• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Hällara

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2024
Blev i våras äntligen ägare till vår första husbil, en Hymer Tramp 654, stor lycka efter 20 år med husvagn. Letande information om husbilar hittade vi så småningom den här utmärkta hemsidan.
Efter mycket läsande bland alla inlägg här började vi fundera på vikten på husbilen, troligtvis körde vi omkring med övervikt.

Kontrollvägde bilen och till vår förvåning grundar sig tjänstevikten 3370kg enbart på full tank, samt en gasolflaska. Vilket betyder att när vi två klivit in är vi redan överlastade.

Tog kontakt med Fiat, vilka utfärdade ett intyg om att bilen klarar 3850kg, men nu till problemet – bilen är utrustad med Goldschmitt luftfjädring, vilken tydligen är eftermonterad.
I bilen finns ett tyskt papper typ regbevis där totalvikten med luftfjädringen är satt till 4000kg.

Finns det någon som vet, var och hur man får tag på ett intyg som duger åt svensk bilprovning? Finns det någon svensk återförsäljare eller måste man ta kontakt med Goldschmitts fabrik och i så fall duger det med ett tyskt intyg.

Inger & Christer
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Jag har precis fått beställd luftfjädring till min Adria -08 på Renault-chassi. Består av 2 Firestonebälgar med tillhörande monteringsdetaljer + kompressor m m. Beställda från en campingfirma (Campingshop Wagner) för € 655.- (hos Goldschmitt var priset 710.-). Tillsammans kom också ett "typintyg" (för Renault). Jag kommer att montera luftfjädringen själv och antar att Bilprovningen inte har något att invända (bilen är typad för 3850 kg och har ABS). Behövde höja upp bakvagnen 5-8 cm eftersom det finns en massa plastkjolar lågt i baken!
Om du behöver en kopia av mitt "TÜV-intyg" så kan jag kopiera och skicka dig det (men som sagt det är till Renault Master/Opel Movero). Kontakta mig i så fall genom att skicka mig ett personligt meddelande.
Hälsningar Boo/1025
 
F

F.d. 12569

Guest
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Jag har precis fått beställd luftfjädring till min Adria -08 på Renault-chassi. Består av 2 Firestonebälgar med tillhörande monteringsdetaljer + kompressor m m. Beställda från en campingfirma (Campingshop Wagner) för € 655.- (hos Goldschmitt var priset 710.-). Tillsammans kom också ett "typintyg" (för Renault). Jag kommer att montera luftfjädringen själv och antar att Bilprovningen inte har något att invända (bilen är typad för 3850 kg och har ABS). Behövde höja upp bakvagnen 5-8 cm eftersom det finns en massa plastkjolar lågt i baken!
Om du behöver en kopia av mitt "TÜV-intyg" så kan jag kopiera och skicka dig det (men som sagt det är till Renault Master/Opel Movero). Kontakta mig i så fall genom att skicka mig ett personligt meddelande.
Hälsningar Boo/1025
:wink:
Hej jag har en Renault Master -08 solifer/hymer och funderar på att öka totalvikten från 3500 kg till 3850 kg och behöver en luftfjädring bak intresserad av hur du fixade det och hur det gick på besiktningen det verkar som bilbesiktningen har olika tolkningar av reglerna, snällt om du kunde maila mig info ev kopia av TUV-intyg

helge.westman@telia.com
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Hej o gokväll
Sedan en tid är Hymercenter representant för Goldschmitt i Sverige, har själv varit i kontakt med dom nyligen.
Prova 019-370010 Hymercenter i Örebro o ta ett snack med Niklas, trevlig o tillmötesgående kille.

Lycka till o ha det bra

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 9207

Guest
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Hej, har du lust att kopiera intyget till mig, har en Granduca med Renaultschassie.
Den har redan gummibälgar bak, så det vore bra om jag kunde får höjt totalvikten från 3500 till 3850, eller 4000Kg.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Du har ingen nytta av detta intyg från Goldschmitt. Det är bara ett intyg på att fjädringen är typgodkänd av tyska TUV och för vilka bilar den är godkänd. Lite andra regler gäller för totalviktshöjning i Tyskland.Du måste ha ett intyg samt ny chassiplåt från husbilstillverkaren om att dom godkänner bilens nya totalvikt. Bilprovningen tittar bara på detta intyg och när jag besiktigade och skulle visa intyget från Goldschmitt så sa han att det var ointressant. Han var bara intresserad av intyget från husbilstillverkaren och att den nya chassiplåten var monterad. Det spelade ingen roll att det var utfärdat på tyska, dom är så vana vid det blev hans svar.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Viktintyg Goldschmitt luftfjädring

Om man stätter på luftfjädring runt om på bilen måste man göra en ny typregistrering på bilen?
 
Toppen