• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil letar jag efter?

F

F.d. 50993

Guest
Hej.
Ny användare här. Har tittat in tidigare, och försöker lusläsa blocket. Jag tror att jag vet ungefär vad jag är ute efter, men svårt som ny bland husbilar att veta vilka modeller jag ska leta efter.
Jag tänker mig ungefär såhär.
1. Dubbelsäng bak, gärna högre, så det finns plats för ”garage” under.
2. En säng ovanför förarplats, gärna som går att dra ner. (Jag vill kunna ha sängarna bäddade, utan att behöva bygga om köket)
3. Jag tror att jag vill ha en halvintegrerad, så den inte blir så hög. (Dock inget krav, men ett plus.)
4. Max 3500kg
5. Tänker ett pristak på ca 200.000, gärna billigare, och kan öven gå upp lite i pris.
6. Helst så ny som möjligt såklart. (iaf nyare än att handfat var bruna och klädsen är allt för mkt olika färger)
Kan man hålla sig under 6m så är det ju bra, men absolut inget krav.

Jag tänker att jag kanske missar massa modeller, då många bilar på tex blocket är väldigt dåligt fotograferade.

Finns bilen jag letar efter?

Mvh Fredrik.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hittar du en med dubbelsäng bak och hiss säng fram under 6 m då är det inte dåligt!
Tror du får lägga till minst 1 meter!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helintegrerad med dubbelsäng på tvären bak, garage inunder, och nedfällbar säng fram finns ju 6 meter 3500Kg. Eventuellt kan det falla på priset?
 
F

F.d. 50993

Guest
Hittar du en med dubbelsäng bak och hiss säng fram under 6 m då är det inte dåligt!
Tror du får lägga till minst 1 meter!
Ok. Har som sagt dålig koll, och 6m är som sagt inte så viktigt. Viktigare att kunna sitta vid bordet, utan att behöva väcka den som sover på det tänker jag. :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Alkov är ju ett alternativ, eller helintergrerad med fällsäng, Halv intergrerade med hiss säng är nog betydligt nyare och dyrare!
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Niesmann Arto 69G klarar alla kriterier utom längden finns en på blocket för 299 tusen
Du får dessutom en bil med hög kvalitet.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Med det pristaket kommer du få svårt (kanske omöjligt) att hitta en husbil enligt ditt önskemål. Du bör sondera marknaden vad du får i t.ex prisspannet 150-250tkr så får du sedan prioritera vad som är viktigast för dig att få för de pengarna.
 
F

F.d. 50993

Guest
Kanske är lättare om jag struntar i sängen i fram?
Just nu har vi ett barn, och ganska litet, så dröjer väl ett tag innan den sängen behövs ändå.
 
F

F.d. 54434

Guest
Pristaket e lite lågt.. annars så skulle jag rekommendera dethleffs globebus 001 (integrerad). Klarar alla krav utom priset. Är själv ägare till en sådan, och är mycket nöjd..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du ser på eldre N+B Flair 6700 så kan du klare det hele. Ble produsert fra 1994 til 2006 og var hele tiden ganske nøktern i farger. De fleste ble bygget på Fiat ALKO chassi både med tandemaksel og enkel bakaksel, noen få ble bygget på MB Sprinter. Men de er over 3500 kg.
 
F

F.d. 26513

Guest
Äldre Sunlight/Carado borde du kunna hitta runt din prisklass om du kikar i Tyskland. De har halvintegrerade bilar med taksäng.

Dock vill jag höja ett varningens finger. Var själv sugen på halvintegrerad med taksäng. Men efter kikat runt lite insåg jag att 1) taksängen täcker dörren på nästan alla mindre bilar (halvintegrerade) och 2) sittgruppen går ej att använda när sängen är nere.

Av denna anledning föll vårt val på en alkovbil och det är absolut inget vi ångrar. Jag var rädd att höjden skulle påverka körupplevelsen men har kört i storm flertalet gånger och kan inte säga att den är särskilt vindkänslig. att ha hela ytan fri trots att alla sängplatser är redo är underbart, speciellt på lite kortare bilar. Så satsa på alkov är mitt tips! Finns ju även med våningssängar längst bak så då kommer man ner ytterligare nån längdmeter .
 
F

F.d. 50993

Guest
Jag såg den här. Det verkar vara något som skulle kunna fungera, minus taksäng då.
Sonen är 6 månader, så kommer ju dröja innan jag vill lägga honom där ändå kanske, och då kanske man redan har bytt bil?

Jag lägger hellre lite mer pengar på något som känns rätt från början (sen är det väl som med hus och båtar, att man hittar inte rätt förrän man har haft ett par, och verkligen vet vad man vill ha.)


Elnagh SLIM 4 | Värmland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det verkar vara ett bra val men se till att få den vägd om du tänkt köpa. Enl. annonsen har den en lastvikt på 470 kilo därav får man räkna bort vikten för markisen ca. 45 kilo. Har den dubbla bodelsbatterier så får man räkna bort ett 25 kilo likaså om den har 2 gasflaskor så räknas en bort 25 kilo. Kvar av ursprungliga 470 kilo blir då ca. 375 kilo. Från denna vikt räknas passagerarnas vikt + vad du själv väger över 75 kilo bort. Kvar blir då vad du får lasta. Fyller du vatten så går det som last. Mat, kläder, sängkläder, husgeråd mm väger mer än man tror.
 
F

F.d. 50993

Guest
Ja just det, kilona springer iväg fort. Det ska jag tänka på. Tack.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bara en säng utan att bädda sittgruppen? När man har småbarn kan det vara skönt med två sovplatser så någon av föräldrarna kan få sova?
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Caravan & Marine i Valbo
Weinsberg Komet 2000 lite gammal kanske
bra lastvikt 3850 kg säng bak nedfälld fram 199000kr ( säkert prutbart )

Leffe
 
F

F.d. 50993

Guest
Caravan & Marine i Valbo
Weinsberg Komet 2000 lite gammal kanske
bra lastvikt 3850 kg säng bak nedfälld fram 199000kr ( säkert prutbart )

Leffe
Jag tog körkort först 98, så då måste jag utöka körkortet för att få köra den i så fall.
Försöker i första hand hålla mig till max 3500kg. Då kan både jag och min fru köra den utan krångel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For å si det enkelt, de gamle lette har neppe overlevd til i dag. Tror dere må sette en grense bakover et sted mellom år 2000 og 2005 - selv om det ble bygget endel under 3500 kg biler i Frankrike, Spania og Italia også tidligere. Tyske produsenter gikk for tyngre kvaliteter så det var veldig få lette modeller før denne tid.

For barnefamilier er alkover og helintegrerte løsningen. Eksempelvis hadde Benimar endel alkover med køyesenger bak hvor en kunne gjøre om underkøya til lasterom. Har sett en slik under 3500 kg med soveplass for 6 personer når en redde opp i dinetten.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Så länge ungarna hängde med oss var det alkovbil som gällde. En vanlig planlösning i sådana är en dinett på mitten...antingen dubbel (4+2 sittplatser), eller så finns det en långsoffa i stället för de två platserna. Våningssängar bak och dubbelbinge i alkoven.

Vi hade en Mirage Sprinter från sent 90-tal och en sådan borde fylla dina behov på alla punkter. Råkar dessutom vara en välbyggd bil...som oxå funkar vintertid.

Andra märken med liknande lösningar är Dethleffs, Bavaria, CI, Chausson, Rimor m fl

PS/ Sorry ... 6 meter klarar den inte /DS
 
Toppen