• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt släp

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har B-kort tagit före -96,alltså ingen viktbegränsing på husbil.
Har även utökat B96 vilket ger maxvikt på bil+släp 4250kg.
men om jag hänger på ett släp efter husbilen så får jag dra 750kg, vilket ger en totalvikt på 5000kg.

Vad krävs för högre dragvikt på husbilen, räcker BE i hela Europa eller måste det vare ett C1E ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

3,5 ton gäller inte som begränsning på mitt gamla b-kort,enl. släpvagnskalylatorn på Transportstyrelsens sida.
750kg kan jag alltid hänga på oavsett vikt på husbilen.
Frågan är om man kan få problem i Europa med svenska särbestämmelser.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Vikt släp

Körkortsbehörigheter erkänns ömsesidigt inom eu, ees-länder har "hängavtal". Ta med detta dokument på aktuella språk så ska det nog ordna sig, vår egenhet med obegränsad vikt för pb2 finns noterat. EUR-Lex - 32014D0209 - EN - EUR-Lex

Vad säger släpvagnskalkylatorn om du hänger på en släpvagn med totalvikt över 750 kg?
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

Jag är relativt säker på att det räcker att ta ett BE för att du ska få dra upp till 3500kg efter en pb2 husbil i ditt fall.

Detta har diskuterats i flera trådar och en bekant till mig har kollat det närmare då han var i samma sits som du men nu har ett gammalt B nytt BE och en pb2bil på 4200kg som han drar ett 2500kg släp med.

Personligen har vi tung husbil, jag kör den och biltransporten på mitt CE kort men ska sambon köra så får hon nöja sig med lilla 750kg kåpsläpet då hon bara har ett gammalt B

//Peter
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

En husbil som överskrider 3500 kg som drar ett tyngre släp än 750 kg kräver att föraren har ett CE eller C1E kort.
 

Alverbo

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16049
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

Från körkortsportalen.se

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:
Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

En husbil som överskrider 3500 kg som drar ett tyngre släp än 750 kg kräver att föraren har ett CE eller C1E kort.

Jag får nog säga emot dig där, har du ett B kort som du får köra PB2 3500+kg på så räcker det med ett BE för att dra tungt släp efter den

//Peter

EDIT:

Ta mitt ekipage som exempel, släpvagnskalkylatorn brukar ju stämma och det står inget om CE om man har gammalt nog B kort
 

Bilagor

  • slapBE.JPG
    slapBE.JPG
    62,4 KB · Visningar: 39
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

Peter har rätt. Jag fick svar från transportstyrelsen att jag får drar 1900kg med min 4500kg husbil på mitt gamla BE. B taget -88 och BE -01.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vikt släp

Uppgifterna vi fick till oss när jag tog BE (före 19 januari 2013, om jag minns rätt) var att begränsningen av hur tungt släpet får vara avgörs av bilens registrerade gräns för max släpvagnsvikt. Där fanns ingen begränsning på totalvikt så länge fordonet jag kör, på min B-behörighet (tagen före 1996), gäller för dragfordonet.

Således, på min B-behörighet har jag rätt att köra en husbil som är klassad som perosnbil II (oavsett vikt). Och på min behörighet BE, tagen utan begränsning) får jag köra så tungt släp som min husbil tillåter (på min gamla HB var max släpvagnsvikt 2000kg).

Annat exempel:
På min B-behörighet får jag köra lätt lastbil (max 3500kg) med vändskiva.
På den lätta lastbilen får jag hänga ett personbilstransportsläp (BE-behörighet) avsett för X antal personbilar (så länge den lätta lastbilen får dra den totala kombinationen (släp + last) och lasta på x antal personbilar.

Man inser att denna kombination kan väga en hel del. Men så säger reglerna för behörigheten BE taget före 19/1 2013 i kombo med B-behörighet taget före 1996.

Det sjuka är att med B-behörighet taget före 1996 får man köra kompisens WIMA-buss som typats om till personbil II. Och med BE tillkopplat släp. Lägg där till halt väglag och sladd så är jag starkt tveksam till att jag och förare med "enbart" BE reder ut situationen.:swoon:

// Niklas
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vikt släp

Det sjuka är att med B-behörighet taget före 1996 får man köra kompisens WIMA-buss som typats om till personbil II. Och med BE tillkopplat släp. Lägg där till halt väglag och sladd så är jag starkt tveksam till att jag och förare med "enbart" BE reder ut situationen.:swoon:

// Niklas

Tror inte det är ett plastkort i plånboken som reder ut en uppkommen svår situation. Det krävs tre helt andra tillbehör: Rutin, personlig förmåga och en gnutta tur.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vikt släp

Själv tror jag inte på tur. Och personlig förmåga kan ökas med utbildning och därefter en massa öva, öva, pröva. Och rutin kan man inte skaffa sig, lagligt, utan behörighet.

"Lappen" är således en förutsättning om man skall vara laglig för att det skall ha en sportslig chans att kunna gå bra. Vilket var vad jag menade med min kommentar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vikt släp

Bussar brukar inte sladda utan går rakt fram när det släpper i halt väglag så det gäller att anpassa farten när vägen svänger.

Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vikt släp

Det brukar inte bara bussar utan även de flesta andra fordonstyper också inkl. lastbilar med tungt släp. Trots det löste den föraren som låg framför mig vintern 1992 situationen med full acceleration samt undanmanöver.

Utan hans/hennes kompetens (utbildning+erfarenhet, somliga kallar det tur) hade han/hon trycks bilen framför sig (vi låg alla i vägrenen då vi passerade en bil som på andra sidan vägen lagt sig i diket). Med hög risk att den fått sladd och gått över i mötande körfält där 2st bilar kom i närmare 90km/h trots mycket halt väglag.

Det går naturligtvis att skaffa sig erfarenhet och därmed kompetens/förmåga utan utbildning. Problemet är att under tiden är risken för olyckor betydligt högre än med utbildning.

Att tro på att fortbilda sig eller på utbildning som ett koncept att minska olyckor ute i trafiken står var och en fritt. Jag lägger inga värderingar i det. Utan framför bara vad jag upplever som fungerande.

/ Niklas
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vikt släp

Full acceleration låter inte som en bra åtgärd om man vill göra en undanmanöver med en buss.
Självklart ger övning färdighet ju mer desto bättre.
/Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikt släp

Slep med sleng kan løses på to måter. Best men som regel ikke mulig er å få på*bremsene på slepet, andre er å strekke toget*ved å kjøre fortere. Løsning en finnes på campingvogner som alko atc, fikk være med å teste denne i 2008 på en avstengt flyplass. Elgmanøver med slep i over 80 kmh gir garantert sleng, men atc bremset slepet til situasjonen var helt under kontroll. At vi vraket innredningen i vognen vi brukte er en helt annen sak. 100 kmh og elgmanøver løftet hjulene vekselvis på vognen men bremsene fortsatte til bilen var nede i 40 kmh. Bilen vi brukte*var en Audi A6 med største motor.

Esp på bilen gjør problemet bare større om den ikke og styrer bremsene på slepet, noe*som finnes på en del tyngre biler og slep i dag. Her i Australia brukes elektriske bremser på slep under 4500 kg, på biler med esp styres også hengerens bremser av esp.
 
Toppen