• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken TV skall jag köpa

D

Deleted member 11118

Guest
Vår TV i husbilen kan inte ta in kanaler i Tyskland, sonen som både jobbat och bott i Tyskland är där nu med Husbilen och de får inte in några kanaler. När vi är i Frankrike får vi inte in några kanaler. TV:en är 8 år gammal , kan tror dessa länder sänder med en annan standard än TV kan ta.

Vad skall jag köpa för TV.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Tyskarna är ju ett resande folk så varför inte låta sonen leta upp en lämplig TV som fungerar i hela Europa när han är i Tyskland. Kanske till och med billigare än hemma?

Mats C
 
D

Deleted member 11118

Guest
Tyskarna är ju ett resande folk så varför inte låta sonen leta upp en lämplig TV som fungerar i hela Europa när han är i Tyskland. Kanske till och med billigare än hemma?

Mats C

Den idén har jag pratat med honom om, för några år sedan köpte vi på Media Mark en liten TV till vår första husbil, den började krångla. Åkte till Media Markt i Sverige där gällde inte garantin utan den gällde bara i det land där man köpt varan, hade mailväxling med konsumentverket och de bekräftade att garantin inte gällde i Sverige. Kan vara ändrat idag.
 
J

Jarn

Guest
VARNING Att bara titta efter en TV som har DVB-T2 räcker inte om du vill se på de fria tyska HD kanalerna.
Den måste också klara H.265 Codec.
Min TV är klar för DVB-T2 och jag ser HD med den i Sverige, men här räcker det med H.264 Codec.
Därför funkar den inte nu på HD i Tyskland.

Se också denna information från tysk TV:
"Denn DVB-T2 HD in Deutschland setzt bei der Übertragung auf den H.265-Codec. In anderen Ländern wird aber H.264 für die DVB-T2-Übertragung genutzt. Die dort verwendeten Empfangsgeräte sind hierzulande nicht einsetzbar für DVB-T2 HD!"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
VARNING Att bara titta efter en TV som har DVB-T2 räcker inte om du vill se på de fria tyska HD kanalerna.
Den måste också klara H.265 Codec.
Min TV är klar för DVB-T2 och jag ser HD med den i Sverige, men här räcker det med H.264 Codec.
Därför funkar den inte nu på HD i Tyskland.

Se också denna information från tysk TV:
"Denn DVB-T2 HD in Deutschland setzt bei der Übertragung auf den H.265-Codec. In anderen Ländern wird aber H.264 für die DVB-T2-Übertragung genutzt. Die dort verwendeten Empfangsgeräte sind hierzulande nicht einsetzbar für DVB-T2 HD!"
Man lär sig alltid något nytt på detta forum. Tack Roland!

Kjell
 
R

RobbeS

Guest
Under sommarens resa genom Tyskland fick vi ljud men ingen bild. Vet inte om tv:har DVB-T2. Hörde nånstans att det inte räcker med DVB-T2 utan att man måste ha ett abonnemang också för att kunna se tv. Stämmer det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den har dessutom sattelitmottagare om man skulle få för sig att montera parabol, detta är ju på utdöende enligt många men fungerar i norra Europa, nej internet är inget alternativ ,1GB i timmen blir både dyrt och svårt att räcka till max20GB per månad för min del.
 
Toppen