• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken domkraft till Fiat Dethleffs 91

F

F.d. 54228

Guest
Hej. Har nys fått en Fiat Dethleffs 91. Vilken domkraft används lämpligt för att byta hjul? Jag har en vanligt garagedomkraft men den når inte upp till rammen.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Eller så köper man en som lyfter högre , plankstump(ar) känns väl sådär med tanke på stabilitet och säkerhet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror väl på vad man har för ett chassi, om det är hög- eller lågbyggt. Pallbockar däremot är nödvändigt för säkerheten.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
20180519_123340.jpg
Så här har jag gjort, plus plankor att lägga under, domkraften.lyfter 46 cm.
 

Bilagor

  • 20180519_123340.jpg
    20180519_123340.jpg
    2,2 MB · Visningar: 5
F

F.d. 54228

Guest
38 cm till dragkrockfäste och 48 cm till rammen så gissar chassis är högbygd
 
F

F.d. 54228

Guest
Får man lyfta direkt på bakaxeln om det är nära hjul?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, tydligen. När jag påpekade detta på besiktningen så sade dom sig ha fått klartecken från AL-KO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tänk på.... Kanske även i vanliga fall för enkelhetens skull på original Fiatchassi, men absolut i de fall som man har hjälpluftfjädring/bälgar bak, att om man enbart lyfter i chassit så kan bälgarna bli utsträckta över sin förmåga och gå sönder vid infästningarna om de skall lyfta både axel och hjul m.m.
Om man då istället hissar upp bilen med en "rejäl" domkraft i chassit en lagom bit så att hjulet går att få bort även om skärmkanten/kjolen är lite låg. Sedan duger det gott med en enkel saxdomkraft från ex. Biltema under axeln för att bara lätta på hjulet några cm. över backen för demontering och eller byte av hjul.
Det funkar även fram, även om anligget för saxdomkraften inte blir i bästa vinkel.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen