• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken service söker egentligen husbilsåkarna och vad vill hen betala?

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Har haft Husbilar i 25 år när man fortfarande jobbade så var vi ute i bilen i naturen ungefär 70 nätter per sommarsesong och jag menar naturen inga ställplatser eller campingar. efter pensioneringen 5 år sedan använder vi husbilen mer er mestadels ute i nordiska länderna c:a 5 mån stannar i naturen för det mesta har inte varit i betalda ställplatser eller campingar mer en handfull gånger vet ej om jag är snål eller folkskygg men jag o frugan trivs i fricamp
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det verkar som at el är en nyckelfråga i många sammanhang. Vi som har investerat i LFP och solceller är mest inriktade på egen energiförsörjning pga vårt sätt att nyttja husbilen. Det FINNS INGEN EL på 1500 m.ö.h., eller Norlands vackra natur, eller den Norska vildmarken dit inte åker många husbilar utan solcellspaneler.

Jag kopplar gärna upp mig på en stolpe där jag betalar per förbrukad kW (finns inte många sådana), sen är det upp till mig om jag ska värma mig med el eller diesel, om jag ska laga mat med gasol eller induktionsplatta, osv... Klart att man väljer det som passar en bäst för stunden.

Den ideala ställplatsen (oavsett var i Sverige man befinner sig), vi tycker skall ha minst:
  • tömning (utslagsvask OCH markbrunn)
  • färskvattenpåfyllning
...och det är inte helt fel om det finns (mot betalning):
  • tillgång till el
Övrigt:
  • 4 m. avstånd borde vara standard, vilket troligen skulle bidra till ställplatsens högre kostnad!
  • om läget är vid vattnet eller ej (i Geiranger tar dom 100 NOK mer för 1:a parkett)
  • om det finns annan service typ butik, restaurang, osv...
  • närhet till centrum (cykel eller bussavstånd)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är ingen tvekan att folk vill ha all service och stora campingtomter och det gäller även Tyskland där allt fler ställplatser kostar över 20€. Det är väl bara att acceptera sån är utvecklingen. Man ser på FB dagligen att folk frågar om det finns el och även frågar dom efter bokningsbara ställplatser. Vi är ju nu så många så vi ska vara glada för varenda plats vi kan få. Det jag tycker är en bra ställplats det kallar många för husbilsparkering för att dom inte kan fälla ut markisen. Vi får hoppas att dom små och enkla ställplatserna inte glöms bort.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det finns c:a 84 -85 tusen registrerade husbilar i Sverige. Alla har köpt husbilen för att användas efter sitt mål. Vi har alla olika behov. som vi tillgodoser med husbilen, det är bara att acceptera att alla har olika önskemål, allt från dyra ställplatser/campingar, till det som är gratis. Jag skulle aldrig fricampa medan många vill fricampa, då är det tur att det finns olika alternativ. Vi tillbringar det mesta av tiden utomlands där c:a 25% är ställplats och 75% camping, vi vill kunna bada i en pool eftersom vi är oftast i Frankrike slutet av augusti-september. Det är våra behov och är bered att lägga pengar för att tillgodose dessa.

Tur det finns något till alla oss husbilsägare. Vi får helt enkelt acceptera att vi är olika.
 
F

F.d. 24550

Guest
Kanske en slump, men roade mig med att kolla varifrån de som skrivit i denna tråd kommer. Verkar som att de flesta som förespråkar fricamping kommer från ställen längre upp i landet där man har naturen nästan runt knuten. Bor man som vi i Malmö så är det långt till någon natur, här finns mest åkrar. Vi kan bara vara ute på helgerna och då blir det max 15 mil hemifrån. På semestern åker vi mest ut i Europa. Norrland har vi sett som barn när vi hälsade på mormor och morfar. Visst är det fint i Norrland, men vill man ha sol och värme får man nog maxa solchanserna och dra söderut.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi vill gärna ha service och plats för möbler och markis. Hoppborgar och hundtoa kan vi vara utan men vill gärna ha el. Vatten och tömning skall vara lätt med rak genomfart.
Vi betalar vad det kostar. Vill inte stå på någon dammig grusplan med en halvmeter till grannen för att spara en hundring. Har man inte råd får man stanna hemma.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Behovet av service är väldigt olika, hemkommen efter 50 nätter runt om i Europa, 40 på ställplats,5 camping,5 parkering, 10 nätter med el.
Vi föredrar centrala platser nära till byn/staden eller havet/floden står ytterst sällan mer än 2 nätter på samma plats, skulle aldrig betala 500kr för en natt på camping.
Kör 1200-1500 mil per år med husbilen, jag kanske inte är representativ för husbilsåkarna.
 
F

F.d. 24550

Guest
Detta tycker vi lever upp till alla våra krav. Lugnt och skönt och stranden ett stenkast bort
Vi har aldrig någonsin betalat 500 kr natten för camping. Här kostar det 200-300 kr per natt. Detta är semester!
 

Bilagor

  • IMG_20180630_203912.jpg
    IMG_20180630_203912.jpg
    4 MB · Visningar: 76
  • IMG_20180630_144821.jpg
    IMG_20180630_144821.jpg
    4,5 MB · Visningar: 75
E

Ericsson c52

Guest
Vi vill gärna ha service och plats för möbler och markis. Hoppborgar och hundtoa kan vi vara utan men vill gärna ha el. Vatten och tömning skall vara lätt med rak genomfart.
Vi betalar vad det kostar. Vill inte stå på någon dammig grusplan med en halvmeter till grannen för att spara en hundring. Har man inte råd får man stanna hemma.
Haha hur vadet med grusplan i henån
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag förstår inte... det bästa är ju nästan att få klämma in sig på en full camping, gå till servicehuset och lätta på trycket, ta fram bord och stolar och kanske knäcka en kall eller två medans man plockar fram grillen.. Sen sitter man och studerar folk och blir förundrad över hur olika vi är.
OBS ingen ironi!

Med tanke på hur fulla campingarna och dom "lyxiga" ställplatserna med el är så är det kanske den vanligaste husbilsåkaren ?
 
F

F.d. 55374

Guest
När man vaknar på morgonen och drar upp gardinen vill man se vacker natur hav,sjö, skog ,fjäll,
om man ser en annan husbil kan man gärna dra ner gardinen igen.
Tommy R[/QUOTE

Så vill vi att husbilslivet alltid skall vara.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi använder våra husbilar på olika sätt av olika orsaker.
Själv har vi tillbringat 167 nätter i husbilen och 14 nätter i bostaden detta året. Bland annat på grund av det fina vädret.
Då betalar man som pensionär inte 200 - 300 kronor natten för alla dessa näťterna.
(250x167= 41750 kronor).

Och att betala 30 till 40 kronor dygnet för att koppla in sig på el
DSC_2938-4488x2525.JPG
i ett sådant skåp gör jag inte.
Jag är rädd om vårt elsystem.

Och jag accepterar att vi har olika åsikter om användningen av våra husbilar.
En del har stor börs och andra har mindre börs.
Vår börs krymper numera hela tiden.
Hälsningar.
Krister.
 
F

F.d. 24550

Guest
Tror som du att största skillnaden finns mellan pensionärer och oss som fortfarande jobbar. Som pensionär vill man hålla kostnaderna nere för att kunna vara ute så mycket som möjligt. När man jobbar har man mer pengar men ett begränsat antal dagar för husbilsliv. De få dagar man har vill man ha ut mesta möjliga av samt att man även vill varva ner och koppla av. I Sverige har vi ju en förkärlek för en lösning som skall passa alla, men det är kanske dags att tillåta olika former så att så många som möjligt kan leva på sitt sätt.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Det som vi upplever som lite marigt är dessa in och utcheckningstider på campingar och ställplatser. Brukar välja dom automatplatserna där man får ett "riktigt" dygn tillgodo. Kommer man 19.00-20.00 till ställplatsen har man i alla fall en heldag på det stället utan att måsta bryta upp 12.00-15.00
Häggen nu på Tavelsjös ställplats. Fritt å gratis
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror att pengar är inte lösningen, även om man har råd med en 500kr camping är det inte där jag vill stå.
En del pensionärer vill säkert hålla nere kostnaderna, sedan finns dett andra där kostnader inte är argument, man väljer det man vill ha helt enkelt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det som vi upplever som lite marigt är dessa in och utcheckningstider på campingar och ställplatser. Brukar välja dom automatplatserna där man får ett "riktigt" dygn tillgodo. Kommer man 19.00-20.00 till ställplatsen har man i alla fall en heldag på det stället utan att måsta bryta upp 12.00-15.00
Häggen nu på Tavelsjös ställplats. Fritt å gratis

I det läget används ju ställplatsen väldigt ineffektivt, i praktiken blockerar du ju en natt till om du inte lämnar förrän 20.00? Eventuellt står ju den platsen tom nästa natt helt i onödan?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vi är olika!
Tvinga inte in mig på en campingplats, då är det slut med husbilsåkandet!!!
De flesta kör bara 600mil/år och då blir det väl hemifrån till campingplatsen/ställplatsen, medan vi som kör ett par tusen mil om året är nog inte så intresserade av dyra faciliteter.
Jag accepterar gärna att det finns dom som vill (och kan) betala stora summor på externa skithus med el, så vi andra får gott om svängrum på dom fina, vackra, exklusiva platserna:)
 
F

F.d. 24550

Guest
Ja, det är tur att vi är olika! Tvinga mig att dra till Spanien för att tillbringa vintern och jag lägger av med husbilslivet! Inte heller gillar jag schnitzel dränkt i pulversås även om den är stor som ett dasslock och kostar nästan ingenting.

Och som föregående inlägg visar så är man ingen bättre människa för att man har fler kilometer på mätaren. Tvärtom kan tyckas. :msn_smiley:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Kanske en slump, men roade mig med att kolla varifrån de som skrivit i denna tråd kommer. Verkar som att de flesta som förespråkar fricamping kommer från ställen längre upp i landet där man har naturen nästan runt knuten. Bor man som vi i Malmö så är det långt till någon natur, här finns mest åkrar. Vi kan bara vara ute på helgerna och då blir det max 15 mil hemifrån. På semestern åker vi mest ut i Europa. Norrland har vi sett som barn när vi hälsade på mormor och morfar. Visst är det fint i Norrland, men vill man ha sol och värme får man nog maxa solchanserna och dra söderut.
Håller inte med dig. Det finns många bra platser i både Skåne och Blekinge, som är alldeles utmärkta nattparkeringar - utan kostnad. Man behöver inte åka norr om Skånegränsen (Se min avatarbild)
 
Toppen