• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken service söker egentligen husbilsåkarna och vad vill hen betala?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kärt ämne, som det redan finns massor av trådar om, här på forumet.

Startar i alla fall en ny tråd eftersom vi igår upplevde en konkret paradox, till den gängse uppfattning som oftast torgförs här på Forumet.

Uppfattningen, att vi har allt med oss och behöver mycket lite service, det räcker med en plats att parkera på, som helst skall vara gratis. Om man läser våra trådar i ämnet får man absolut en uppfattning att vi är väldigt ekonomiska och max priser på 100 - 150 kr/natten omnämns titt som tätt.

Elen verkar inte vara något som vi har intresse av och jag har sett uttryck som ocker när ställ-/campingplatser debiterat 30 kr extra för den servicen.

Här kommer en mycket ovetenskaplig presentation av vad vi igår såg vad som egentligen hände med besökande husbilar i Örnsköldsviks centrum.

Vi ställde oss på Örnsköldsviks nya fina centrala ställplats vid gästhamnen. Här har kommunen skapat en ”state-of-the-art” vad gäller en ställplats. Man kan säga att den till stora delar ser ut som det ställplatsförslag som SCR, tillsammans med Västsvenska Turistrådet tog fram och som livligt kritiserats och bespottats här på Forumet.

Här finns elen, fyra meters lucka mellan bilarna, vatten, tömning, duschar, toa, kök och en en restaurang. När den stod klar för två år sedan hade den 15 platser, alla med el. Nu visade sig att det blev en succé och överfullt hela säsongen.

Man har därför senare skapat flera platser, säkert ett 20-tal, genom att helt enkel avdela platser på grönområdet i anslutning till de fasta elplatserna.

Tror det som skedde igår är typiskt.

De 15 elplatserna för 250 kr/natten var alla belagda kl 15.00 igår.

Igår kväll när vi gick sista svängen med hundarna var det 16 bilar kopplade till elen, en via en bil som stod vid en stolpe men delade elen till en bil till.

7 bilar stod på platserna utan el, som kostar 150 kr/natten. Skillnaden i priset är alltså 100 kr, men skillnaden i produkten är bara elen och att man står på gräs i stället för asfalt.

Min absoluta övertygelse är att om det funnits flera elplatser så hade de varit belagda och färre stått på de billigare platserna utan el.

3E92DC7D-AEF5-4111-A373-37B03A520993.jpeg

En konklusion är att många, kanske de flesta alltså är villiga att betala 100 kr bara för att få stå på asfalt och få en kontakt att stoppa sladden i.

Man blir lite fundersam....

Men våra iakttagelser stannar inte där,

Örnsköldsviks Kommun borde kanske nomineras till Sveriges husbilsvänligaste kommun i alla fall, eller vad säger ni om detta?

På andra sidan fjärden, alltså det man ser när man tittar ut från ställplatsen, den centrala hamnparkeringen, där har kommunen skapat ett antal stora parkeringsplatser, avsedda för husbilar.

5B98DF0E-5F9E-490C-983B-90335306308E.jpeg

Faktiskt ännu mera centralt än ställplatsen.

Här får man stå upp till 7 dagar och man betalar bara normal P-avgift mån-fred 9-18 och lördag 9-15, nätter och övrig tid är det gratis!

Resumé av gästande husbilar i Örnsköldsviks centrum mellan den 28 - 29 juni 2019:
- 16 bilar på ställplatsen med el 250 kr/natt, fullbelagt.
- 7 bilar på ställplatsen utan el 150 kr/natt, lediga platser.
- 1 tysk husbil stod på husbilsparkeringen på hamnplan, gratis, lediga platser.

...... osökt kommer tanken, hur representativa är vi egentligen, vi som hörs och skriver mest här på forumet?

Nu vet jag att många ruskar på huvudet och kanske säger att det här inte är typiskt, ja jag vet inte, men så här såg det i alla fall ut.

TommyD
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Håller med att de flesta gör så. Vi står väldigt sällan på ställplats med el. Vi har dock konstaterat att vi är i minoritet och att de flesta verkar välja enligt ovan och sitta utanför bilen på stolar. Jag tror vi använt stolarna 10 ggr och markisen 5 på ca 300 nätter. Fricampade i vintras utan el 25 nätter. Var ensamna förutom i Romme ett par nätter. Kopplar bara in el om det finns gratis eller om man får chansen att ladda på vintern! Står oftast på gratisparkeringar och går på aktiviteter, t ex strand, slalom eller nöjesfält hela dagen. Förflyttar oss gör vi ofta på kvällen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Valet av bekvämligheter är väl högst individuellt, likaså vad man är beredd att betala. För egen del så duger bara en parkering för natten men vintertid kan jag vilja ha el. Så länge jag har haft HB så har jag aldrig känt behov av att besöka en camping. För en ren parkering kan jag tänka mig att betala uppåt 100:- & för el ytterligare en 50-lapp. Mer behöver inte jag men som sagt det finns andra som har helt andra kriterier på en övernattningsplats.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Inne lite på dina tankar Los Suecos om vad som skrivs på forumet om priser och val av natthärbärge för oss husbils vagabonder.
Jag har insett att husbilsfolket stannar på platser som getingar på en sockerbit.
Är det en sk ställplats så betalar man lätt 250kr för en plats med el oavsett om platsen kan betraktas som en parkeringsplats bara det står andra där och att det känns tryggt. Jag tror att de flesta av oss vill stå på en plats med el och basal service och med naturomgivning och är beredd att betala lite mer för det än att stå ocentralt på en grusplan för 150kr...
Närhet till Lidl, kondis, och systemet har aldrig varit prioriterat i vår reseplanering...
...tror inte att det som skrivs på forumet om ställplatser alternativt campingplatser är representativt för alla på forumet...många vill ha lite mer guldkant än vad en standard ställplats för 150kr ger....elller ??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jämför med ställplatser i övriga Europa ,du betalar 7-15Euro per natt 20Euro anses dyrt, el och vatten betalar du normalt extra för, tömmning är oftast gratis.
För mig är en tyst och lugn parkering bra, el behövs inte Apr- Okt, jag upplever att priserna är höga i Sverige, är det bra service visst ska man betala men en enkel grusparkering för 200kr natten är inte värt det.
I Sverige anser man ofta att husbilisterna har råd att betala dyrt ,alternativt sätter man uppskyltar med campingförbud eller PB klas 2 förbud.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Låg i hamnen i Mariestad igår. Fullbelagt, men vi var nog de enda som inte satt fast med en sladd. Östra hamnen i Lidköping natten före. Ett jäkla oväsen, som lugnade sig något efter 24, men prisvärt (gratis). Använde ingen markis men tog ut stolar.
Nu finns vi på camping i Falköping för 200 kr/natt utan el

Som ni ser kan jag inte säga mer om mina behov än att de varierar och elbehovet är inte stort.

Tror det där med el är nog mycket slentrian, man sätter i sladden av gammal vana. Kanske har man kastat bort sin Melitta-tratt och vill ha el till morgonkaffet, vad vet jag. Nu när de flesta ställena höjt priset från 30 till 50 kr/dygn kanske det finns anledning att fundera. För den som ligger ute mycket blir det snart en del pengar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svar på din fråga vilken service söker egentligen husbilsåkarna och vad vill hen betala? är svaret för vår del vet ej! Det vi gör/vill är att vi stannar där vi trivs, vi betalar för det vi behöver, gärna att vi är några st. pga "trygghetskänslan" dock ingen "grupptryck-hysteri" (spelar ingen roll vilket land H-bilarna är ifrån)!

Stannar vi längre, då vill vi gärna ha bra service och betalar för det medan enstaka övernattningar skall vara vad det är, just övernattningar (helst med tömning & kanske vattenpåfyllning) vilket vi betalar gärna ett skäligt pris för. Men några fantasipriser på campingar med full service (simbassänger, hästridning, motorbåt uthyrning & andra attraktioner) för hela familjer med barn och annat fyrbent är vi inte intresserade det minsta av.

Örnsköldsviks fina ställplats i hamnen är ett föredöme för resten av landet. Dit åker vi gärna och övernattar, handlar på stan, äter på den fina krogen och åker sen vidare. Och JA, betalar gärna för kalaset med eller utan el vilket beror på vädret & soltillgång...



 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Los Suecos ställer frågan på nytt om de behov vi har som husbilsåkare viket är bra o nyttigt. Ju fler husbilar ju större behov av fler övernattningsplatser. Vi använder gärna en camping med bra sevice när vi tänker stanna några dagar, annars tar vi den ställplats som ligger bäst till utmed resvägen. Alltid el om det finns möjlighet. Tror att detta hör ihop med husvagnstiden, då låg vi alltid på camping, präglades då antar jag. Priset är inte avgörande, skulle pengarna tryta får vi dricka billigare vin! Vi åkte tre veckor i Europa när sommaren var som bäst här 6 dagar på camping resten på ställplats tre nätter utan el. Vi var helnöjda!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nästan bara GRATISNISSAR:D som jag som svarat. Men sanningen är nog att många vill ha service, trygghet, hårblås och ström till fotbolls vm.

Förstår också att några hundralappar är ju inget jämfört med värdeminskning och driftskostnader.

Det som lockar mig till sådana platser är om kompisar står där eller om det är nära något jag vill besöka.

Tycker det är bra att marknaden fått upp ögonen för den nya näringen och ordnar lyxiga platser som efterfrågas.

Alla har vi köpt husbil av olika anledningar. Själv tänkte jag mig en strand eller fjäll ensam med frugan vid mitt köp av husbil.

Själv konstaterar jag att jag kan parkera överallt i 24 timmar utom där det står att det är förbjudet. Jag är en fena på att stå bra GRATIS:D.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Skulle tro att vi "campar" 2 nätter av 3. Valet av var vi skall övernatta styrs nog mest av vart vi är på väg. Skall vi vidare dagen efter så blir det ofta fricamping eller gratisplatser. Är planen att vi skall ligga still en till flera dagar så vi nog ha mer space kring bilen än vad många gratis platser erbjuder. Att kunna sitta ute o ta en bira/ett glas vin o sätta på grillen är en stor bit av husbilslivet för oss. Avskyr också att behöva leta efter platser så där det är attraktivt och ställplatserna ofta är fulla tidigt försöker vi förboka vilket mest kan göras på campingar.
När det gäller service så är vi elintensiva, telefoner, datorer, golf Gps o golfvagnar som skall laddas efter varje runda. :) Detta påverkar också så klart valet.
Var vi befinner oss påverkar också vårt val Känns omgivningen osäkert blir det oftast ett säkrare (dyrare) alternativ.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Ja Tommy, du har träffat huvudet på spiken riktigt klockrent. Till och med här i denna tråden berättas det om att så gör inte vi. En fråga som då osökt dyker upp, vem är det som gör det? Jag vet i vart fall en och det är vi. Vi betalar för den service vi vill ha för tillfället. Sommaren 2017 låg vi på en camping i Italien i fyra nätter för 1050:-/natt. Förmodligen var det värt priset för vi stannade kvar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att man skall akta sig för att generalisera om vad H-bils åkaren vill ha, Själv fricampar jag till 99,99% och jag har mött många som gör som jag gör. Jag ser stora risker med att fricamping kan försvinna om alla kommuner gör H-bils platser runt om i kommunen, För då kan risken vara stor att "fri camping" blir olaglig och då kommer polisen mm att kräver att en H-bil skall stå på "dessa betal platser". Däremot kan jag tänka mig dessa betalplatser är i städerna och dess yttreområde, gör man detta då är det ok.... för jag kommer ju ändå aldrig att stå där :eek:
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! håller med i mångt och mycket men det som är förvånande när det gäller elen är allt prat om solceller alternativa strömkällor osv även de med all denna elekronik solceller över hela bilen kablar osv kopplar sig på stolpe ? vad är då vitsen med all denna investering för den är ju inte gratis ? funkar den inte ? eller vet man inte hur man nyttjar det ? fattar nada ! har själv inget av detta men står utan el ibland ett par dygn o det funkar det med!
 
F

F.d. 24550

Guest
Det beror nog på sammanhang. I Sverige bor vi ytterst sällan på camping, men ofta på ställplats. Har man som vi bara 5-6 veckor semester per år så vill man inte tillbringa dem på en grusplan någonstans. Nu är vi i Frankrike. Här bor vi nästan uteslutande på camping, där man kan få lite skugga och ha tillgång till dusch då det kan vara 30 grader i bilen på kvällen. Vi gillar också den sociala biten med att bo på camping eller ställplats. Man träffar många trevliga människor att prata med, och många olika nationaliteter. El är inte nödvändigt om man bara skall stanna över natten.
 
Toppen