• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka gör BODELEN

S

suneAl

Guest
Har roat mig att studera vilka som gör BODELEN till våra kära HUSBILAR.

1. Vi börjar med BILDELEN "Chassit", här använder BODELSBYGGARE av följande CHASSIN.

FIAT, PEUGEOT, CITROÈN dessa chassin byggs på en och samma fabrik i ITALIEN "IVECO-Fabriken" och har samma chassi + drivlina utom motorn "FIAT med IVECOs common Rail sedan mitten av 2002 "JTD 2,8" därföre FIAT:s TDI 2,5,
Nu har FIAT Multijet (MJT 100,MJT 130 och
MJT 160) "Andra generationens Common Rail"
PEUGOT/CITROÈN är samma bil och motor
"Common Rail HDI" + drivlina tillhör PSA GROUP.
Det är utöver endast märket och något fronten som skiljer åt dessa.

RENAULT, NISSAN, OPEL har också samma chassi och byggs på samma fabrik i FRANKRIKE "har jag för mig "
Då RENAULT är en dominerande ägaren av NISSAN så har dessa samma motor + drivlina, OPEL har en egen motor men drivlinan ????, här skiljer det också endast märket + fronten något.

Detta år ej något märvärdigt för går vi till personbilar så är det endast skalet som skiljer.

Att utveckla ett fordon med dagens krav KOSTAR ENORMA SLANTAR. " Har för mig att jag har läst om nya V70 har kostat 67 miljarder att utveckla", som Ni förstår är dagens bil en avancerad plåtlåda.

Utöver dessa chassin används; IVECO, WOLKSVAGEN, FORD, MERCEDES, AL-KO- Kober samt i dom större chassina används: IVECO, MAN, MERCEDES.

2. Bodelen byggs av ett flertal stora koncerner.

SEA-GROUP:
Elnagh, Sharky, Mobilvetta, Miller, Mclouis, JOINT, dream, SEA, Orian, Marquis, Autosleepers.

TRIGANO GROUP:
ARCA, AUTOSTAR, AUTOTRAIL, Benimar, CI, CALLANDER, CHAUSSON, EURA MOBIL, KARMANN MOBIL,
ROLLER - TEAM.

HYMER AG:
HYMER, Niesmann-Bischoff, BURSTNER, LAIKA, Dethleffs, T.E.C. Carado, Sun Light, ERIBA.

KNAUSTabbert Group:
Knaus, WEINSBERG, Eifelland.

PILOTE GROUP:
Pilote, FRANKIA, Bavaria, Levoyageur, RMB,MOOVÉO.

SWIFT GROUP:
ACE, SWIFT, BESSACARR.

TRIUS GROUP:
CABBY, CRISTALL, HOME-CAR, LUNAR.

HOBBY GROUP ingår FENT Caravan

Som värmekälla användes av samtliga mycket välkända produkter:
TRUMA "Luftvärme", ALDE "Media (Vatten)",
WEBASTO "Luftvärme"
Toalett: Thetford, Kyl/Frys: "Elecktolux" Dometic, Waeco, Spis: CRAMER, SMVE, Takfönster: HEKI, Markis och Cyckelställ: OMINISTOR, FIAMMA, Trappa: OMINISTOR,

Man kan fortsätta utforska hur mycket som helst i detta ämne. Detta är de större koncernera som jag har funnit, sedan finns ett antal som enbart har ett märke på sin lyra bl.a de SVENSKA. KABE, NORDIC, SMC, VIKING, HUGOS och ett antal ITALIENSKA, SPANSKA, FRANSKA och TYSKA.

SOLIFER Husbilar byggs av HYMER och tidigare av KARMANN MOBIL.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilka gör BODELEN

:mcride: Hej och tack för din fina sammanställning av ”marknaden” men jag tror nog att du tar till lite beträffande utvecklingskostnader för t.ex V70, glömt ett decimaltecken?
Varför det blivit som din sammanställning beskriver à här ett försök till förklaring;

Dyrt är ett relativt begrepp men klart är att utvecklings- och framtagningskostnader per enhet sjunker med ett ökat antal producerade/tänkta enheter av t.ex chassier, det är ett tungt argument till att "man" slår ihop sig som du kommit fram till.

Jämför; att sätta in en icke tidigare använd men snarlik motor i en personbil (storserie) beräknas kosta 0,6 - 1 Mdr Sek. I det ingår att utvecklingsmässigt tillgodose lag- och egna helbilskrav, packning motorrum, bränsleförbrukning, ljud, mm. Det är inte billigt att certifiera fordon hos myndigheterna i dagens läge och husbilar omfattas även de av motsvarande krav. Kostnader inkl personalkompetenskrav som därvid krävs kan inte bäras av enskilda "småskaliga tillverkare" hur gärna de än skulle önska, därför går ”man” ihop i olika sammanslutningar.

De enheter som man beräknar producera/sälja måste i alla led bära utvecklings-kostnaderna som slås ut i priset per tillverkad/såld husbil.
Om ett husbilsmärke säljer små eller stora serier av sin produkt så betyder det att den som säljer i större antal har råd att satsa större kostnader för att få till en bra (vid samma kvalitetskrav?) husbil i de flesta avseenden om ”man” inte väljer att ta ut mellanskillnaden som ren profit/vinst i stället.

Problem uppstår oftast genom att oklart definierade ansvarsområden finns/uppstår mellan olika delleverantörers utveckling/produktion/definitioner av chassi, drivlina, motor/växellåda och som leder till en slutlig bodelspåbyggnad till husbil där oklarheter lätt uppstår mellan de olika ”delprodukterna” (ett ingenmansland?).
Detta genererar ibland både kända och okända problem/ansvarsområden, t.ex med/ vid framtagning av instruktionsböcker, elschemor – avsäkring, garantier/ansvar, underhåll, utrustning, service (t.ex 3000 mil eller 1 ggr/år? - för husbil/varubil), mm

Vad som sagts leder till skillnader inkl missar inom olika husbilsmärken vilka vi upplever som köpare och användare av våra husbilar.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

Vad beträffar Volvo V70 så gäller det 2008 som har haft premiär nyss.
I kostnaden skall man ta med ALLA Ingenjörstimmar ( 10.000 tals) under tiden, samtliga bilar som krocktestas, ombyggnad av produktionsanläggningar etc. detta har jag fått av Vi Bilägare.

Att ta fram en Bil eller Husbil är Flera årsarbete ( 10 år) som sagt är det många saker konstruktörerna har att tänka på och lösa.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilka gör BODELEN

Betr V70 -08, kollade din utsaga som du fått från Vi Bilägare med "Marianne Sterner som är senior editor på just Vi Bilägare".
MS utgick från att 6 - 7 Mdr Sek var rimligt samt att det var helt orimligt att Vi Bilägare kan ha lämnat ut en uppgift om 67 Mdr Sek som du säger att du fått.

(Korrekta företagsuppgifter känner jag dessutom mycket väl till men använder dem själklart in här)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

Därför kan man fundera på varför vissa tar så okristligt betalt för samma saker som finns i motsvarande bil som kostar 300.000:- mindre bara för dom har vattenburen värme som jag vet vad den kostar när den lämnar Alde i Kristianstad. Varifrån kommer kylskåp toaletter kranar lysen dörrar, jo från en och samma tillverkare. Det gäller att sälja in varumärket så man kan ta bra betalt det är så det fungerar och få oss att tro att vi köpt något bättre.
 
B

bentor

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

"FIAT, PEUGEOT, CITROÈN dessa chassin byggs på en och samma fabrik i ITALIEN ...."

Har inte FIAT en fabrik i Slovenien som bygger Ducato?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

Som pensionär har man tid och tycker att det kul att ta reda på var våra kära HUSBILAR får sina CHASSIN från.

FIAT Ducato, PEUGEOT Boxer & CITROÈN Jumper
Dessa CHASSIN tillverkas av en samägd fabrik vid namn SEVEL och ligger c:a 10 mil söder om ROM.
Komponenter, delar DRIVLINA "Motor2,3l MJT,2,8l MJT och 3,0l MJT, Växellåda 5- växlad eller 6-växlad och Kraftöverföring" är exakt samma i alla dessa Bilmärken och modeller. (IVECO) "2,2l JTD är en FORD Motor"

Renault Master, NISSAN Interstar & OPEL Movano
Dessa CHASSIN tillverkas av OPEL-fabriken i Batylly i Frankrike.
Komponenter, delar DRIVLINA "Motor 2,5l cdi, Växellåda 6-växlad och Kraftöverföring" är exakt samma i alla dessa Bilmärken och modeller ( NISSAN)

Har man t.ex. en FIAT och söker någon reservdel så kan kontakta Återförsäljare till både PEUGOT och Citroén. Samma gäller för Renault, Nissan och OPEL.

När Renault 2006 köpte in sig i Nissan sa man upp avtalet med IVECO för leveranser av Drivlinan. Bl.a. 3,0l motorn

Det är inget märkligt att bilfabrikanterna har samarbeten och köper komponenter, delar, DRIVLINOR av varandra samt har gemensam forskning för att ta fram ny bilmodeller och samägda fabriker.

När man talar om sk. Lätta lastbilar "Lastbärare" kan man under inga omständigheter jämnföra dessa med Personbilar som har samma bilmärke, det är Oceaners vida skillnad.

PS! Renault tillverkar bl.a. hela Personbils modeller under bilmärket FIAT.


Glömde decimankommat för V70, skall givetvis vara 6,7 MILJARDER.
Det är ju oerhört mycket kapital så man förstår varför Bilfabrikanterna slår ihop påsarna.



Häls 571

:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
:mcride:
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vilka gör BODELEN

Intressant!!
Har det hänt nåt väsentligt sen detta skrev??
Vore intressant att läsa vilka som samarbetar och vem/vilka som gör vad?
(Och ev var fabrikerna ligger).
mvh//PatricS
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

Du har glömt ett märke som e outstanding ett SVENSKT vikken bodel dom bygger
Gissa vicken.:twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vilka gör BODELEN

Så bra jobbat att få ihop denna lista. Användbart vid köp av husbil. Borde få många att tänka varför det kan skilja flera hundra tusen för liknande bil.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka gör BODELEN

Om en ser på Hymer konsernet så har de fabrikker mange steder. Hymer Werke Polch produserer endast N+B biler (produserte i et par år en toppmodell av Hymer Liner). En fabrikk i Italia produserer Laika. Sammen med Eriba produseres også husbiler for merker som ikke er en del av Hymer og enkelte modeller av Hymer.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vilka gör BODELEN

Det där med bilar och märken och var de produceras är rätt intressant.
Volkswagen, tyskt in i skälen, det vet ju alla! Fast VW äger ju även Scoda och Seat- lite tyskt?
Men för ett par tre år sedan beställde min syster o svåger en ny Golf Variant. Lång leveranstid var det, säkert ett halvår. Väntan var lång men de fick ju efter hand rapporter om hur bilen låg till i produktionslinjen. Så småningom var bilen då klar i produktion, den skulle bara hit för en sista leveransgenomgång och det skulle ta tre till fyra veckor! Då fick de reda på att bilen var tillverkad i Mexiko och skulle skeppas över med lastfartyg till Göteborg!
//Göte J
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilka gör BODELEN

Så har det blivit.Titta bara på FPT-fabriken,som produserar Fiat ock Iveco.Dom här
använs mycket i husbilar!

Dom har nu produksjon i 18 länder.Sista nu är at små ock mellanstora dieselmotorer
från FPT produseras i Kina. :rolleyes:

Ottar
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vilka gör BODELEN

QUOTE:RENAULT, NISSAN, OPEL har också samma chassi och byggs på samma fabrik i FRANKRIKE "har jag för mig "
Då RENAULT är en dominerande ägaren av NISSAN så har dessa samma motor + drivlina, OPEL har en egen motor men drivlinan ????, här skiljer det också endast märket + fronten något. SLUT QUOTE:

Angående motorer till RENAULT, NISSAN och OPEL så har man på senare årmodeller alltså 2007/06 och framåt i stort samma tillverkare för motorer och drivlina i de tre bilarna. Alla använder OPEL motor och drivlina.
 
Toppen