• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag inser att mitt exempel inte är direkt överförbart till många här, men principen bör gälla.

Jag bytte däck från 225-17,5-75 till 235-17,5-75.
Däcken jag bytte ut var Michelin sommardäck, som hade besvär med min framaxelvikt.
Dom klarade detta, men med 7,5 bar däcktryck.

Jag bytte till en storlek större däck, med åtföljande ökning av lastförmåga.
Detta innebär att jag kan köra med 6 bar i framdäcken och 5 bar i dubbelmontaget.
Med dom gamla däcken var trycken 7,5 respektive 5,5 bar.

Detta tillsammans med att de nya däcken är av åretrunt typ har förbättrat komforten avsevär, klart märkbart!
Detta gäller speciellt för framaxeln.

Alla tryck hämtade ur respektive tillverkares tabell för sitt däck och axelvikt.
Naturligtvis vet jag vad bilen väger per axel.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Jag är nybliven ägare till en beg Dethleffs 6810 från 2017 på FIAT chassi. Bilen har rullat 2100mil. Jag har nu själv kört ca 500 mil och upplever ett hiskligt högt vägljud, drygt 70db vid 90km/h. Det är väldigt liten skillnad på ljudnivån mellan olika underlag. Jag upplever ljudet som otroligt tröttande, efter 30 mil är jag helt slut ”i huvudet”. Däcken är Michelin Agelis 225/75-16CP pumpade till 5.5kg. Bilen är registrerad till 2100kg på framaxeln och 2400kg bak.

Vad bör jag göra?
Justera däcktrycket, köpa däck med mjukare däcksidor, sätta längre fjädrar fram eller bättre stötdämpare eller både och, montera någon typ av luftfjädring?

Snälla hjälp mig, vad kan ge en högre åkcomfort? Jag är en novis på området.

Vi monterade helluftfjädring och det blev mycket tystare gång. Köpte nya Michelindäck förra året och kom till ytterligare en nivå av lågbullerkomfort! Gamla däcken var då 6 år. Nu är det supertyst. Inga problem alls med störande buller ens på Italienska vägar!
Clapton
 
F

F.d. 56515

Guest
Våran 3,5t integrerade Pilote med 156hk Sprinter drivlina är inte svajig enligt min mening. Har inte jätte mycket att jämföra med men har kört en 3,5t halvintegrerad Dethleff med 160hk Fiat drivlina och upplevde den som mera svajig. Speciellt vid omkörning av lastbilar. Tror att det är svårt att säga vilken som är bäst. Man får nog pröva sig fram vad man gillar.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs I 6810 från 2017. Jag ska i första hand försöka åtgärda motor ljudet, tittade in i motorrummet, det sitter skumplast i motorrummet övre del men i övrigt ingen ljuddämpning.

Jag kikar på ljuddämpning från Silentswede.se. Både vibrationsdämpande matta för motorrummet och kupé golvet samt en neoprenmatta som fästs ovanpå den tidigare nämnda i kupén. Någon som har erfarenhet av denna produkt?
 

Pia o Thove

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
14914
Medlemskap
2024
Ta bort listerna mellan hytt och bodel så ser du var ljudet kommer ifrån. Du kan titta rakt ut.Har själv en 7010. tog rörisolering delade dem på mitten och klämde i hela vägen det blev som natt o dag.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Renault 6844 med dito chassi 136 hk + KCR chips extra starka fjädrar fram.
0,84 liter förbrukning..och 14750 mil.
Väldigt nöjd..vill inte byta med någon.
Körde om en av de finare HBs märken modell fyrkantig och höga en blåsig dag.
I Danmark som svajade som ett skadeskjutet slagskepp i blåsten.
Med de finns säker många svar på detta..beror på vem du frågar.
 
Toppen