• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 turbo
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Solifer 6500
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Efter byte av alla fyra däck nu vid påställningen (märkes inget i höst efter kroatienresan) uppstod vibrationer och jag balanserade om alla fyra hjulen igen men dessa skakningar kvarstår och dom uppstår mellan 70-95. Det är bara när bilen är i sk dragläge, släpper jag gasen så upphör de eller när det är nedförsbacke. Känns inget i ratten utan det skakar bara i karossen, troligen mest fram. Kan ju inte sitta bak o kolla😬
Några tips om detta ??
Kenneth Solifer 88
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
När gick du senast igenom/lät du någon gå igenom och rengöra och smörja upp bromsarna runtom ?

Minsta icke önskade anliggning, ett bromsok som inte återgår till absolut neutralläge efter bromsning, skapar
vibrations-fenomen och dessa förstärks upp i husbilsdelen. Behöver alltså inte kännas i varken ratt eller chassie i övrigt.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Impala-Flamman skrev:
När gick du senast igenom/lät du någon gå igenom och rengöra och smörja upp bromsarna runtom ?

Minsta icke önskade anliggning, ett bromsok som inte återgår till absolut neutralläge efter bromsning, skapar
vibrations-fenomen och dessa förstärks upp i husbilsdelen. Behöver alltså inte kännas i varken ratt eller chassie i övrigt.

Ingen anläggning då hjulen roterade fritt då jag dem o mont hjulen. Bilen nybesiktad så inga fel där. Kan det vara nåt med drivknutarna ? Drivaxlarna ?Låter ej då jag ger fulla rattutslag. Bilen rullat 24 000 mil. Det är inga små vibrationer utan skakningar.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
twins skrev:
Ingen anläggning då hjulen roterade fritt då jag dem o mont hjulen. Bilen nybesiktad så inga fel där. Kan det vara nåt med drivknutarna ? Drivaxlarna ?Låter ej då jag ger fulla rattutslag. Bilen rullat 24 000 mil. Det är inga små vibrationer utan skakningar.
Hej, klurigt problem du har, och hur är det med upphängning motor/växellåda. Inga trasiga gummikuddar!:spinny:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Kan möjligtvis vara drivknutarna som börjat glappa eller har för lite fett/ torkat fett.
Kolla även så att drivaxlarna sitter ordentligt i diffen, svågern hade en -91 som plötsligt började vibrera under pådrag, visade sig att ena drivaxeln krupit ut en bit från diffen, efter att tryckt in den så den låste fast i diffen så slutade vibrationerna.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
pekke skrev:
Kan möjligtvis vara drivknutarna som börjat glappa eller har för lite fett/ torkat fett.
Kolla även så att drivaxlarna sitter ordentligt i diffen, svågern hade en -91 som plötsligt började vibrera under pådrag, visade sig att ena drivaxeln krupit ut en bit från diffen, efter att tryckt in den så den låste fast i diffen så slutade vibrationerna.

Tack pekke
Kollade upp det med drivaxlarna, visade sig att drivaxeln på höger sida glappade. Blir en ny sådan.
Tack för tipsen ni gav.
Kenneth
 
Toppen