• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka "vanliga" bilar har liknande motor som i min husbil?

F

F.d. 26438

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Pilot C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: Motorkod XN1T 78hk bensin
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Pilot C25
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Tittade efter delar till motorn. Priserna är väldig höga en beg:motor från skroten kostar runt 15,000kr. Fick tips om att köpa en vanlig bil för det ska vara samma slags motor. Så frågan är vilken bil har så lik motor som möjligt att delar passar.
Har försökt forska lite på blocket kollat olika reg:nr på Bilar efter några timmar vet jag lika lite som innan är det Citroën motor eller peugeot. Här brukar alltid nån ha ett förslag. Åter till frågan vilken bil ska jag köpa som att ta reservdelar från motorn? Motorkod XN1T 78hk bensin.
Med vänlig hälsning,
Ronny:confused::wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, till att börja med delar i Sverige.
Beror lite på vad du behöver till gamla motorn.

Till för något år sedan så fanns nästan allt till motorerna hos Mekonomen och de andra eftermarknadsfirmornas hemsidor om man sökte på bilnummret.
Motorn har lösa foder och är enkelt uppbyggd, så nya foder, kolvar, lager och ev. omslipad vevaxel så hade man en ny motor utan maskinbearbetning.

Vi har haft ämnet uppe förr. För något år sedan tog de bort det mesta på hemsidans listor, men om man får tag i en intresserad person bakom disken så skall de fortfarande kunna leta upp delarna med sina datorer, för leverantörerna av delar finns fortfarande.
Det finns mycket delar att få tag på genom internet till mycket billigare priser, eBay m.m. både från Tyskland och inte minst från England.
Även firman Axel Augustin i Tyskland har delar.
https://www.axel-augustin.de/shop2/...280/290-1-8/2-0-Benzin-bis-Bj-94:::3_159.html

Motorn är i alla fall en Peugeotmoter i alla bensinare oavsett om det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i nosen på husbilen. Den finns i 75k eller 85hk utförande i husbilarna.

Den satt i många av Peugeot's personbilar bl.a. Peugeot 504.
Problemet är att det är inte samma kompression, kamaxel m.m. i de motorerna så det kan bli problem tillsammans med husbilens insug förgasare m.m. om man tar hela motorn.

I Sverige går det knappast inte att köpa från skroten de tar så mycket betalt för gammalt sk.. så man häpnar, för de tror det är bristvaror, vilket det inte är, även om det går åt lite arbete för att hitta delar.

(Ett ex. är att de tar uppåt 12.000:- för en servokuggstång, men det går att skicka efter en ny för något över 4.000:- på internet.)

En firma som finns, men som jag inte vet så mycket om prismässigt m.m. är en firma i Holland som har en egen avdelning för de äldre husbilarna.
Kan vara värt att prova där till att börja med, så kan du få en koll på prisläge, delar eller hela motorer m.m.
Här har du deras hemsida till att börja med.
http://www.ducatoparts.com/pages/193546/Engines_and_gearboxes.html

Skriv gärna om hur det går, eller om du behöver mera info om nya motordelar från internetfirmor m.m. beroende på vad du behöver.
Men gå gärna in och plåga någon på Mekonomen, för de kan fortfarande hitta delarna som försvann från hemsidan om de vill.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 26438

Guest
Hej janko! Jo jag har plågat personalen lite på mekonomen beställt lite el delar som först inte fanns. Sen kom det en yngre kille till disken som fixade det jag skulle ha.
Tack för hemsidorna bra att ha, var mest ute efter en motor i fall man behövde några delar. Man vet aldrig vad man behöver, något jag testade var olje tillsatser wynns supercharge ju mer jag kör ju starkare blir den inte lika seg eller om det bara är vad jag tror. Men något som fungerar är Wynn´s HPLS oljetillsats för manuell låda hjälper mot problem när växellådan är trög och svår att växla eller när lager i växellådan börjar bli sliten och slirar. Stoppar oljeläckage och tätar packningar. Bytte olja i lådan först lika svår växlad sen tillsatsen några mil senare inga problem att växla. Innan vill inte frun köra husbilen så mycket när den var så trögväxlad. Den kan jag verkligen rekommendera ska köpa den till min vanliga bil också. Ganska dyra oljetillsatser och frakten kostar också lite men ska samla ihop några vänner och beställa en del oljor då äg inte frakten så dyr köpte den från http://www.abergsvtc.se/product_info.php?&products_id=50451 snabb frakt. Finns säkert fler sidor som säljer det. Ville bara berätta om skillnaden i växelådan. Vilken bra husbilklubb det här är så fort man undrar över något snabba och seriösa svar. Tack för svaret janko.
Med vänlig hälsning, Ronny
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Orsa-Pilot skrev:
Hej janko! Jo jag har plågat personalen lite på mekonomen beställt lite el delar som först inte fanns. Sen kom det en yngre kille till disken som fixade det jag skulle ha.
Tack för hemsidorna bra att ha, var mest ute efter en motor i fall man behövde några delar. Man vet aldrig vad man behöver, något jag testade var olje tillsatser wynns supercharge ju mer jag kör ju starkare blir den inte lika seg eller om det bara är vad jag tror. Men något som fungerar är Wynn´s HPLS oljetillsats för manuell låda hjälper mot problem när växellådan är trög och svår att växla eller när lager i växellådan börjar bli sliten och slirar. Stoppar oljeläckage och tätar packningar. Bytte olja i lådan först lika svår växlad sen tillsatsen några mil senare inga problem att växla. Innan vill inte frun köra husbilen så mycket när den var så trögväxlad. Den kan jag verkligen rekommendera ska köpa den till min vanliga bil också. Ganska dyra oljetillsatser och frakten kostar också lite men ska samla ihop några vänner och beställa en del oljor då äg inte frakten så dyr köpte den från http://www.abergsvtc.se/product_info.php?&products_id=50451 snabb frakt. Finns säkert fler sidor som säljer det. Ville bara berätta om skillnaden i växelådan. Vilken bra husbilklubb det här är så fort man undrar över något snabba och seriösa svar. Tack för svaret janko.
Med vänlig hälsning, Ronny

Allt du behöver finns på tyska ebay, ebay.de
Hälsn. Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Orsa-Pilot skrev:
Kan tyvärr ingen tyska
Ta då google translation och översätt till tyska när du söker prylen. När du väl hittar den så lägg den på din watch list och därifrån sök liknande artiklar. Då ser du vilken skillnad det kan vara på pris och frakt. Om du skriver till säljaren kan du göra det på engelska i de flesta fall. Googles översättning är fruktansvärd och duger endast till enstaka ord, dock med reservation...
 
Toppen