Vilken kapacitet kan man förvänta sig från ett batteri på 90Ah?

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Kalabra, 13 Juni 2018.

1. Kalabra

Kalabra HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19965
    Jag har inhandlat ett Varta LFD90 batteri på 90Ah och undrar hur mycket jag kan "plocka ur" batteriet.
    930 090 080 | VARTA® Batteries

Laddade det fullt igår och när jag mätte det ca 20h senare så låg spänningen på 12,92V, är inte det högt?

Nu vill jag testa kapaciteten innan montage och ska köra det med ca 4,2A belastning via min inverter och en 40W glödlampa.

Vad kan jag förvänta mig i kapacitet (35-40Ah?) och hur lågt kan jag gå i spänning (har läst 10,5V) innan det börjar bli för låga nivåer, någon som vet?

Senast ändrad: 13 Juni 2018
  2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Från TUDOR's hemsida.

Genom att mäta batteriets vilospänning får man ett mått på laddningstillståndet:
    (Anm; Vilospänning mäts på ett obelastat batteri och kan den första tiden efter laddning
    speciellt för ventilreglerade batterier ligga betydligt högre än vad som nedan anges för ett
    fulladdat batteri).

• Ett fulladdat batteri har vilospänning ca 12,7 V
    • Ett halvladdat batteri har vilospänning ca 12.2 V
    • Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V

Kalabra gillar detta.
  3. Kalabra

Kalabra HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19965
    Tack för svaret!
    Då kan jag förvänta mig att spänningen vid fulladdat sjunker med tiden för att stabilisera sig runt 12,72V.

4. kowpow

kowpow HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26320
    Generellt kan du plocka ut hälften av kraften i ett blybatteri innan spänningen sjunkit till 11,7V = urladdat, i ditt fall ca 45Ah.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.