• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viasat TV To Go/Chrome Cast

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
När stormen Urd härjade som värst började tv-bilden först "pixla" och därefter försvann alla våra ViaSat-kanaler på TV:n hemma men som tur var hade vi Viasat TV To Go på plattan, en app jag i tidigare inlägg talat mig varm för och som vi ofta använt på våra resor med husbilen nere i bl.a. Kroatien.

När ett nytt mikrohuvud var på plats skaffade vi därför en Chrome Cast (för Android) för att kunna spegla bild och ljud i TV:n om olyckan skulle vara framme igen.

Men då kommer överraskningen, nämligen meddelandet "det går inte att använda Chromecast för tv-kanalerna", d.v.s. man tillåts inte spegla Viasat TV To Go bilden från plattan till TV:n samt att TV4 sedan 1/1-17 även dragit sig ur samarbetet med Viasat vilket betyder att deras kanaler nu försvunnit från Viasat-appen. Det är inte alltid utvecklingen går framåt.....

Rättelse;
Vilket det visar sig att man trots allt kan om man bara speglar bilden i plattan och inte trycker på "cast" knappen i TV4-appen...
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Viasat TV To Go/Chrome Cast

.....ni som har Canal Digital GO, har TV4 även försvunnit hos er?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Viasat TV To Go/Chrome Cast

Finns kvar hos oss
 

Bilagor

  • IMG_0655.PNG
    IMG_0655.PNG
    2,1 MB · Visningar: 1

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Viasat TV To Go/Chrome Cast

Carsten,
Har du provat direkt med ViaPlay-appen i Chromecast'en?
Det kan vara värt att prova att logga in där med ditt Viasat-konto.
Kanske finner du det du vill titta på där.

Har själv bara Viaplay-konto.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Viasat TV To Go/Chrome Cast

TV4 finns inte längre i Viaplay-to-Go, iallafall fick jag ett särskilt meddelande om det när jag startade appen.
Så ser det ut nu t ex:

2017-01-06 12.07.22.png

Beträffande spegling av skärmen i Android, t ex för att titta på alla dina Viasat-kanaler via Viasat-to--Go; jag använder Googleappen Home (tror jag fick den på plats i samband med installation av Chromecast):

2017-01-06 12.08.22.png

Bara att klicka på "Casta skärm/ljud" ...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Viasat TV To Go/Chrome Cast

Jo, det har jag provat - att klicka på "casta" direkt från Viasats app - och det är då meddelandet "det går inte att använda Chromecast för tv-kanalerna" dyker upp. Däremot kan jag bara välja att spegla bilden från plattan till TV:n men kvaliteten blir då därefter. Skickade via Messenger en fråga till Viasat vad orsaken är till att tv4-kanalerna nu försvunnit och fick svaret precis;

Citat "Dessvärre har TV4 gruppen valt att utnyttja en del i avtalet som låter dem ta bort sina kanaler just ur Tv-to-go. Jag beklagar självfallet detta. Jag vet dessvärre inte om det påverkar Canal Digital" Slut citat.
 
Toppen