• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken verklig effekt kan man förvänta sig av solpanelen?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Nu när solen strålar som bäst, och står som högst på himlen tänkte jag att det kunde vara på sin plats att testa hur mycket effekt man kan få ut. Dels för att se att allt är i sin ordning, dels för att kunna göra beräkningar av hur mycket solen behöver ladda för att få ut en viss energi.

Ni som redan har gjort detta: Om en panel har en "märkeffekt" på t ex 100W, hur mycket kan man då räkna med att få ut som mest på våra breddgrader och med horisontellt liggande paneler på taket?

Jag har två paneler om 120W styck, kopplade i parallell. Hur mycket borde jag få ut som mest (mitt på dagen en molnfri dag i juni)?

H-G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en sammenheng mellom temperatur på panelet og effektivitet. Høy temp gir lav effekt, og når solen baker så stiger temperaturen. Merke effekten på panelet er gitt ved 20 grader og full sol (en umulig kombinasjon).

Over til LiFePO4 - det er riktig at de suger til seg ladning, men når spenningen stiger blir det mindre marginal igjen så over 80% fullt kan en merke en liten nedgang i ladestrøm. Mye av dette skyldes spenningsfall i kabling, men noe den reduserte forskjellen mellom batteriets spenning og ladestrømmens spenning (som synker litt med øket strøm).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kul enhet, siklet litt etter en slik for 10 år siden. Valgte den gangen en Efoy brenselscelle, men muligens denne passer bedre for vinterbruk. Noe som holdt meg tilbake er det faktor at det faktisk er en totakter med oljetank og et noe høyere lydnivå enn Efoy. Men lydnivå er lavere enn på en Honda generator.
 

Leif E Karlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14989
Medlemskap
2022
Har funderat på ljudnivån men den verkar inte allt för avskräckande 51 db enligt uppgift. Skall även montera in en ljuddämpare och då reduceras ljudet med hälften enlig leverantören, spännande och se.
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Medlemskap
2024
Jag måste få ta ett exempel från Sveriges nuvarande största solscellspark "Solsidan" utanför Tvååker (jag var projektledare), hur viktigt det är med solinstrålningsvinklar samt vad som gäller när paneler blir varma.
Värmen kan vara ett dilemma när panelerna ligger dikt an som tak t.e.x. Vid upp till 25 grader varmt så är verkningsgraden 100% (gällande temperaturen), varje grad över 25 grader tappar panelen 0,4% i effekt.
För att påvisa hur just "Solsidan" producerar en dag i maj månad utan ett moln på himlen så kan man se hur
jämn kurvan är. Vad som skall sägas i den här konfigurationen så är samtliga paneler ställda 180 grader samt har en altitude på 30 grader, ganska optimalt för att få en hyfsad produktion mellan mars och oktober.

Den röda grafen är effekten (kW) och gula grafen (W/kvm) solinstrålningseffekten. Totala solcellsytan är 15000 kvm.
Hoppas att jag inte krånglar till det nu:) Jag förstår att det kan röra till det nu när trådskaparen ställer frågan om 2 paneler medan jag ger ett exempel med 9312 paneler, men principen är den samma.

Satsa på solceller, tänk på att det är ett av jordens grundämne (kisel) som generar energi utan en endaste rörlig del:)
Hälsningar
Ola

Skärmavbild 2018-06-13 kl. 20.32.03.png
 
Toppen