• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vildsvin

F

F.d. 52548

Guest
Visst är det som du skriver Dom måste ju ta kultingarna först. Suggan är nästa fredad. Annars blir det kaos.
Samtidigt är nog vildsvinet det farligaste viltet. Nu är dom snart så pass många att vi här i Onsala kan se dom ofta på dagarna. Dom är inte skygga längre.
Har man hund så blir vaksamheten så prioriterad så promenaden i sej blir inte som man tänkt sej
Dom är ju så snabba så jag håller med den som kör motorcykel
Det är lite besvärligt att hitta nåt positivt med denna invasion av svin som kommer.
Det enda jag kan komma på är att man ska vara beredd med stekpannan. Om man inte har en bössa.
Morning alla.
 
F

F.d. 52548

Guest
Bra fråga.Här gick en stor galt till anfall på en kopplad hund ock körde betarna i kroppen. Den dog,
Hur många har sett en varg i skogen?
Jakt hundarna ligger risigt till. Ock om du frågar mej så far jakthundar än mer illa av vildsvin.
Både sugga ock galt får betar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jägarna var snabba med att plantera in vildsvinen och det pågår fortfarande utfodring på vintern. Nu har man gått över från wienerbröd till pellets. Allt för att få något att panga på. Sen var det tydligen varken lätt eller särskilt kul att jaga vildsvin och då blir det så här, särskilt som det verkar vara så mycket roligare för jägarna att skjuta den enda predatorn på vildsvin.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
2008-2017 räknade man in 207 dödade hundar av varg och årssiffran har gått ner betydligt dom sista åren vilket förmodligen har att göra med ändrade betanden hos jägarna, man släpper inte hundar i skogen på samma sätt som tidigare. Viltsvin/hund finns ingen statistik på men ett antal stryker säkert med på eftersök av viltsvin. Vi kanske måste stoppa tråden här då det är en husbilssida och jag kommer ihåg vargdiskussioner som spårade ut fullständigt. Varmt och skönt i Spanien idag, och nästa vecka börjar vi köra hemåt och kolla grisarna.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
2008-2017 räknade man in 207 dödade hundar av varg och årssiffran har gått ner betydligt dom sista åren vilket förmodligen har att göra med ändrade betanden hos jägarna, man släpper inte hundar i skogen på samma sätt som tidigare. Viltsvin/hund finns ingen statistik på men ett antal stryker säkert med på eftersök av viltsvin. Vi kanske måste stoppa tråden här då det är en husbilssida och jag kommer ihåg vargdiskussioner som spårade ut fullständigt. Varmt och skönt i Spanien idag, och nästa vecka börjar vi köra hemåt och kolla grisarna.
Det lär finnas statistik på hur många jakthundar som skjuts av jägare. Har du koll på den siffran också?
 
F

F.d. 52548

Guest
Jag har aldrig stoppat en tråd..I varje fall inte här.Ock inte för nåra år sedan. Jag håller med. Det är inte så mycket husbil här. Men lite grann eller??:)
Ämnet engagerar många. Jag tror den dör ut av sej själv. Annars överlåter jag det till Webadministration.
Forumet är fantastiskt. Det är levande i allra högsta grad.Såpass levande att jag vet inte om min tid räcker till här.
Jag såg att man fick lägga 300 inlägg.Det är ju en bit kvar.Ock skulle allt handla om husbil så kanske det blev lite tunt.Men jag ser sidan som väldigt social. Det kunde man läsa sej till för ett tag sedan. Den Bästa.
Får jag bida tiden lite grann??
Jag glömde en sak. Ett vuxet vildsvin springer ikapp vilken hund som helst.
En trevlig helg önskar Teddis pappa. Ta de lugnt i skogen.:):)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja, suggorna är svåra att ta skjutbeslut på dom kan ha dragna spenar och gömda kultingar det är ettåringarna, randiga och galtar som är skjutbara. Av vad jag läst om varg/vildsvin så kan kultingar ligga dåligt till men grisarna försvarar varann och sin avkomma så någon större framgång verkar vargen inte ha mot grisarna. Det finns ett annat problem i varglänen, jaktlagen vill inte jaga med löshund vilket kommer att försvårara drevjakt av grisar på dagtid så vi får se vad som kommer att fungera.
I vargreviren är det ju jobbigt med hundarna och nu när ni får vildsvin också så blir det ju ytterligare bekymmer, framförallt med hundar som inte kommer undan tillräckligt snabbt. Vi drar oss för att jaga rådjur med kortbenta hundar numer, jaktlaget har fått ett par hundar ihjälbitna av vildsvin, men å andra sidan kan ju de rådjur som är kvar få leva, lodjuren har rensat undan de flesta.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Att vildsvinen sprider sig via bilåkning tror jag inte ett ögonblick på. Grisarna har i spridit sig från söder till norr och håller på att etablera sig i norra delarna av Örebro län. Dom är nattaktiva och svårjagade och våra myndigheter har gjort sitt bästa för att försvåra jakten, typ förbud mot mörkersikten, belysning, kameror. Nu har man släppt på åtelkamerorna, och man får även ha belysning med vissa begränsningar. Vildsvinen är en art som funnits i Sverige men försvunnit och återkommit via rymningar i hägn. Jag är övertygad att jägarna gör sitt bästa för att ha kontroll på grisarna men uppgiften är tuff då fortplantningen går fort , djuren är också skygga och snabba och en skada gris räknas som ett farligt djur då jägaren riskerar att bli anfallen, I fjol sköt vi två grisar på mitt jaktvårdområde i norra Örebrolän viltet är nytt för oss och vi lär oss hela tiden hur dom fungerar. En ettårig gris väger ca 50kg och en tvåårig ca 100 kg och slutvikten ca 200 kg

Håller med!! knappast troligt att dom skulle sprida sig med hjälp av bil åkning , är det då liftning som gäller ? knappast troligt
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Håller med!! knappast troligt att dom skulle sprida sig med hjälp av bil åkning , är det då liftning som gäller ? knappast troligt
Nä dom springer säkert 20-25 mil från närmaste kända revir till det nya. Inga vildsvin däremellan. Har t o m sett burar för att fånga levande vildsvin. Undrar vad jägarna gör så för?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jägarna var snabba med att plantera in vildsvinen och det pågår fortfarande utfodring på vintern. Nu har man gått över från wienerbröd till pellets. Allt för att få något att panga på. Sen var det tydligen varken lätt eller särskilt kul att jaga vildsvin och då blir det så här, särskilt som det verkar vara så mycket roligare för jägarna att skjuta den enda predatorn på vildsvin.

Här i trakterna var aldrig jägarkåren positivt inställda till vildsvinen uten det var en/några hägninnehavare som vilke tjäna lite pengar på hyrjakter och dem räknar jag inte in i gruppen fritidsjägare. Vi gjorde allt Vi kunde för att hålla dem borta men så småningom tar ju orken slut.
När det gäller svinens attacker mot hundar så kanske det inte finns någon statistik men i vår jaktvårdskrets har ett flertal hundar blivit ihjälbitna de senaste åren men ingen har fått sin hund skjuten, någon har fått hunden överkörd. Tyvärr har även en jägare blivit vådaskjuten vilket är hemskt. Lite siffror från en liten del av landet som säkert inte är statistiskt säkerhetsställd men ändå kanske en fingervisning. Förmodligen är antalet skjutna hundar lågt jämfört med ihjälbitna hundar
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Här i trakterna var aldrig jägarkåren positivt inställda till vildsvinen uten det var en/några hägninnehavare som vilke tjäna lite pengar på hyrjakter och dem räknar jag inte in i gruppen fritidsjägare. Vi gjorde allt Vi kunde för att hålla dem borta men så småningom tar ju orken slut.
När det gäller svinens attacker mot hundar så kanske det inte finns någon statistik men i vår jaktvårdskrets har ett flertal hundar blivit ihjälbitna de senaste åren men ingen har fått sin hund skjuten, någon har fått hunden överkörd. Tyvärr har även en jägare blivit vådaskjuten vilket är hemskt. Lite siffror från en liten del av landet som säkert inte är statistiskt säkerhetsställd men ändå kanske en fingervisning. Förmodligen är antalet skjutna hundar lågt jämfört med ihjälbitna hundar
Statistik från agria som försäkrar 40% av alla hundar:
År 2017
Alla hundraser 2017
Trafikskadad/dödad 342
Skottskadad/dödad 8
Drunkning 32
Dödad/skadad av tåg 34
Dödad/skadad av varg 16
Dödad/skadad av lo 1
Dödad/skadad av björn 6
Dödad/skadad av vildsvin 160
Dödad/skadad av vilt/vilda djur 110
Försvunnen under jakt 8

Trafik och vildsvin var vanligast 2017. Hur det är möjligt för jägare att skjuta hundar under jakt, det undrar man ju. Att jägare dessutom skjuter människor under jakt är fruktansvärt och tillsammans säger det väl nåt om dom som jagar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nöjesjakt är allt annat än ofarligt. Enligt Jägarnas riksförbund är det
” 48 dödliga vådaskjutningar under jakt som ägde rum mellan 1983 och 2008 ”
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Nä dom springer säkert 20-25 mil från närmaste kända revir till det nya. Inga vildsvin däremellan. Har t o m sett burar för att fånga levande vildsvin. Undrar vad jägarna gör så för?

Nej svinen går inga långa sträckor jämfört med t ex vargen och lodjuret, men de breder ut sig undan för undan och på de 30 år som vi haft vildsvin i det fria så är det ju inga långa sträckor från Skåne till mellersta Svealand. Tror inte det finns några jägare som fångar vildsvin i bur och sedan kör dem till lämpligt ställe, det är nog rävfällor du sett men det förekommer ju att svinen går in i dessa också. Tror inte det är lagligt att ha fällor för vildsvin( var inte så för några år sedan men man kan ju ha lättat lite på regelverket) men fastnar de i en rävfälla så får de väl skylla sig själva. Jag skulle inte vilja hantera ett vilt svin i bilen och bedövning av vildsvin är nog lika svårt som att söva personer i en husbil( måste ju få med en liten jämförelse med husbilslivet för att det ska passa in i forumet)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej svinen går inga långa sträckor jämfört med t ex vargen och lodjuret, men de breder ut sig undan för undan och på de 30 år som vi haft vildsvin i det fria så är det ju inga långa sträckor från Skåne till mellersta Svealand. Tror inte det finns några jägare som fångar vildsvin i bur och sedan kör dem till lämpligt ställe, det är nog rävfällor du sett men det förekommer ju att svinen går in i dessa också. Tror inte det är lagligt att ha fällor för vildsvin( var inte så för några år sedan men man kan ju ha lättat lite på regelverket) men fastnar de i en rävfälla så får de väl skylla sig själva. Jag skulle inte vilja hantera ett vilt svin i bilen och bedövning av vildsvin är nog lika svårt som att söva personer i en husbil( måste ju få med en liten jämförelse med husbilslivet för att det ska passa in i forumet)
Kanske har du rätt men inte var det en liten rävfälla. Det där sista om sövningen gillar jag. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Måste ju passa på att berätta om dagens övningar också. Jag var ute och gick en runda i skogen i det fina vårvintervädret och såg då att några vildsvin gått in i ett litet skogsområde med ungskog. Vid lunchen satt jag och tänkte på att det fanns inga spår ut från området så jag ringde mågen och frågade om han ville med en sväng ut i det fina vädret. Efter 20 min hörde jag ett skott och fick meddelandet att nu var det klart. Dags att fylla på frysen igen och ett svin mindre i trädgården till hösten.
Passade ju speciellt bra idag när denna tråden är aktuell

Den glade jägaren:
09420B6C-3060-460C-AE63-FEBD217B3A0B.jpeg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52548

Guest
Vi har tre stora vildsvin bara här i västra hagen
Vi söker en jägare. Som får köttet. Vi vet var dom finns.
11 gräsmattor är såpass bra att man kan sätta potäter direkt.
Men vi har inget svar ännu.
 
Toppen