Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

Tråd startad i 'Husbilsköp o Import' av Husbilskomfort, 25 December 2018.

1. Husbilskomfort

Husbilskomfort HBK Intresserad

Kommun:
    Kalmar
    Jag undrar om det finns någon husbil som har kör och åkkomfort liknande den som en långfärdsbuss har?
    Dvs inästan inga vibrationer när mn kör och mjuk fjädring och sköna mjuka stolar.
    Är det bara vissa amerikanska husbilar som har detta eller ska man välja en mindre husbil typ plåtis?
    Vad har ni för förslag om priset eller storleken på husbilen i övrigt inte vägs in vilken är skönast att köra långsträckor om man ska ha en dagstur på ex 80 mil?

2. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Fiat är urusel när det gäller komfort. Kort fjädringsväg och ofta för svaga fjädrar så den står på ändgummit redan från början. Mercedes Sprinter är lite bättre. Båda går att få bättre genom byte till helluftfjädring.

3. #GMLR

#GMLR HBK Medlem

Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26755
    För långa etapper är en riktig förarstol ej att underskatta, passageraren vill nog ha en med

4. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Mercedes har mindre spårvidd än Fiat och är mycket svajigare. Risk för sjösjuka.;);)
    Vi har en Fiat/Carthago med luftfjädring och jag kör hellre den än personbilen Sköna stolar och tyst.
    Men smaken är som baken.

5. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Har helluftfjädring (med nivellering) på vår bil. Kan inte jämföra samma bil med standardfjädring men skillnaden mot vår förra bil av annat märke med standardfjädring upplever vi som stor. Hade ändå bytt framfjädrarna till Lesjöfors vilket skulle göra den bättre.

kuaiLi och J.Bergsten gillar detta.
  6. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Vi är helnöjda med våra komfortstolar som man ställer in efter egen vikt. Använder inte mycket armstöd, men den finns där om man saknar variation. Kör man 20 - 30 mil åt gången är det inga som helst problem, men vi har testat även att köra 90 mil i ett kör (på hemvägen) och då ville man bara hem. Största problem för mig är korsryggen, vilket är mitt eget fel, några situpps om dagen skulle göra succen, men, men...

upload_2018-12-25_15-48-55.jpeg

7. Morgontrött

Morgontrött HBK Intresserad

Kommun:
    Ulricehamn
    Volkner bygger vissa modeller på Volvos busschassie så det är väl så nära man kan komma.

anytec gillar detta.
  8. Leifw

Leifw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Concord på MAN chassi det har våra vänner den går väldigt bra.

9. Håkan o Britt

Håkan o Britt HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3489
    Jag bytte mina framfjädrar på min fiat maxi chassi det blev en väldig skillnad, blilen höjdes 4cm fram ,mvh håkan

Montreal gillar detta.
  10. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Det du beskriver är ju det välkända Linergunget, då är det stora bilar med luftfjädring som gäller. När det handlar om bilar runt sju meter är det personbilskänslan som man kan få i bla. MB .

Träsko och Sanddammaren gillar detta.
  11. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23060
    Vad kostar det att montera luftfjädring (har Fiat 42,5 ALKO)?

12. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    J.Bergsten gillar detta.
  13. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    "Liner/turistbusskomfort gäller bara på hyfsat bra vägar.
    Man kan inte komma undan fysikens lagar, ju större chassi/bil desto högre ofjädrad vikt.
    Högre ofjädrad vikt ger stötar och vibrationer om frekvensen i ojämnheterna är stora.
    Tex vilken personbil som helst har bättre fjädringskomfort över "tvättbrädsvägar" än en liner husbil.

På vägar med tjälskott och ojämnheter som kommer med längre intervall (antal i sekunden) är de tunga chassina mycket bra.
    Kombinera dessa tunga chassin med en yrkesmässig stol, tryckluftfjädrad och med alla justermåner, blir kombon oslagbar. (om man inte kör mycket grusväg, se ovan)

I vår husbil har vi dessa förutsättningar, och kommentaren är baserad på erfarenhet.

PeterK, J.Bergsten, Stig och 2 andra gillar detta.
  14. #GMLR

#GMLR HBK Medlem

Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26755
    Blev inte riktigt rätt, större chassi/bil resulterar i högre fjädrad vikt. Större hjul/axlar ger högre ofjädrad vikt.

-geva- och harley01 gillar detta.
  15. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    ...och sen kommer alla gupp! Stora bussar i stadstrafik antingen flyger över ett gupp eller smyger över och så borde det vara även för stora husbilar. Jag kopplar på stolens tryckfjädring och märker inte så mycket själv, men det är helt andra bollar i köksregionen...

upload_2018-12-26_19-7-30.png
    Snappade upp den här på nätet. Så känsligt det kan vara med bara ett litet misstag!

kuaiLi, Ewa & Jocke, J.Bergsten och 5 andra gillar detta.
  16. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Ja, det skrev jag i mitt inlägg.

håkansson2 och Montreal gillar detta.
  17. #GMLR

#GMLR HBK Medlem

Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26755
    Ber om ursäkt Michel S
    Jag tyckte jag läste ”större chassi/bil gav högre ofjädrad vikt.”
    Men läste fel då, sorry.

MaJe gillar detta.
  18. Bäckis1843

Bäckis1843 HBK Intresserad

Kommun:
    Nyköping
    Jag har en HB byggd på Mercedes chassi. Fantastiskt sköna stolar och orginal bladfjädrar, dock med kraftigare dämpare, inte speciellt svajig men därimot bullrig. Illa nog att vara hörselskadad men har väldigt svårt att föra samtal med dem som blir sittandes i de bakre regionerna. Fast jag har hört att det är lika illa på många moderna bilar.

19. Leifw

Leifw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Ducato är nog enbart plåtis chassi skal man ha större bil behöver man ha minst Iveco.

Karin Tröst gillar detta.
  20. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Vad grundar du den uppfattningen på? Någonstans mellan 70-80% av alla husbilar som har tillverkats eller tillverkas rullar på Ducatochassie.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.