• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken kapacitet kan man förvänta sig från ett batteri på 90Ah?

K

Kalabra

Guest
Jag har inhandlat ett Varta LFD90 batteri på 90Ah och undrar hur mycket jag kan "plocka ur" batteriet.
930 090 080 | VARTA® Batteries

Laddade det fullt igår och när jag mätte det ca 20h senare så låg spänningen på 12,92V, är inte det högt?

Nu vill jag testa kapaciteten innan montage och ska köra det med ca 4,2A belastning via min inverter och en 40W glödlampa.

Vad kan jag förvänta mig i kapacitet (35-40Ah?) och hur lågt kan jag gå i spänning (har läst 10,5V) innan det börjar bli för låga nivåer, någon som vet?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Från TUDOR's hemsida.

Genom att mäta batteriets vilospänning får man ett mått på laddningstillståndet:
(Anm; Vilospänning mäts på ett obelastat batteri och kan den första tiden efter laddning
speciellt för ventilreglerade batterier ligga betydligt högre än vad som nedan anges för ett
fulladdat batteri).

• Ett fulladdat batteri har vilospänning ca 12,7 V
• Ett halvladdat batteri har vilospänning ca 12.2 V
• Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V
 
Toppen