• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt släp

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vikt släp

Med vidkopplat släp som börjat vika sig skull du i stället vilja göra???
/ Niklas
Det är skillnad på understyrning i bussar och långtradare gentemot personbilar, det är någonting man lär sig när man kör buss eller långtradare..
Undanmanöver i mycket halt väglag och med litet utrymme när släpvagnen börjat vika sig låter som en knepig situation. Svårt att göra en undanmanöver och gasa samtidigt. Det krävs mycket erfarenhet och lite tur för att allt ska gå väl. Ingenting man övar för CE eller DE-kort.
/Åke:)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vikt släp

Det är skillnad på understyrning i bussar och långtradare gentemot personbilar, det är någonting man lär sig när man kör buss eller långtradare..
Undanmanöver i mycket halt väglag och med litet utrymme när släpvagnen börjat vika sig låter som en knepig situation. Svårt att göra en undanmanöver och gasa samtidigt. Det krävs mycket erfarenhet och lite tur för att allt ska gå väl. Ingenting man övar för CE eller DE-kort.
/Åke:)

Då jag uppfattade ditt förra svar som att acceleration var fel hade jag nu hoppats på att få ett svar på hur du i stället skulle vilja ha gjort. I stället kom en beskrivning av att det är skillnad mellan buss/lastbil jmf. personbil?

Sedan förstår jag inte rent utförandemässigt varför det är svårare att accelerare (trycka på gasen) och göra undanmanöver (vrida på ratten) än i en personbil. Fast jag har å andra sidan ingen erfarenhet av att köra den typen av fordon.

Menar du att man under utbildning för CE eller DE inte övar undanmanövrar i olka hastigheter/underlag? Låter i mina öron som det i så fall finns stora brister i utbildningen.

/ Niklas
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vikt släp

Du beskriver en situation från 1992 Niklas, med förmodligen en tung lastbil med släp inblandad. På den tiden körde dom flesta på sommardäck vissa med vinterdäck på drivhjulen. Om du tänker dig att du kör ett 24m fordon med 50ton last på en glashal väg på sommardäck och det dyker upp ett hinder så du måste väja och du väljer att ge fullgas så flyttar du fram väjningspunkten eller tappar styrförmågan helt enl. min uppfattning.

Betr. Riskutbildning så anser myndigheten Transportstyrelsen att det räcker med den på B-utb. Vad jag vet så får brandkåren viss utb. på halkbana även vissa bussföretag har haft viss träning där, dock inte med släpvagn vad jag vet.
/Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vikt släp

Sommardäck eller vinterdäck (vem vet?). Det jag vet är att föraren löste situationen genom acceleration samtidigt som han/hon väjde för personbilen som också körde i vägrenen alldeles framför lastbilen) och att föraren därmed undvek en allvarlig olycka.

Och jag tänker mig att om det gick med sommardäck (vilket vi inte vet) borde förutsättningarna för att lyckas öka med vinterdäck.

// Niklas
 
Toppen