• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken gasolbehållare ska jag ha?

F

F.d. 29620

Guest
Hej! Tänkte driva ett kylskåp samt en enkel singelbrännare typ den här på gas,

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök - Biltema

el

Gasolkök, 2,6 kW - Gasolkök Primuskök Campingartiklar - Biltema

eller

Gasolkök, 2,8 kW - Gasolkök Campingartiklar Primuskök - Biltema

Dessa är till för engångsbehållare, men jag kan tänka mig att det blir mycket mer ekonomiskt att ha en stor gasolbehållare, och slippa hålla på med små hela tiden.

så om ni kan nåt kök och behållare som ni brukar rekommendera så länka gärna! 11 kg?

Funkar nåt sånt här?

https://www.byggmax.se/trädgård/gas...ol)-primagaz-p11-säljs-endast-i-butik-p184208

Tänkte väl driva ett sånt här gammalt begagnat husvagnskylskåp.
https://www.blocket.se/blekinge/Kylskap_Electrolux_230v_12v_och_gas_Bud_74017187.htm?ca=11&w=3

samt vilken typ av regulator bör jag ha?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken gasolbehållare ska jag ha?

Hejsan, för att driva ett kylskåp på gasol så måste du ha en regulator på gasolflaskan som ger 30 m.bar tryck ut till kylskåpets brännare.
De här brännarna med en låga för engångstuber är oftast inte kompatibla med varken fullt tryck från en stor tub eller tryckreducering ner till 30 m.bar, utan skall helt enkelt ha trycket som kommer från en engångstub och då själva reducerar ner det trycket till lagom nivå.
Du behöver köpa ett gasolkök som är anpassat till 30 m.bar från en regulator, som det här ex.
gasolkök.JPG

Det finns också ett tvålågigt av liknande modell nedanför det enlågiga.
Om du skrollar ner en bit på den här sidan. (Inte brännaren som sitter direkt på tuben utan de nedanför den, PARKER gasolkök.)
ÖVRIGA PRODUKTER | www.gasoldirekt.se

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen