• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VILKEN HUSBIL?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sålt huset i Spanien och funderar nu på husbil igen.
Flera år sedan vi hade en alkov och därför denna gång inte denna modell igen, helst.
Men vårt pris på max 200 tusen får bli avgörande.
Alltså söker vi en husbil :
* max 200 tusen
* helst ej längre än 6 m
* turbo på 2,5 ?
* moderat i fordonsskatt
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
ja jag misstänker det. Men från vilket årtal skall man söka? något speciellt att beakta rent maskinellt/tekniskt/
 
R

RobbeS

Guest
En fråga från en oinsatt. Är inte husbilar i den prisklassen oftast renoveringsobjekt i större eller mindre grad?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"Renoveringsobjekt" finns även i högre prisklasser, tyvärr inget pristak på objekten :(
Dock finns det fina välskötta pärlor i nämnda prisklass :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En eldre Flair 6700 fra Tyskland, de ble bygget nesten uten endringer fra 1994 til 2001 da de fikk ny nese. Er de pen inne er de som regel ok. Siste byggeår var 2006. Eneste sted de kan ha fuktskade er i garasjen bak, og mange fikk byttet golv innenfor fuktgarantien. Ble nesten ikke solgt nye i Sverige - de var for dyre der, dyrere enn i Norge. Dette var første husbilsmodell med garasje.

Andre Flair modeller er og mulig, men styr unna Flair Life - denne har ofte råte i golvet under duschen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För att du skall ha en chans att få tag på något som passar dina kriterier till ett vettigt pris så är det nog Tyskland som gäller. T.ex denna Niesmann-Bishoff för ca. 164000:-. En sådan här HB har en skatt på 6542:- per år & där ligger dom flesta äldre husbilar, faktiskt billigt för att vara husbilsskatt. Med den summan delas skatten upp i 3 delar & betalas på 3 ggr/år. Du kan även ställa på & ställa av så många ggr du vill per år & bara skatta för påställningsperioderna. Dock måste en avställningsperiod vara minst 15 dagar,annars måste du betala hela tiden. Så skatten behöver inte vara så betungande trots att 6542:- låter mycket.
Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Välj ej en bil äldre än från år 2007/2008, dvs med den nya moderna motorfamiljen från Fiat som i stort gäller ännu.
På Blocket ser jag i Halland en fin halvintegrerad från 2009 för ca 250 000:-, färdigprutat drygt 200 000:-!!!
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej Volker
Ja nu är vi på sök, kanske rentav importera en från Tyskland. Du har kanske någon bra kontakt?
Ha det bra
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tack alla för era tips. Skall beta av dem efter hand.
Verkar vara svårt att få ägarna att uppge vad den nya skatten kommer att vara. Vill ej eller helt enkelt krångligt att få reda på?
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En fråga. Efter första juli i år kommer det att bli en verkligt kännbar skatt på nyregistrerade husbilar.
Kommer en äldre importerad husbil som registreras i Sverige efter den första juli att betraktas som nyregistrering och därmed få denna höga skatt?
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
gammal husbil lika med låg skatt?
var går då års gränsen mellan gammal husbil med låg skatt kontra nyare husbil med hög skatt?
Och sedan det här med miljö zoner.
Jag märker det var ett tag sedan jag var borta i dessa funderingar.
Kan någon klargöra frågeställningen?
Med vänlig hälsning
Fincan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Grønn miljødekal (Euro 4) i Tyskland kom med 2007 modellene, så biler fra før 2006 har Gul, Rød eller ingen. Det finnes i Tyskland noen biler førstegangs registrert før mai 2007 med Euro 3 (Gul dekal) selv om EU grensen var 1 oktober 2006.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tack för klargörandet Knut.
Skall se ifall jag finner en Flair 6700 men antagligen då inte med Euro 4 dekalen.
Det här med nya husbilsskatten är tydligen svårt att få svar på. Vid några förfrågningar på privata annonser har inte ägaren kunnat eller velat svara.
Med vänlig hälsning
Fincan
 
Toppen