• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

F

F.d. 56621

Guest
Hej igen
Ni har ju massa råd!!! Detta är vad jag är ute efter era egna åsikter om vad ni tycker utifrån era erfarenheter.
Så kom igen, jag tycker era åsikter är bra.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Min erfarenheter av att välja bil är att det tog närmare två år innan jag kom fram till vilken jag skulle välja och resultatet blev bra. Jag är nöjd med den så här ett halvår senare och 600 mil.

Gör upp en lista på vad du absolut inte vill kompromissa om. För min del var det ståhöjden i duschen som diskvalificerade många bilar. Jag är 196 cm barfota. Var det inte det, så var det sänglängden (samma orsak). Ugn och tre brännare på spisen och året-runt användning var också ett krav plus ett antal andra önskemål jag inte ville kompromissa bort.
Tänk på att treaxliga bilar har 50% högre däckkostnad än tvåaxliga. Sex i stället för fyra däck att byta.
Gör en lista med vad allt du vill lasta väger och se efter hur mycket lastmarginal du har. Totalvikten på en del bilar är så snålt tilltagen (speciellt 3.5-tonnare) att det inte går att lasta fullt med vatten, mat, husgeråd, böcker och 4 personer utan att man går långt över totalvikten.
Tänk på att med en tvärställd säng får man "kravla" över den som sover ytterst, om man behöver gå upp mitt i natten.
Sedan håller jag med att besök hos handlare och besök på Elmia (för att få överblick) är att rekommendera. Hos handlarna får man dessutom känsla för hur intresserade de är av en som kund.

MVH
Hans
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har en gammal alkovbil med hög frigång, skulle nog få problem med en modern lågchassi bil eftersom vi gärna söker platser i naturen.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Prova sängarna många är definitivt inte bekväma, provligg dubbelsängar om ni väljer det, många är avrundade i fotändan, fransk säng nej tack.
Dubbla långbäddar är populärt.
Vattentankvolym, har idag 170L vilket gör att man kan duscha utan problem.
Jag anser att en 7,5meters bil är idealiskt, plåtis kan jag inte tänka att tillbringa flera veckor i.
Avgifter baseras på vikt och längd,över 3,5T innebär kilometeravgift i vissa länder,färjeavgifter går ofta på meter, men avgifter är inte den stora kostnaden.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Matz, tycker det är en bra fråga om än lite otydligt ställd.
Vad Jag skulle tänka på;
- budget
- sovplatser
- över 3500kg ?
- behövs ”starkare motor”
- Automat eller Manuel
- volym färskvatten
- volym gråvatten
- garage storlek
- ALUGAS flaskor
- Solpaneler etc etc

Finns hur många frågor o svar som helst

Men ett gott råd från en som impulsköpte en husbil 2017 och tvingades byta ett år efter, för att kunna göra vår resa till värmen

// Jörgen
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vill föreslå er att leta upp en något äldre bil som verkar motsvara era behov. Köp den och använd den ett år eller två, sedan har ni fått en ganska klar uppfattning om vad ni behöver och vad som fungerar för er och inte.
Sedan kan ni gå runt hos handlare och känna er för hur de olika modellerna känns och har god tid på er att leta upp den perfekta bilen för just er. Lycka till och välkomna i gemenskapen.
 

Ruff&Duff

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
25640
Medlemskap
2024
Många kloka svar redan tycker jag att du/ni fått. Kan bara ge er vår historia i korthet.

För oss är det premiärår så vi har nog brottats med liknande frågor som du har. Men en sak avgjorde valet för starten: vi ville ha max 6,5 m längd på grund av garageuppfarten är så lång ;) Vi startade med en Adria 590 som har en nedsänkbar dubbelsäng. Luftigt och bra när sängen är uppe och stegen skulle vi nog klara fast man är 65! Efter ca 500 mil har vi nu bytt till en Adria Compakt 6,40 lång! Lite tokig är man nog ;) Främsta orsaken var att den har "vanlig sänglösning" och större lastutrymme men fortfarande känns som en liten bil.

Håller i övrigt med de som skriver att det viktigaste och svåraste är att identifiera ert egna behov. Att hitta "rätt" handlare är mycket viktigt. Speciellt om du gör som vi: kanske byter efter ett tag. Har själv fått höra att "den tredje bilen brukar bli rätt" / Lycka till
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Eftersom vi båda har körkort innan regeln kom så spelar inte vikten så stor roll men 2 personer kan bli 4 vid vissa tillfällen
Vikten har betydelse ifall du tänker åka färja med tanke på priset. Och på vissa vägar där det begränsas till 3.5 ton. Och ifall du någonsin tänkar koppla på släpvagn. Annars inte.
Men även om det går ordna 2 xtra bäddar i en liten plåtis får det nog vara en nödlösning vid enstaka tillfällen. 6.40 eller längre skulle jag annars säga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min måte å velge "rett" husbil var uvanlig, men effektiv. Det hele startet med et ønske om en bil vil kunne bruke på tur og overnatte mer bekvemt enn i den 6 seter chevyvan vi hadde. Tanken var å selge denne og skaffe en varebil å innrede, men heldige som vi var - den første som nappet på chevyen hadde et problem, en gammel Hymer. Vi dro bort til fyren og så på den da 11 år gamle bilen. Ble enige og skrev avtale og reiste hjem i Hymeren. Dette var i 1996. Hadde denne i 4 år og lærte en masse både om vår måte å bruke bilen på sammen med hva som fungerte bra samt hva som kunne gå galt - og hvordan fikse dette.

Høsten 1999 brukte vi endel tid på å lete etter en optimal bil for vårt bruk, fant 2 mulige kandidater - den ene tikket alle boksene på vår ønskeliste, men ikke prisen. Den andre hadde for oss en feil - luftbåren varme, hadde dette på Hymeren og viften hørtes på den ut som et fly. Våren 2000 bestemte vi oss for å sjekke hos importøren av den andre bilen - den som tikket alle boksene om han hadde en pent brukt som kunne passe vårt budget. Det endte med at vi kjøpte demobilen fra 1999 - den vi hadde studert grundig på en utstilling på høsten. Denne N+B Flair 6700 hadde vi i 8 år før vi fant at tverrsengen og vår alder ikke passet bra sammen, denne gangen fikk vi tilbud på en ny Flair 8000 som stod i utstillingen på fabrikken i Polch. Fikk denne i mai 2008 og første tur ble til HBK årsmøte :D gjorde noen justeringer og hadde denne i nye 8 år før vi emigrerte til Australia og ikke kunne ta med bilen (ombyggingene som krevdes ville kostet allt for mye).

Her nede har vi hatt en Winnebago Explorer i noen år, men er nå uten husbil - bor på en farm med masse hester og hjelper til med driften av denne.
 
S

Sören-6830

Guest
Vi började med att hyra en bil i två veckor som vi körde till Italien med. Bilen var alldeles ny. Lärde oss en hel del av den resan. På hösten brukar priserna för att hyra vara ganska rimliga.
 
F

Fd.47585

Guest
När vi skulle köpa vår första husbil kollade jag med alla jag visste hade husbil varför dom bytt sina och vad som avgjorde att dom köpte det dom åker i nu. Alla svar skrev jag på en lista (som blev lång), sen satte vi oss ned och kollade vad som lät vettigt för oss på listan och gjorde en "krav" lista för oss. Denna lista tog vi med till handlarna och visade säljaren ihop med vad vår budget var. Bilen vi till slut hittade och köpte är vi fortfarande efter över 4000 mil helt nöjda med, finns inget vi saknar och vi vill absolut inte byta bort vår "Bosse". I februari har vi haft vår i två år och varit ute nästan varje helg sen dess och två långresor på semestrarna.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej på er.
Jag vet att det är subjektivt vad ni tycker men det kan ändå va till hjälp när vi skall titta på ett par år gammal husbil. Skall inte vinterkampa i Norrland utan ut i Europa under höst och vår.

Vilka 5-10 märken på husbilar har bäst kvalitet.
Vilket skall man ha helintegrerad, halvintegrerad?? Varför?
Golvvärme, el , vatten?
Luftvärme?
Chassi med utrymme under golvet, hette nått speciellt?
Spelar vikten, längden, höjden, bredden in för avgifter etc?
Vinterdäck i EU, dubbfria?
Har säkert en miljon fler frågor men tänkte börja såhär.
Ni får gärna fylla på tips och råd, vi behöver det.

Hälsningar
Matz&Ginger

Har haft Bürstner och nu Carthago båda två byggda på Fiat Ducato som grundmodell. Bürstnern var byggd på Ducato chassi medan Carthagon vi har idag är byggd på ALKO:s extra breda chassi 40H. Dvs. bodelen är monterad på båda dessa bilar på olika ramkonstruktioner.

Är nöjda med kvalitén på båda bilarna. Bürstnern var enklare byggd i allt (nästan) men I gengälld också betydligt billigare. För att campa vintertid med flera minusgrader (-10C eller kallare) funkade Bürstnern väldigt dåligt pga. att gråvattentanken låg oisolerad under bilen och isoleringen I bodelen var allt från riktigt dålig (läs lite isolering) till ingen isolering. Men med hög gasolförbrukning gick det ändå att bo/leva ok. i den ner till -5C. Men golvet var svinkallt.

Bürstnern var av halvintegrerad modell och typen heter T607.

När vi förra året (2017) bytte ville vi ha en bil vi kunde bo bra i även vintertid så vi valde en helintegrerad (bättre isolerad vid förardelen) med ALDE-panna (vattenburen), till skillnad mot Bürstnerns billigare Truma (luftburen). Vi upplever jämnare och därmed också bekvämare värme i vår nuvarande bil.

Vi valde också helintegrerad med tanke på inbrott. Tyvärr sker många inbrott via Fiats originaldörrar på halvintegrerade bilar (dvs. av de inbrott som sker har jag fått uppfattningen att andelen där inbrottet går via originldörrarna är hög). Vi har dessutom kompletterat vår nuvarande bil med extra ABUS lås. Vill man som brottsling in i vår bil kommer man så klart in ex. genom en fönsterruta som man bänder upp med verktyg (rutorna på vår Carthago sticker inte ut på samma sätt som på Bürstnern där man med bara händerna får ett bra grepp att bända (det är annan konstruktion=lite säkrare/bättre på fönstrena i vår nuvarande bil).

Konvektorerna (elementen) som sprider värmen i vår nuvarande bil sitter placerade i dubbelgolvet vilket gör att bodelsgolvet värms upp underifrån. Vilket upplevs som väldigt bekvämt. Här är en stor skillnad ur komfortsynpunkt till fördel för Carthagon jämfört med Bürstnern vi hade. Vi väljer alla dagar i veckan ALDE vattenburen värme i dubbelgolv om vi idag skulle byta bil. Så mycket gillar vi denna bekvämlighet.

Totalvikten valde vi utifrån vad vi VILL kunna få med oss. Hade det krävt att vi tagit körkort (C eller C1) hade vi gjort så. Vi skall leva många år med vår husbil och vill inte att en behörighet som man tar för ett par tusen kr. skulle hindr aoss från att ta med det vi vill och ha den bekvämligheten vi önskar.

Vår bil har en totalvikt på 4500kg och det är på gränsen. Vi reser 2st vuxna och når i stort sett upp till 4500kg när vi är fullastade inkl. 200liter förskvatten, full bränsletank (90 liter) mm. Men då har vi en välutrustad bil där varje påmonterad pryl väger.

Vi har stor markis (som vi nog hade kunnat skippa för vi använder den sällan, dock NÄR vi använder den tillför den bekvämlighet). Vi har 3st stora bodelsbatterier (på totalt 240 Ah) samt 2st stora solceller (tot. 380W) som tillsammans med inverter (omvandlar 12V till 230V) ger oss en frihet att vara helt oberoende av laddström mellan april-oktober oavsett var i landet vi står. I södra Sverige kan du förlänga denna säsong ytterligare 2 månader (mars-November). Vi väljer bara laddström på campingar mitt i vintern (vi har elverk men star sällan vintertid så till att vi kan/vill använda det).

Som jag skrev har vi hela 200 liter färskvatten och 185 liter gråvatten. det som begränsar vår frihet en aning är toalettkassetten. Vi har köpt ytterligare en kassett (vi har 2st) men i övrigt är vi väldigt oberoende JUST tack vara ovanstående utrustning i bilen.

Vi har stort garage där vi lastar våra dyra men välanvända elcyklar. Vill inte ha 2st cyklar á 25-30 000kr/st. hängande utanpå. I gengäld har vi cyklar som ger oss support upp till 10-12 mils cykling. Frihet är ledordet.
Vintertid lastas skidor och extra gasoltuber. Hade vi fått önska än mer frihet skulle vi utrustat bilen med separate extra underliggande gasoltank. det som hindrar oss är i första hand lastvikt. Vi vill I dagsläget inte offra mer lastvikt.

Dvs. stort garage var väldigt viktigt för oss så vi får med allt vi vill. Vi hade stort garage även i Bürstnern och vill inte vara utan.

Vi begränsade oss vid maxlängd på blen 7,5m. Men fick tulla på den längden just pga. att vi inte hittade en bil som motsvarade våra övriga krav/önskemål pga. för låga garage. Vi har ett krav på minimum 120cm höjd i garaget för att jag skall kunna lasta motorcykeln. Tyvärr var det manga märken & modeler som "bara" hade 116-118cm höjd eller lägre. Vår ga:a Bürstner hade précis 120cm vår nuvarande hela 132cm. Vår nuvarande bil blev därför något längre (7,72m).

Vi ville ha en bil som inte begränsar oss allt för mycket vad avser framkomlighet på smala vägar. Vi älskar dramatisk natur och reser ofta i Norge. På sikt även alperna när mer ledig tid finnes (vi jobbar båda heltid). Visst med så stor bil som vi idag har kommer vi behöva parkera utanför de minsta byarna och ta cyklarna. Men det ser vi inte som ett problem, tvärt om. Man ser/upplever väldigt mycket mer från cykel. Dessutom får man lite motion.

Det vi däremot helt måste avstå från just pga. storleken på bilen är de absolut minsta passen i Italien/Shweiz/Österrike. Dessa ställen besöker vi så otroligt sällan med husbil (vi kör då oftast mc i stället). Så vi prioriterar då i stället bekvämligheten alla andra dagar i veckan som stora innerutrymmen och god isolering ger.

Ju större/längre bil du har ju dyrare blir avgifter generellt (broavgifter/färgeavgifter/vägarvifter mm.). Skall man köra väldigt mycket på betalvägar, åka färjor mycket och betalbroar och i stället vill/behöver lägga mellanskillnaden på annat. Skall man välja kortare, lättare & lägre bil. Men det blir på bekostnad av något annat (bekvämlighet, lämna prylar hemma osv.). Mitt tips, välj så stor bil ni har råd med.

En annan sak vi lade mycket tid på att jämföra mm. SAMT en del pengar på. Var valet av motor/växellåda. Vi ville ha en bil som var så bränslesnål som möjligt så vi kan köra mycket med den. Samtidigt ville vi ha en motor som ger möjlighet till säkra omkörningar. Med kraftigt underdimensionerad motor krävs väldigt långa sträckor för säkra omkörningar. det var därför manga ganger vi fick avbryta med Bürtnern som var allt för klen i mitt tycke (127hk). Trots det drog den mer än vår nuvarande bil.

Vi valde därför Fiat´s 3 liters motor med kamkedja (för att slippa byte av kammrem, vilket är en väldigt dyr histora på helintegrerade bilar pga. åtkomstproblem) samt robotlåda (nästan som en automatlåda). Vi kör alltså omkring med en 4,5 ton tung bil om nästan 7,8m längd med en höjd av 3,2m i farter 90-100km/h med en bränsleförbrukning om 0,95-1,05 liter/mil. Vilket är väldigt bra.

Och vi har än så länge aldrig behövt avbryta en omkörning.

Fler frågor/funderingar? Fråga på!

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Du måste först tänka igenom hur och till vad du vill använda din husbil, innan någon kan ge vettiga råd. Husbilar finns i massor av olika storlekar och konfigurationer, lämpliga för olika användningar. Det finns bilar från ca 5-12m längd och från 2-2,5m bredd. Priser ifrån (inom rimliga gränser) 100.000 -2.000.000. Åk till några husbilshandlare och titta på olika bilar för att få ett grepp om vad ni gillar, och vad ni tycker det är värt, när ni har hitta några bilar ni gillar kan ni komma tillbaka och få goda råd kring dom. :)

Det går alldeles utmärkt att ge råd utifrån egna preferenser och erfarenheter. Så länge man motiverar ger det läsaren en bild av om det är applicerbart för honom/henne eller ej.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vill föreslå er att leta upp en något äldre bil som verkar motsvara era behov. Köp den och använd den ett år eller två, sedan har ni fått en ganska klar uppfattning om vad ni behöver och vad som fungerar för er och inte.
Sedan kan ni gå runt hos handlare och känna er för hur de olika modellerna känns och har god tid på er att leta upp den perfekta bilen för just er. Lycka till och välkomna i gemenskapen.

Det här är ett riktigt bra råd!

// Niklas
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Har haft Bürstner och nu Carthago båda två byggda på Fiat Ducato som grundmodell. Bürstnern var byggd på Ducato chassi medan Carthagon vi har idag är byggd på ALKO:s extra breda chassi 40H. Dvs. bodelen är monterad på båda dessa bilar på olika ramkonstruktioner.

Är nöjda med kvalitén på båda bilarna. Bürstnern var enklare byggd i allt (nästan) men I gengälld också betydligt billigare. För att campa vintertid med flera minusgrader (-10C eller kallare) funkade Bürstnern väldigt dåligt pga. att gråvattentanken låg oisolerad under bilen och isoleringen I bodelen var allt från riktigt dålig (läs lite isolering) till ingen isolering. Men med hög gasolförbrukning gick det ändå att bo/leva ok. i den ner till -5C. Men golvet var svinkallt.

Bürstnern var av halvintegrerad modell och typen heter T607.

När vi förra året (2017) bytte ville vi ha en bil vi kunde bo bra i även vintertid så vi valde en helintegrerad (bättre isolerad vid förardelen) med ALDE-panna (vattenburen), till skillnad mot Bürstnerns billigare Truma (luftburen). Vi upplever jämnare och därmed också bekvämare värme i vår nuvarande bil.

Vi valde också helintegrerad med tanke på inbrott. Tyvärr sker många inbrott via Fiats originaldörrar på halvintegrerade bilar (dvs. av de inbrott som sker har jag fått uppfattningen att andelen där inbrottet går via originldörrarna är hög). Vi har dessutom kompletterat vår nuvarande bil med extra ABUS lås. Vill man som brottsling in i vår bil kommer man så klart in ex. genom en fönsterruta som man bänder upp med verktyg (rutorna på vår Carthago sticker inte ut på samma sätt som på Bürstnern där man med bara händerna får ett bra grepp att bända (det är annan konstruktion=lite säkrare/bättre på fönstrena i vår nuvarande bil).

Konvektorerna (elementen) som sprider värmen i vår nuvarande bil sitter placerade i dubbelgolvet vilket gör att bodelsgolvet värms upp underifrån. Vilket upplevs som väldigt bekvämt. Här är en stor skillnad ur komfortsynpunkt till fördel för Carthagon jämfört med Bürstnern vi hade. Vi väljer alla dagar i veckan ALDE vattenburen värme i dubbelgolv om vi idag skulle byta bil. Så mycket gillar vi denna bekvämlighet.

Totalvikten valde vi utifrån vad vi VILL kunna få med oss. Hade det krävt att vi tagit körkort (C eller C1) hade vi gjort så. Vi skall leva många år med vår husbil och vill inte att en behörighet som man tar för ett par tusen kr. skulle hindr aoss från att ta med det vi vill och ha den bekvämligheten vi önskar.

Vår bil har en totalvikt på 4500kg och det är på gränsen. Vi reser 2st vuxna och når i stort sett upp till 4500kg när vi är fullastade inkl. 200liter förskvatten, full bränsletank (90 liter) mm. Men då har vi en välutrustad bil där varje påmonterad pryl väger.

Vi har stor markis (som vi nog hade kunnat skippa för vi använder den sällan, dock NÄR vi använder den tillför den bekvämlighet). Vi har 3st stora bodelsbatterier (på totalt 240 Ah) samt 2st stora solceller (tot. 380W) som tillsammans med inverter (omvandlar 12V till 230V) ger oss en frihet att vara helt oberoende av laddström mellan april-oktober oavsett var i landet vi står. I södra Sverige kan du förlänga denna säsong ytterligare 2 månader (mars-November). Vi väljer bara laddström på campingar mitt i vintern (vi har elverk men star sällan vintertid så till att vi kan/vill använda det).

Som jag skrev har vi hela 200 liter färskvatten och 185 liter gråvatten. det som begränsar vår frihet en aning är toalettkassetten. Vi har köpt ytterligare en kassett (vi har 2st) men i övrigt är vi väldigt oberoende JUST tack vara ovanstående utrustning i bilen.

Vi har stort garage där vi lastar våra dyra men välanvända elcyklar. Vill inte ha 2st cyklar á 25-30 000kr/st. hängande utanpå. I gengäld har vi cyklar som ger oss support upp till 10-12 mils cykling. Frihet är ledordet.
Vintertid lastas skidor och extra gasoltuber. Hade vi fått önska än mer frihet skulle vi utrustat bilen med separate extra underliggande gasoltank. det som hindrar oss är i första hand lastvikt. Vi vill I dagsläget inte offra mer lastvikt.

Dvs. stort garage var väldigt viktigt för oss så vi får med allt vi vill. Vi hade stort garage även i Bürstnern och vill inte vara utan.

Vi begränsade oss vid maxlängd på blen 7,5m. Men fick tulla på den längden just pga. att vi inte hittade en bil som motsvarade våra övriga krav/önskemål pga. för låga garage. Vi har ett krav på minimum 120cm höjd i garaget för att jag skall kunna lasta motorcykeln. Tyvärr var det manga märken & modeler som "bara" hade 116-118cm höjd eller lägre. Vår ga:a Bürstner hade précis 120cm vår nuvarande hela 132cm. Vår nuvarande bil blev därför något längre (7,72m).

Vi ville ha en bil som inte begränsar oss allt för mycket vad avser framkomlighet på smala vägar. Vi älskar dramatisk natur och reser ofta i Norge. På sikt även alperna när mer ledig tid finnes (vi jobbar båda heltid). Visst med så stor bil som vi idag har kommer vi behöva parkera utanför de minsta byarna och ta cyklarna. Men det ser vi inte som ett problem, tvärt om. Man ser/upplever väldigt mycket mer från cykel. Dessutom får man lite motion.

Det vi däremot helt måste avstå från just pga. storleken på bilen är de absolut minsta passen i Italien/Shweiz/Österrike. Dessa ställen besöker vi så otroligt sällan med husbil (vi kör då oftast mc i stället). Så vi prioriterar då i stället bekvämligheten alla andra dagar i veckan som stora innerutrymmen och god isolering ger.

Ju större/längre bil du har ju dyrare blir avgifter generellt (broavgifter/färgeavgifter/vägarvifter mm.). Skall man köra väldigt mycket på betalvägar, åka färjor mycket och betalbroar och i stället vill/behöver lägga mellanskillnaden på annat. Skall man välja kortare, lättare & lägre bil. Men det blir på bekostnad av något annat (bekvämlighet, lämna prylar hemma osv.). Mitt tips, välj så stor bil ni har råd med.

En annan sak vi lade mycket tid på att jämföra mm. SAMT en del pengar på. Var valet av motor/växellåda. Vi ville ha en bil som var så bränslesnål som möjligt så vi kan köra mycket med den. Samtidigt ville vi ha en motor som ger möjlighet till säkra omkörningar. Med kraftigt underdimensionerad motor krävs väldigt långa sträckor för säkra omkörningar. det var därför manga ganger vi fick avbryta med Bürtnern som var allt för klen i mitt tycke (127hk). Trots det drog den mer än vår nuvarande bil.

Vi valde därför Fiat´s 3 liters motor med kamkedja (för att slippa byte av kammrem, vilket är en väldigt dyr histora på helintegrerade bilar pga. åtkomstproblem) samt robotlåda (nästan som en automatlåda). Vi kör alltså omkring med en 4,5 ton tung bil om nästan 7,8m längd med en höjd av 3,2m i farter 90-100km/h med en bränsleförbrukning om 0,95-1,05 liter/mil. Vilket är väldigt bra.

Och vi har än så länge aldrig behövt avbryta en omkörning.

Fler frågor/funderingar? Fråga på!

Mvh!
// Niklas

Mkt bra skrivet Niklas. Allt stämmer in på våra tankar när vi böt bil nu i höstas. Vi valde då Iveco chassie för att slippa tänka på lastvikterna framöver. 1.6 ton lastvikt nu.

Mvh
Stefan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Mkt bra skrivet Niklas. Allt stämmer in på våra tankar när vi böt bil nu i höstas. Vi valde då Iveco chassie för att slippa tänka på lastvikterna framöver. 1.6 ton lastvikt nu.

Mvh
Stefan

Byter vi igen, vilket inte är säkert, blir det med all sannolikhet Iveco Chassi. Utan avsikt att kappa tråden (är bara nyfiken) vad blev det för bil?

Mvh!
// Niklas
 
Toppen