• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken service söker egentligen husbilsåkarna och vad vill hen betala?

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När vi söker en plats för natten behöver vi bara en plats att stå på, vi har allt vi behöver i bilen och är inte intresserade av extern service och vill då heller inte betala för något som vi inte behöver. Tömningar gör vi när vi passerar rastställen där sådana möjligheter finns. Vatten kan vara det största problemet men det finns på en del rastställen och sen har vi ofta kunnat fylla vatten när vi tankat.
Ställplats eller camping besöker vi någon gång om vi tänkt att stanna ett par dagar eller att de ligger bra till för någon sevärdhet men aldrig för ett enkelt nattstopp.

Att regelmässigt försöka att tvinga in husbilar på ställplats eller camping för ett nattstopp är som att tvinga en stugägare att ta in på hotell nattetid.
 
F

F.d. 54123

Guest
03512740-ACE9-427F-B8DC-8A28740D2519.jpeg Ett exempel på vad jag söker...

Detta är en plats i Sveriges fjälltrakter men det går lika bra vid Portugals prajor. Enkla små parkeringar, gärna vid vatten. Behöver inte plocka ut nåt från husbilen, inte ens markisen, då det finns oändliga möjligheter att bara slå sig ner där man behagar, bland grästuvor eller på stränderna. Naturligt tyst och stilla.
En skön bris från norr är heller aldrig fel i värmen.

Det kostar lite att reka och ta sig ut till platserna. Motsvarande en enkel ställplatskostnad på 60-100 kr/plats typ. Mat och dryck handlas alltid lokalt och så nära målet som möjligt längs vägen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
När vi söker en plats för natten behöver vi bara en plats att stå på, vi har allt vi behöver i bilen och är inte intresserade av extern service och vill då heller inte betala för något som vi inte behöver. Tömningar gör vi när vi passerar rastställen där sådana möjligheter finns. Vatten kan vara det största problemet men det finns på en del rastställen och sen har vi ofta kunnat fylla vatten när vi tankat.
Ställplats eller camping besöker vi någon gång om vi tänkt att stanna ett par dagar eller att de ligger bra till för någon sevärdhet men aldrig för ett enkelt nattstopp.

Att regelmässigt försöka att tvinga in husbilar på ställplats eller camping för ett nattstopp är som att tvinga en stugägare att ta in på hotell nattetid.
Klockrent, håller fullständigt med.
Tack för den.
Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi har allt med oss och behöver väldigt lite service? Varför duscha externt när man har dusch i husbilen? Varför extern el när man kan ha solpaneler? Varför bo på camping eller ställplats när man kan stå gratis? Varför äta på restaurang när man har kök i husbilen? Kanske för att få lite omväxling och göra det som passar bäst vid varje tillfälle. Tänk du på det när du går till restaurangen nästa gång i stället för att använda köket i husbilen. Varför gör du så???

OBS! Ironi.
 
Senast redigerad av en moderator:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God afton i tråden ! Varför ska alla trådar i detta ämne mer eller mindre urarta i pekpinnar och ironiska utsagor hur den ena eller andra beter sig, enligt en del ska man nästa skämmas för att gå på restaurang när man har kök i husbilen
Kan vi inte enas om att var och en gör som den vill vad gäller ställplats/camping, äta hemma/restaurang m.m.
Med soliga hälsningar
Hasse
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi har allt med oss och behöver väldigt lite service? Varför duscha externt när man har dusch i husbilen? Varför extern el när man kan ha solpaneler? Varför bo på camping eller ställplats när man kan stå gratis? Varför äta på restaurang när man har kök i husbilen? Kanske för att få lite omväxling och göra det som passar bäst vid varje tillfälle. Tänk du på det när du går till restaurangen nästa gång i stället för att använda köket i husbilen. Varför gör du så???

Jag duschar i husbilen. Kan inte ha solpaneler då blir det mycket övervikt. Grillar ibland, äter på restaurang då och då, kör knappt i Sverige. Tar ofta in på camping och det finns olika anledningar till det, som jag inte behöver berätta. Men jag blir lite förbannad när folk inte förstår att vi gör saker av olika anledningar, vad som är bäst för mej vet endast jag..

Har under 10 år med husbil aldrig stått gratis någonstans. Fricampa finns inte i min värld.
 
F

F.d. 54123

Guest
Jag har heller aldrig "fricampat" men någon enstaka gång har jag faktiskt betalt för övernattning. Ser inget fel i de! Kan vara bra ibland. Från påsken 2017 till nu har jag betalt för ca 14 dygn, inte för att jag behövt utan bara för att det råkat bli så. (Jag bor året runt i min husbil)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Igår körde jag frugan med ”lillbilen” till optiker. Väntade nästan två timmar till en parkeringskostnad av 40:- Varför skall det vara gratis att stå med husbil? Det är väl alltid rimligt att betala för sig om man vill ha en plats att stå på. Ställplatser o campingar är utmärkt! Vill man stå utmed allfärddsvägen är det alltid gratis, men inte alltid så trevlig. Men som flera i tråden sagt, du gör som du vill, men att betala för sig är rimlig, det är min enkla syn på saken.
 
S

Sören-6830

Guest
Självklart ska det inte vara dyrare att parkera en personbil än en husbil. Men ofta är det ju tvärtom, på många platser står personbilar gratis närmare centrum medan husbilar får betala 100-200:- för en plats i utkanten av samhället, bland utan service.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr har väl "vi " skapat detta, så fort det finns en vanlig parkering utan avgift, har den ju använts som ställplats, och inte bara över natten, utan ofta flera dygn i sträck med bord, stolar markis och grill. Såg precis det i Smögen för några veckor sedan, stor bil över flera rutor, och sedan belamrar man ytterligare ett antal rutor med ovanstående pinaler plus cyklar och scooter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det är nu sex dagar sedan jag startade den här tråden, det har kommit 72 inlägg, vilket bekräftar att visst finns det synpunkter och intresse för frågan.

Ja, titeln på tråden är en fråga, en fråga som jag tycker att man här i tråden får bekräftat, att den helt enkelt inte går att besvara unisont. Vi är helt enkelt en mycket heterogen grupp människor, som har en gemensam sak, vi råkar gilla husbilar och husbilslivet.

Våra iakttagelser och mycket ovetenskapliga presentation av vad som skedde med de gästande husbilarna i Örnsköldsviks centrum för precis en vecka sedan, är självklart inte heller svaret på frågan. Då det visade sig att;
- 16 bilar valt det dyraste och alternativet med el, 250 kr, för sin övernattning. Det var fullt så det kunde varit mera är de 67% som det nu blev.
- 7 bilar valde det billigare alternativet utan el som kostar 150 kr, här fanns det ett antal lediga platser så de 29% kunde varit mindre om det funnits flera elplatser.
- 1 tysk husbil valde de skyltade gratis husbilsplatserna på andra sidan fjärden, som faktiskt är centralare än den avgiftsbelagda ställplatsen. Det skulle alltså vara 4%, som väljer gratisalternativet.

Nej, tror inte för en sekund att det är den typiska och normala fördelningen av våra preferenser. Samtidigt ger det en fingervisning om att många husbilsåkare är villiga att betala för att få känna sig välkomna, att stå tillsammans med andra bilar, att elen är viktig, troligen också toan och duschen utanför den egna bilen, samt att många husbilsåkare inte är så priskänsliga som man här på Forumet ibland får en känsla av.

När man går igenom svaren här i tråden, så hittar man de som föredrar ensamheten ute i skogen som varken vill ha eller finner någon form av service där de slår läger. Till den andra ytterligheten, de som föredrar den kompletta moderna campingen som erbjuder all form av service. Sedan alla varianter där i mellan.

"Alla varianterna där i mellan" dristar jag mig att tro att de flesta av oss tillhör, åtminstone vi själva. Vi som använder camping, ställplatser och fricampar, lite hur det passar just för dagen. Däremot står vi sällan på stora familjecampingar.... det var de där två nätterna på Böda Camping, i området vad vi nu förstår kallas "slummen" bland proffscamparna. Vi attraheras inte heller att stå ensamma ute i skogen, eller på en parkeringsficka utefter vägen.

Det finns också naturliga skillnader på intressen, behov och förutsättningar.

Geografiska, i t.ex. Norrland är det helt andra förutsättningar till ett "friare" och billigare husbilsliv än hårt belastade turistkommuner i våra södra delar av landet.

I tråden finner jag också skillnaden på användandet av husbilen, beroende på var i livet man befinner sig. Klart att pensionären med 200 nätter i bilen och där mätarställningen ökar med 20.000 km om året har sitt husbilsliv. 2-barns familjen med 5 veckors semester i husbilen, har helt andra förutsättningar och krav på sina dagar i husbilen.

Intressen, för vissa, "resan är målet", för andra "familjencampingen är målet", "Krakow är målet", eller kanske den "sociala gemenskapen är målet", som man finner på t.ex HBK´s träffar.

Ekonomin är också en faktor, olika förutsättningar, men kanske framför allt, vi gör alla våra egna prioriteringar hur vi använder våra pengar.

Vi har nu haft husbil i 10 år och jag upplever en skillnad i attityden till att betala för sin övernattning, lägre ställde krav på att det skall vara gratis. En attityd som jag personligen hade väldigt svårt med i början av vårt husbilsliv och medlemskapet i HBK.

Att jag personligen reagerade så negativt på attityden hade sin bakgrund i att jag hade mycket dåliga egna erfarenheter av husbilsåkare. Känt mig både utnyttjad och lurad, när jag försökte göra något bra för dem. Ett projekt som tyvärr slutade med höjdhopparställningar på 2.20 m.

Kommer ihåg ett inlägg, för flera år sedan, om just Örnsköldsvik. Kommunen hade fått upp ögonen för oss och försökte snabbt skapa bra övernattningsmöjligheter. Läste om deras planer att investera i en tillfällig ställplats nere i hamnen, som skulle fungera i två år tills den nya, nuvarande ställplatsen skulle stå klar. Man skulle göra en nödvändig investering och planerade att ta 100 kr/natten för platsen och el. Första kommentaren i den tråden kommer jag väl i håg, den sa kort och gott; "Jaha, då stryker vi Ö-vik från listan på platser att besöka!"

Sådana kommentarer ser jag mindre av idag och det tror jag är bra för oss alla. Det bästa för oss är ju att vi ses som attraktiva besökare, som det är intressant att investera för. Investera i olika former av övernattnings-/stoppalternativ eftersom vi är olika och har olika behov beroende på "dagsbehovet".

Va..? Var vi själva stod parkerade förra torsdagen? Ja, hmmm… jag vi stod på en elplats, trots att vi har en stor solcell på taket, inga problem med elen och stannade bara en natt. Varför, ja vi är tydligen som de flesta andra. :twitcy:

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den Bästa Komunen i Sverige är Gävle: 9 ställplatser bara för Husbil med El GRATIS i 48 timmar, ligger centralt. Kan Flera Komuner ta efter detta SNÄLLA !!!!!!

Håller med dig ”alltommat”, att Gävle är den Husbilsvänligaste Kommunen, eftersom man har satsat på oss, tagit bort ett 30-tal centrala pb1 parkeringar till förmån för oss. Man erbjuder vidare, en palett av olika andra alternativ för oss som åker husbil.

Själv nominerade jag Gävle, https://www.husbilsklubben.se/forum...ilsvänligaste-kommun-2018.110776/#post-926817

Men det räckte inte den här gången, Karlskoga Kommun ansågs vara ännu bättre.

Nåväl, rätt skall vara rätt, jag åkte idag förbi ställplatsen nere vid Skeppsbron i Gävle och konstaterade att det inte längre är gratis. Priset är 150 kr/dygn inklusive el, servicehus och en stor tomt som tillåter att man tar ut bord och stolar. Billigt för en så central plats.

78C3DB27-BA0F-4EBE-8897-08B5CD6D7DE2.jpeg

Besökte ställplatsen idag klockan 16.00, fullt, 1 fransman, 1 tysk och 7 svenska bilar, tyvärr ingen med HBK-dekalen.......

EC3BC9DB-6DAF-45AF-890C-E86F4568C76B.jpeg
Alla såg ut att trivas, utom de fyra ekipagen som inte fick plats under de 10-15 minuterna som jag besökte platsen. Förstår att det är populärt.

Välkomna till Gävle

TommyD
 
S

Sören-6830

Guest
Tycker nog att Nyköping också kan få lite ros för sina gratis centrala elplatser och ytterligare gratis platser intill dessa för de som inte får plats på de ordinarie.
Även Karlskrona bör ha en ros för alla centrumnära platser de ordnat, tror att tillsammans med de personbilsplatser de nu, i tillägg till de förut ordnade, gjort om till husbilsplatser med 4 m avstånd erbjuder uppåt 50-75 platser. Med el 180:-, utan 160:-. Få svenska städer, mig veterligen, erbjuder så många centrumnära rymliga platser.
 
Toppen