Vilka bygger husbil/husbuss?

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Fipplaren, 15 December 2016.

1. Fipplaren

Fipplaren HBK Intresserad

Kommun:
    Sorsele
    Hur många är det som bygger/byggt själv och på vad?

Jag fundera på att bygga på en sån här.

Bifogade filer:

olson gillar detta.
  2. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Hej
    Det finns ett antal bussar i klubben och de som har dem är nöjda efter vad de skriver. Bilden du visar är väl en lågbyggd stadsbuss vilket nog inte är det optimala valet som plattform. En hel eller halvturistbuss är nog bättre pga utväxling, hjulbas marfrigång, lastutrymmen mm.
    Stora jobb och höga driftskostnader men en kul och rymlig slutprodukt.

olson gillar detta.
  3. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele
    Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Jag har kört en sån och att ta sig fram var inget problem, beträffande markfrigång och hjulbas.
    Utväxlingen är väll inte optimal, men det går ju att byta.
    Den jag funderar på är inte en stadsbuss utan den har gått mellan samhällen, så lite bättre utväxling är det. När jag körde den på E4 så kom jag ikapp en hel del vanliga husbilar och husvagnar.

Fördelarna som jag ser det är att den inte är så hög utvändigt, högre takhöjd invändigt. lätt att kliva i och ur.
    Sen är ju frågan om man ska ha den för att lasta eller bo i. Har även funderat på en sån här.

Bifogade filer:

4. GTV6

GTV6 HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263

Som du skriver så ska man nog ha kommit fram till vad man ska ha den till innan man bygger en så stor husbil:)

Själv tycker jag det är otroligt trevligt att kunna ta sig fram, när jag väl är framme så är jag ute.

Antar att du inte funderar på att åka där det är kallt iallafall.

En buss drar iväg rejält i driftkostnader, säkert 10 ggr så dyrt per mil utslaget på 3-4 år.

Matshol, Montreal och Affezell gillar detta.
  5. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele

Varför skulle man inte kunna åka när det är kallt?
    Så höga driftskostnade är det inte, Ca 30 kr dygnet för skatt (dygnsskatt) och försäkring.
    Ca 2,5 - 3 l/mil
    Lilla Mercedes husbussen jag har drar 1,5 och 2 liter med släp.

6. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
  7. Fikman

Fikman HBK Intresserad

Kommun:
    Rättvik

Ända fördelen med en buss är ju att man har godkända stolsinfästningar men jag hade valt att bygga på en lastbil, vist lite pyssel få till öppning mellan hytt och skåp men du har en stor tom låda att inreda, man slipper en trång mittgång som begränsar, man får ett mer lättåtkomligt chassi, är ju betydligt vanligare på buss att bälgplattor rostar sönder och svåra att koma åt att byta mm. Vist du lär anlita karosserifirma för att få stolsskenor insatta men det är värt den merkostnaden.
    Du får ett välisolerat skåp, speciellt om du väljer en kyl/frys bil som du sätter in fönster där det passar dig.

Sen en sak till är om du inte skruvar allt själv så är det betydligt värre att komma in på verkstad om man har en lastbil än om man har en buss

Senast ändrad: 15 December 2016
  8. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele
  9. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele

Jag har haft dom funderingarna med, men jag tänkte på att bygga på en trailer.

Hur långt har du kommit med ditt bygge?

10. GTV6

GTV6 HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263

Hej

Tänkte på att det lär gå åt några watt från värmaren och antagligen några ampere också om man värma upp den :)

Hur värmer man upp en buss när det står still fö, har dom dieselvärmare som sitter på det ordinarie värmesystemet?

Driftkostnader är inte bara bränsle, det är mycket saker som inte alltid är så billiga till en stpr buss det var så jag tänkte.

Samt hoppet från 1,5 -> 3 liter är inte att försumma, tänk hur vi skulle resonera om diesel kostade 30 kronor liter, vad skulle vi säga då:mad:

Salomonsson gillar detta.
  11. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele

Tankar hellre dubbelt så mycket, för det blir mer än dubbelt så bekvämt och rymligt.

Om man står still, så kan jag komma på många sätt att värma den. Dieselvärmare, gasol, el eller ved.
    En bit in på hösten och på våren, solfångare.

12. Akida

Akida HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18315

Har byggt på en bokbuss från -77 Volvo B58-60. ("Pannkaksmotorn, liggande mitt motor) Byggår2008. 19700mil Byggd med Alde 3010 panna samt Ike kök.
    Bodel samt garage/verksta längst bak. (Används fortfarande)
    Totalvikt 16ton tjänstevikt 13ton lastvikt 5ton
    Fördelar:
    veteran minst 30år skattebefriad
    Bortsett årsmodeller, så är bokbussar lämpliga pga. Plana golv, oftast stort batteripack samt WC, v-tank, invörter. samt gått lite.

Bifogade filer:

Storpontus, Lilla Hawaii, husbilar och 6 andra gillar detta.
  13. GTV6

GTV6 HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263

Ser ut som om du kan köra in en liten bil också, en Fiat 500 kanske :)

14. Akida

Akida HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18315

Får in en Volvo 245,a :wideeyed:
    Grabben håller på med folkrace.:spinny:

Storpontus, Håkan J, JANKRO och 2 andra gillar detta.
  15. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele
    Länge sen jag var inne på sidan, det blev en partybuss av den och nu rullar den i Holland, med bubbelpol, värsta ljudsystemet några 50 tums TV, karoke, bar mm.

Nu funderar jag på att bygga nå annat vansinnigt av en flyttbuss, som är besiktningsbefriad nästa år.
    Den ska jag nog ha kvar som husbuss/reklampelare för firman
    Kan väll säga lite, men det blir mycket trä och metallsmide i och på den.
    Men först ska jag bygga garage till sommaren och bygga klart snickeriet i vinter.

JANKRO gillar detta.
  16. Växjö Peter

Växjö Peter HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25247
    Jag byggde en pb2 på Setra chassi.
    Det går inte att få en stadsbuss till pb2 om du har för avsikt att regga den så. Alltså turistbuss reggat om du vill ha pb2. Kolla med bes så kan dom förklara.

17. Fipplaren

Kommun:
    Sorsele
    Det gick alldeles utmärkt att regga en sån som på bilden som PB2 om vi velat, men då skulle vi måsta byta däck, men nu ville inte Holändaren regga den så eftersom han ville ha 30 passagerare.

Min flyttbuss vill jag ha kvar som lastbil, för att det är drygt att köpa nya hjul och sen vet jag inte om jag får ha kvar VBG draget som PB2

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.