Vikinglarm

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Heddelin, 5 April 2018.

1. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
  2. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Ringer DEFA upp, och skickar SMS om larmet utlöser?

3. BoRonny

BoRonny HBK Intresserad

Kommun:
    Kristianstad
    Hej,
    finns det möjlighet att komma i kontakt med någon från Larmhem? Jag har försökt via kontaktformulär på deras hemsida, via deras chatt, via mejl och via telefon utan att lyckas.
    Jag har problem med ett Vikinglarm och undrar om man kan göra något eller om man ska byta ut det.

4. Heddelin

Heddelin HBK Medlem

Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4601
    Jag har nu slängt mitt vikinglarm. Det var ett riktigt nerköp. Medlem 25950, Rasmussen, se föregående sida, är den som står (stog?) för Larmhem.

5. Sussie o Bernt

Sussie o Bernt HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    244
    Slängde också vårt Vikinglarm som krånglade och installerade ett larm från JR-larm. So far so good!
    Bernt

6. BoRonny

BoRonny HBK Intresserad

Kommun:
    Kristianstad
    Hej Patrik,
    finns det någon möjlighet att komma i kontakt med dig för att få rätt på vårt husbilslarm.

7. -geva-

-geva- HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7145
    Hej!
    Jag har en Vikinglarm installerad i en fastighet och den fungerar faktiskt bra, förutom att fjärrkontrollerna är utslitna.
    Så är det någon som råkar ha en eller ett par sådana kvar köper jag de gärna!

8. TomasJohansson

TomasJohansson HBK Intresserad

Kommun:
    Hudiksvall
    Väcker denna gamla tråd, hoppas att det är ok.
    I vår nyinköpta Adria Coral 2013 sitter det ett Vikinglarm, säljaren ger oss inga garantier på detta, vilket är helt ok för vår del. Jag har handboken, är f.ö. tekniskt intresserad som bara den, jag har bytt ut alla batterier till alla tillbehör, jag har lyckats programmera in nya kontaktnummer och jag kan till och med provköra sirenen och aktivera larmet via SMS (dvs har till synes full kommunikation med enheten via SMS), men jag kan inte aktivera (eller påverka över huvudtaget) larmet via de 2 fjärrkontrollerna. Och det verkar inte som att magnetbrytarna löser ut larmet, när det är aktiverat via SMS. Det lyser i brytaren när jag öppnar dörr/lucka, men inget verka hända i enheten.

Till slut gjorde jag en fabriksåterställning, men det fungerar fortfarande inte när jag enligt handbokens instruktioner lägger till 2 st fjärrkontroller och en brytare.... Är det något "hemligt handslag" jag missar när jag lägger in tillbehören eller är det bara att köpa något annat? Alla tips emottages med tacksamhet.
    /tomas

viggoboy gillar detta.
  9. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
    Jag har också fått göra en fabriksåterställning. Det gick inte igång. så det blir nog för min del att skaffa ett nytt

10. TomasJohansson

Kommun:
    Hudiksvall
    Knepigt läge. Hur långt kommer du? Verkar som om allt hos oss funkar, utom den rätt viktiga mottagningen av signalerna från brytare och fjärrkontroller. Jag funderar på att bryta mig in i svarta lådan och se om något uppenbart kan bytas ut.

/t

11. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
    Jag får väl ta en runda till innan avfärd i maj. Men det finns bättre larm än detta.

12. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    När mitt Vikinglarm sa upp sig skaffade jag ett nytt s.k. GSM-larm på Ebay!
    Det visade sig vara nästan samma larm i modernare tappning till en femtedel av priset.
    Jag skaffade ytterligare ett med färre sensorer till husbilen, funkar utan anmärkning efter 3-4 säsonger. En siren som får hästar att skena!
    Simkortet skall klara 2G och inte förfalla redan efter ett år.
    PS! Tänk på att larmet dränerar bodelsbatteriet vid ständig uppkoppling.

viggoboy, -geva- och TomasJohansson gillar detta.
  13. TomasJohansson

Kommun:
    Hudiksvall
    Hallå knarrevik, tack för svar. Jag har hittat din tråd om det nya du köpte, och även hittat detta på Alibaba Express för knappt 30 dollar. Nu har jag öppnat Viking-larmenheten och ser att det finns ett pyttelitet 3V knappcellsbatteri på kretskortet i den. Detta tänkte jag försöka byta innan jag ger upp och köper nytt.

14. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Knappceller er oftest brukt for klokkekretser, men også for konfigurasjonsminne. Det blir uansett problemer når disse går tomme, Det er oftest 2 bokstaver og 4 siffer som forteller hvilket det er. Eksempelvis CR2032 er 20 mm i diameter og 3,2 mm tykt ett 3V lithium batteri ikke ladbart - ett av de mest brukte.

15. TomasJohansson

Kommun:
    Hudiksvall
    Nu är knappcellsbatteriet inne i larmet utbytt, men detta gjorde ingen som helst skillnad. Det verkar som om vårt larm inte längre tar emot signaler från brytare och fjärrkontroller så det är nog bara att byta ut.

16. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    27473
    Larmhem och Security Sweden har väl familjära kopplingar??. Svår sökt men samma efternamn samt ort nära varandra.

Varning för Larmhem..
    Då jag nyligen installerade den och det visade sig inte vara som utlovat. Har försökt få kontakt med företaget både på företaget Mail (info@larmhem.se)samt personligt Mail till ägaren (patrik@larmhem.se) och dessa har inte besvarats. Har även försökt via företagets chat försökt att få problemet åtgärdat, men utan resultat. Bytte namn i chatten till ett Alias,och då helt plötsligt svarade han. Frågade om larmet samt prestanda samt batteritid och han ger mig information som inte stämmer enligt verkligheten och absolut inte den verkliga batteritiden som sägs i chatten. Tebax med skiten då den inte håller vad den lovar... Tur man tog den på faktura och inte hunnit betala den... Skrev ett argt omdöme på Google igår om företaget..

PS..
    Idag ringde Patrik upp mig då jag misstänker att han fått reda på att jag skrivit av mig på nätet och skyllde på att han inte sett mailet jag skickat, inte bara ett jag skickat då jag under 2 veckor försökt kontakta företaget.. Smörigt värre å tonen som ett barn..
    Han skickade mig retursedel då jag var jävligt irriterad

Tipset är att Ni ska gå in och läsa och granska larmföretagen om ni ska handla larm.
    Jag brukar göra det men blev nu grundlurad då jag inte orkade checka av läget..

Senast ändrad: 15 Maj 2019
    Peter75 och brogu gillar detta.
  17. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5761
    Hej
    Har ett Vikingalarm plus trådlösa magnetkontakter till förardörr, bodelsdörr och garagedörr som inte fungerade. Beställde en centralenhet från Larmhem. Det fina med "kråksången".. med Larmhems centralenhet, så kunde jag behålla de trådlösa magnetkontakter och fjärrenheten. Laddade även ner en app för att konfigurera centralenheten, gjorde det igår 25/5 2019 dvs igår. Allt funkade utmärkt...tills idag 26/5 2019. Centralenheten tvärdöd efter 24 h..suck

Kollade centralenheten varför ? Enheten tar inte mot spänning ("power dioden" lyste inte). Självklart kollade om det finns 12 V..jodå...... Jahopp det var det...bara att dumpa på tippen...

(Centralenheten från Larmhem hade ingen logga men tror att det är en HomeSecure enhet)

Medveten om många "trådar" som har kommenterat Vikingalarm..Chansade bara att det skulle funka, eftersom centralenheten inte kostade dyra pengar.

Ovanstående är bara bakgrunden, varför jag nu önskar tips om ett enklare larm. Ser fram mot det

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.