• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ingående komponenter är lika såväl i stegs bilar som premium bilar. Bilarna är Fiat Iveco Renault Citroën Ford. Vilka är BÄST? Bodel byggen, där håller jag de tyska stora märkena för bäst med deras instegs märken snäppet efter. Det behövs volymer för att bli riktigt bra.
 
S

Sören-6830

Guest
@Sören, enligt dig vilken kvalitetsledningen tycker du inkl dina egna förslag?
Byggkvalitet = inget gnissel eller skrammel, hållbart även över tid, installationer av el (inga lösa sladdar), värme o vatten (tryckvattenpump, livsmedelskvalitet på ledningar). Förstklassigt isoleringsmaterial i väggar, tak o golv.
Ordentlig leveranskontroll från fabrik (N+B har t ex egen provbana på fabriksområdet). Hög kvalitet på madrasser och underlägg, t ex Froli.
För egen del (N+B) tycker jag också att det har varit skönt när fabriken har egen proffsig verkstad som hjälpt mig med diverse installationer, känns betryggande, kräver dock Tysklandsbesök.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Byggkvalitet = inget gnissel eller skrammel /
Min erfarenhet säger att Fiat hytten är den svagaste länken vad gäller buller, vindbrus. Jag har aldrig helt lyckats avhjälpa detta. Allt annat gnissel och skrammel är försumbart jämfört med vindbruset, iallafall i motorvägshastigheter.
Finns det någon som klarat att helt avhjälpa detta. Jag har satt vindavvisare på taklucka, innerskärmar och justerat dörrar.
 
S

Sören-6830

Guest

Har aldrig haft en halvintegrerad. I en helintegrerad, som jag har nu, har jag inte märkt några sådana problem.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej
Ni har ju många bra råd och tips, även om dom är subjektiva. Hur ser det ut med kvaliteten?? Har sett att dom flesta märken har några grejer dom fajtas med men tänkte ändå fråga.
Om ni skulle turordna följande vad skulle det bli?
Kabe, Burstner, Adria, Frankie, Pilote,LMC, Dethleff, Bavaria, .

Jag vet att svaren blir enligt er egen uppfattning men det är också det jag vill veta. Har ni sen en motivation varför ni tycker det ni tycker är det ännu bättre.

Tack för er hjälp!!
Det är typiska mellanklassbilar det är bara Frankia som sticker ut som ett premium märke.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vi har haft 5 st husbilar under ca: 20 år. Det första var bäst, tills man hittade nr:2 då va den bäst och så vidare, just nu är denna bäst används året om. Nu vill vi ha en stor husbil ja, det är ju inte fint väder och + grader jämt. åker mycket. stora tankar, vatten toa tank & grå vatten tank solfångare. ja lyser solen så kan vi stå utan el nästan hur länge som helst. Fattas bara gasol tank. men den är på G. Ja en sak till detta är våran 4 N+B 880 hb.jpg
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hej på er.
Jag vet att det är subjektivt vad ni tycker men det kan ändå va till hjälp när vi skall titta på ett par år gammal husbil. Skall inte vinterkampa i Norrland utan ut i Europa under höst och vår.

Vilka 5-10 märken på husbilar har bäst kvalitet.
Vilket skall man ha helintegrerad, halvintegrerad?? Varför?
Golvvärme, el , vatten?
Luftvärme?
Chassi med utrymme under golvet, hette nått speciellt?
Spelar vikten, längden, höjden, bredden in för avgifter etc?
Vinterdäck i EU, dubbfria?
Har säkert en miljon fler frågor men tänkte börja såhär.
Ni får gärna fylla på tips och råd, vi behöver det.

Hälsningar
Matz&Ginger

Det spelar ingen roll hur bra kvalité husbilen har om du sitter som en påse nötter i bodelen.
Vi inbillar oss att man sitter lite mer skyddad i en halvintegrerad.

En gnisslande lucka och några lösa sladdar kan man förmodligen ganska lätt åtgärda; MEN provsitt sätena i bodelen för har man kört hela dagen vill man inte tvingas sitta i förarsätet på kvällen också.

Oftast sitter man URUSELT i dom flesta bilar även dom dyrare och vi har nog besökt ett hundratal husbilar. Det finns en röd tråd för oss i vilka bilar man sitter bra i och det har varit nyare Hymer och i princip alla Frankia.

Vi är ganska genomsnittliga, 180cm.

Sen får du inte glömma lastvikten, lastvikten och lastvikten om det inte bara är en gäststuga du vill ha på tomten.

Skulle tro att ingen husbil är perfekt utan man får kompromissa fram det som passar bäst.

Mvh/Chippen
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Amerikanska kralliga bilar ! Drar lite mer bränsle men MYCKET MYCKET billigare i service kostnader o obefintliga reperationer . Har åkt cheva van sedan början på 80 talet och de man behöver åtgärda är broms och avgas system
Den jag har nu är en 01 med 38000 mil på mätarn. Husbussen har gått 12000 mil och är knappt inkörd.
 
F

F.d. 56621

Guest
Finns inte så många USA bilar i Sverige. Krångligt att köpa, besiktiga etc??
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att tråden har utvecklats till att ge bedömningar av olika märken utifrån egna erfarenheter, det blir självklart subjektivt och knappast objektivt.

Kan därför fylla på tråden med våra egna erfarenheter och subjektiva omdömen, med våra 9 husbilar under 10 husbilsår.

- ADRIA, begagnad halvintegrerad inköpt osett på Blocket. Vi visste knappt vad en husbil var för något när detta spontanköp gjordes. Vi gjorde en resa till Baltstaterna, Polen och Tyskland. Resan bekräftade två saker för oss. Först, det här med husbil är trevligt, det gillar vi, lika säkert var att bilen var ett felköp för oss, pga. den franska sängen. I övrigt hade vår mycket korta bekantskap gett enbart positiva erfarenheter av Adria.

- KNAUS Sunliner, demobil med 500 mil på mätaren var vår nästa bil. Bra bil, men så ful! Ett besök på Husbilslandet och en trevlig duktig säljare som Jonas övertygade oss på några minuter att det bästa för oss var att byta till en ny....

- ERIBA Jet 673. Trevlig bil, helt problemfritt ägande och väldigt bra inbytespris när vi sedan bytte upp oss till en ny.....

- Niesmann Bischoff Arto 79 LE. Trevlig bil och som stämde med våra behov, men..... så fick jag för mig att det skulle vara trevligt att prova N+B's största modell en Flair och återförsäljaren hade en extremt utrustad Flair, så nästa bil blev en.....

- Niesman Flair 8000 CEBW. Ett bekymmer från dag 1. Efter 5 verkstadsbesök i Sverige och 1 i Tyskland, fungerade i alla fall inte bilens AC. Med en trubbnosig hund var det rena mardrömmen. Sedan efter att har kört, en gång 80 km och en annan gång 50 km, i 40 km/h i s.k. "säkert läge" och verkstaden inte kunde finna något fel så var vårt förtroende och tålamod slut på den bilen. För att inte äventyret/affären skulle bli allt för dyr för oss på papperet, så lurade jag oss själva genom att byta in Flair´n mot en helt ny......

- Niesman+Bischoff Arto 88F, den absolut bästa husbilen som vi ägt. Den hade allt som vi kunde önska oss. Vi använde t.ex. den som övervintringsbas en vinter i Spanien. Men så ändrades våra boenden och hur vi utnyttjar husbilen. Då blev den blev helt enkelt för stor, eftersom vi bara behövde en bil för kortare resor, rena transporter och som större lastalternativ till vår pb1.

- Så det blev en plåtis med det pampiga namnet, Weinsberg CaraBus 601 MQ Batic Orange, som blev vår nästa husbil. Perfekt bil för oss, våra behov och som fungerade perfekt, inte ett enda fel på den bilen under de 18 månader och 3000 mil som vi hade den. Bara ett problem, som visade sig ganska direkt när vi köpt den. Carola hade svårt med tvärbädden, framförallt att klättra över hennes 100+ kg gubbe, som låg där som ett "stort hinder" på vägen till friheten..nåja toan på natten.

- Därför har vi sedan i april en Knaus Box Star Plus 600 ME, lite mera lull-lull än den tidigare plåtisen, men framför allt fick vi långbäddarna och har nu en bil som passar oss bättre och vi ä'r nöjda.

9 bilar på 10 år verkar som vi har någon form av personlighetsstörning, eller extremt veliga och obeslutsamma. Kanske det. Men det är ju så i husbilsvärlden att så länge vi byter upp oss, så lockas man lätt av de höga inbytesvärden som man erbjuds den gamla bilen. Håller så länge man går uppåt, men den ekonomiska smällen den kommer obevekligt när man tar steget åt andra hållet, verkligheten kommer då ikapp.

Visst har bilarna kostat pengar de här åren, men vi ångrar absolut ingenting.

Ja, det var vår historia och subjektiva bedömning, som ger 8 av våra bilar mycket bra betyg och den enda som gav oss problem är troligen också en mycket bra bil, bara vårt ex som var ett måndagsex och troligen dåligt skött innan vi tog över bilen.

TommyD
 
Senast ändrad:

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
@Matz vi körde två vändor med vår Rapido 665 till Tyskland i år, med färskvatten på 120 och gråvatten på 90 liter. Detta kändes som absolut minimum. Eftersom totalvikten låg på 3650kg var det obefintlig gräns till överlast. Det var oxå svårt att packa under sängarna (vi har hundar och gillar att packa i boxar för större hanterbarhet vid omlastning mm).

Vi tittade på alla stora märken, men eftersom volym av färskvatten o gråvatten är väsentligt för oss så föll t.ex Kabe bort direkt (har inte råd med deras lyx variant)

Hymern vi valde har 160/140 liters tankar och ett AL-KO chassi, samt dubbelgolv (givetvis Alde vattenburen värme).

Euro 6 motor är att rekommendera

Men som vi alla vet, allt är kompromisser och huvudsaken är att Ni blir nöjda.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har en bil från Italien, ett märke som ingen skulle nämna i en sådan här tråd. Bilen fyller snart 22 år och 17500 mil. All inredning är där den skall vara, inga dörrar hänger snett alla lådor är på plats, trots ibland en omild behandling (lite körning över stock o sten). Det enda vi gjort i bodelen är att byta batterier i värmepannan. Blev lite besviken vid senaste besiktningen, handbromsen måste justeras.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen