättat det här med routrar för mig tidigare? :D

När jag satt och pillade med olika simkort så råkade jag pilla in ett mikrokort i en iPad mini. Kortet försvann ner i hålet.

pa.jpg

Vet någon här hur man får ut det igen. Tyvärr var det mitt Telenorkort med HBK:s fina avtalsabonnemang. Paddan är min chefsnavigator numera med Poiviewer och iGo Primo. Den fungerar i och för sig med hjälp av routern men det känns lite avigt. Telenor får väl skicka ett nytt kort i värsta fall.

Vi får se! Routern var en trevlig överraskning i alla fall. Väldigt användbar grunka, tycks det.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ett par knappnålar att pilla med eller dammsugaren.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Hej, jag är på jakt efter en 4G router (simkortet i routern) och jag skulle vilja ha en USB-ingång där jag kan plugga in en extern hårddisk, någon som har ett bra tips?
Mvh Nisse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ett par knappnålar att pilla med eller dammsugaren.

Du är ett geni, gundj!

Jag gick till en expert. Han kunde inte garantera lyckat resultat. Kostnad mellan 500 och 1000 kronor.

Med två knappnålar och en ficklampa i munnen tog det mig ungefär en minut.

Tack!

Jappe :)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

En sådan här router skulljag skaffat för länge sedan! Tidigare kom jag knappt ut på nätet när jag stängt bilen (plåtis) för natten, bommat för och dragit upp "gardinerna". För en stund sedan:

Screenshot_2016-04-28-23-47-35.png

Grande!

Jappe
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

En ZTEMF910 kan du plugga in externa antenner i också tror jag. Jag tror det är samma som jag har och med externa antenner ökade farten med 10 ggr när jag hade ett riktigt dåligt utgångsläge mellan husen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jo, det finns två identiska kontakter. Frågan är om antennen ska plocka upp wifi-signaler utifrån eller om den är avsedd för internt bruk exempelvis i husbilen.

zte.jpg

Jag hade gärna sett att man kunde ansluta en extern antenn för att hitta WiFi utanför husbilen, men jag tror att antennerna bara är avsedda för signalen från routern.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

I väntan på fiber sade jag upp mitt mobila bredband för tidigt. Nu har jag bara mobilen och använder den som router. Ökade surfpotten till 50 gb och betalar mindre än 300/mån inkl fria samtal. Funkar utmärkt och jag förstår inte att jag inte gjort det tidigare..

/M
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag hade gärna sett att man kunde ansluta en extern antenn för att hitta WiFi utanför husbilen, men jag tror att antennerna bara är avsedda för signalen från routern.
Antennerna är för anslutningen till det mobila bredbandet, inte för ditt interna lokala wifi och inte heller för anslutningen till ett externt wifi. Hade varit fint med externa antenner även för att ansluta till ett externt wifi men då är det nog en lösning enligt inläggen lite högre upp som gäller fortfarande. För mig är det prio på anslutningen till 4G så det får duga tillsvidare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

OK, var hittar man antenner, kontakter och antennkabel till routern? Jag har kollat på Kjell & Co men hittade inget.

Jappe
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Googlade lite på detta med externa antenner och hittade lite intressant. Enligt Communica så är hastigheten på dataöverföringen väldigt beroende av signalstyrkan och signalstyrkan (och därmed hastigheten) blir blir betydligt bättre med externa antenner. Enligt ett test av Computer Sweden http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Computer-Sweden-7-2013.pdf så blir hastigheten 10-15 gånger högre med externa antenner. Min egen högst ovetenskapliga test hemma på garageuppfarten gav ungerfär 10 gånger högre hastighet med ett par femtiokronors-antenner från eBay.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

På ebay säljs den här. 38 db! Är det lagligt att använda den i Sverige?

ts9.jpg
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

OK, var hittar man antenner, kontakter och antennkabel till routern? Jag har kollat på Kjell & Co men hittade inget.

Jappe
Enligt många tester är Midimag 4G-antenn 7-8 dBi - Antenn | Kjell.com en av de bästa. Eftersom det går åt två st plus lite adaptrar till anslutningen så slutar det på en knapp tusenlapp. Jag valde att testa med en billig eBay-variant och det verkar funka tillräckligt bra för mig.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag hade gärna sett att man kunde ansluta en extern antenn för att hitta WiFi utanför husbilen, men jag tror att antennerna bara är avsedda för signalen från routern.

Titta på ingredienserna i detta paket, kan inte uttala mig om dess förträfflighetet (eller avsaknad av d.o) då jag inte fått bilen med paketet monterat ännu... Husbil & Husvagnspaketet, 3G/4G och via befintligt WiFi | Loh Electronics AB

Delarna går att köpa separat.

/Tommy
 
Toppen