• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som tänker annorlunda!

F

F.d. 1539

Guest
Hej alla unga o äldre tjejer!
Står i begrepp att köpa min första husbil och är ju förståss väldigt ambivalent i vad som är bra och dåligt.
Är singel med en 12 årig son o bor norrut i landet.

När man frågar en man om råd så får man en lång uppräkning av tekniska detaljer så min fråga o önskan till alla tjejer med husbilserfarenhet är: Hur ska en bra planerad husbil se ut? Kök bak eller efter sida? Vad har ni upptäckt för för och nackdelar med er bil? Är det bättre med alkov eller ska bäddarna var nere?
Skriv en rad och delge er "vardag" i husbilen. Vi tänker ju som sagt inte lika som männen om vad som är viktigt så jag skulle verkligen värdesätta era inlägg!

Ha en skön sommar!
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Jag tycker att köksdelen skall vara längst med och inte längst bak sen så det här med sovalkoven föredrar jag att dubbelsängen ärpå golvet och gärna en säng ovanför hytten som i den helintegrerade husbilen har.

Camilla & Seth, Avesta. HBK 373:wink:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Nu har ju jag en pytteliten bil med massor av begränsningar, men också fördelar med sin smidighet.

Ett irritationsmoment i mitt (självklart pyttelilla...) kök är att det är bara en glasplatta somtäcker både diskho och plattor. Skulle föredra delad, så man har en liten yta att ställa grejor på även när man har uppfällt för ena funktionen.

Skulle jag designa en idealbil skulle nog köket gå längsmed. Och hellre bra med plats i köket än stort badrum tycker jag.

Säng till mig vill jag ha nere i bilen, och den ska vara fast, alltså inte nerbäddad sittgrupp. En tolvåring däremot tycker nog att en alkov är kul... Gärna säng tvärs över bilen för min del, upphöjd med garage under. Om man får önska...

Men var sängarna än är, tänk på att det ska funka någorlunda att bädda!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Skönt att sängen är ovanför så man sliper bädda.Varför skall man bädda???:music-icon:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej!

När vi nu är inne på andra husbilen, så har jag upptäckt för - och nackdelar:
Långbäddar är praktiskt. Man slipper bädda i ordning för natten, bara gå o lägga sig.
Jag skulle vilja ha vinkelkök eftersom det ger mer yta att jobba på, men då faller väl långbäddarna antar jag.
Praktiskt med nedfällbar säng i integrerade bilar! Jättebra extrasäng!
Bra med rymlig toa också.
Integrerade bilar käns luftigare och man ser mer när man åker.

Hoppas att ni hittar en bra bil och ha det bra i husbilslivet!!

Ylwa
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Viserligen så är min första husbil och det med alkoven,så då vet inte jag hur är det med integrerade bilar,men skulle tro att dom är mycket..mycket utsata för solen,den stora vindruta släper in hur mycket som helst.Alkoven skydar ganska mycket så då blir det drägligare att vistas i framsättena.I.o.f. inget nackdel i år med den myckna regnadet,men visstas man i södra Europa så vill man inte ha solen mit i fejset.Så jag håller fortfarande på Alkoven:)
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

vid tillfälle rekommenderar jag dig Zubac arr provsitta en integrerad bil, man sitter så långt in i bilen att man blir lika lite exponerad för solinstrålning som i en bil med alkov
min erfarenhet från att ha ägt alkov, halvintegrerad resp integrerad bil är att mest exponering får man i en halvintegrerad bil, i en integrerad bil upplever jag dessutom en luftigare interiör samt att man har en bättre utsikt
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej,
Jag värdesätter en rymlig vardagsdel och tycker därför att alkovmodellen är det klart bästa alternativet. Man förlorar så mycket plats när man ska ha sängen "på golvet". Sedan kan man ju bädda upp en säng av sittgruppen om man skulle vilja ha en extra sängplats någon gång.

Likaså är det väldigt praktiskt med en kortare bil när man är inne i städer, man tar sig fram smidigt och kan parkera på en vanlig parkeringsruta vanligtvis.

Lycka till!
Hjördis
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Biligare blir det också med en kortare bil,(under 6M) både på färjor och broar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Jag vill ha köket nära utgången för kortast väg till "uteplatsen"lättare att bära ut när man ska äta/fika mm. Alkov gillas oxå eftersom vi är långa personer o det är mycket praktiskt att ej behöva flytta o lyfta dynor vid varje nattning.
En alkov-bil är inte lika dyr i inköp som en helintregrerad dvs vid val av senaste årsmodell.
Lena
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej Svejs!

Vi har inte åkt husbil mer än ca 2 månader, men har redan upptäckt att vi
behöver ingen alkov. Vi är också 2 personer. Jag har provlegat där upp och det
gick väl ganska bra, men hade man behövt gå på toa på natten, då hade man nog
försökt att knipa. Lite krångligt att kättra upp och ner faktiskt. Vi har också en
dubbelsäng där bak och sittgrupp som går att bädda för 2, så det skulle räcka med
det där nere. Lite smidigare blir ju bilen utan alkov.

Mizar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Detta är ett intressant ämne. Vi är nu inne på husbil nummer två. Den första var en 5,4 meter lång helintegrerad sak med vanlig dinett och kök i vinkel längst bak. Denna hade en stor nackdel: Vi använde enbart den nedfällbara sängen ovanför framsätena. Detta var ingen bra lösning tycker jag eftersom sängen inte har några sidor i huvud/fotända förutom tyg. Kudden ramlade alltid utanför madrassen och tårna hade en tendens att hamna på de (vintertid) kalla beslagen i hissanordningen. Däremot upplevde vi inga som helst besvär med solinstrålningen från den stora vindrutan. Inte ens när det var 40 grader varmt i Antalya i södra Turkiet. Men den gav en vidunderlig utsikt vid körning i Alperna eller i städer.

Den nuvarande bilen är en alkovbil. Här skymmer alkoven en hel del av utsikten så jag är inte speciellt nöjd med detta. Kanske jag drabbas lite extra med mina 191 cm. Vi har en bred säng tvärs bilen längs bak med ett garage under. Köket är rakt ock ligger längs bilens högra sida. Lite dåligt med arbetsyta ger detta även om vi har en uppfällbar bänkskivebit i "dörrhålet".

Skulle vi byta bil så skulle vi vilja ha två separata sängar baktill samt ett vinklat kök bakom matplatsen. En viktig detalj tycker vi är att kylskåpet inte sitter vid golvet. Det brukar vara lite trångt i husbilar och att plocka saker ur ett golvmonterat kylskåp kan vara lite jobbigt i längden.
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej Allimac!

Vad roligt att höra att du tänker köpa en husbil. Vi äger nu vår andra husbil trots att vi är ganska ung!! Innan vi köpte husbil, hyrde vi husbil och kom fram till vilken bil som passar oss och vår familj. Som du märker så finns det lika många åsikter om vilken bil som är bra, som det finns husbilar och människor.

Men du frågade efter lite råd... Jag som mor i bilen står ju ofta och lagar mat, diskar mm. därför tycker jag det är bra att köket är inte strax upp efter bordet dvs strax mitt emot, utan lite vid sidan, men nog längs med husbilen. Vi har helintegrerad och det passar oss, en dubbelsäng och en säng att fälla ner fram i, det är rymligt och det känns luftigt. Alltid bäddad och klar att sova... när man har barn, ungdomar. WC tycker jag inte behöver vara jättestor för den tar ju då utrymme från övriga delen av husbilen. Kanske man inte alltid är så intresserad av det tekniska men man måste komma ihåg att man behöver nog lära sig hur allt fungerar om man skall ut och campa, ex. vatten, värme mm.
Jag önskar dig lycka till med ditt husbilsköp! Carina
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

I maj köpte vi vår första husbil. Provåkte och hyrde alkovmodell, helintegrerad och halvintegrerad. Vi ville ha en kort bil ... men, oj så trångt! Oftast med köket mitt emot dinetten.
Slutligen blev det en 7.5 m lång halvintegrerad: Längst bak (ovanför garaget) 2 långbäddar, som går att göra om till jättebred dubbelsäng. Perfekt utrymme för hundbur mellan sängarna.
Vinkelkök bakom matplatsen. Mittemot finns kyl/frys och dusch/toa.
Vändbara komfortstolar längst fram.
Mitt råd: Vändbara framstolar och köket bakom matplatsen känns viktigast. Tänk också på typ av säng ... är sängen på tvären får den som ligger innerst krypa över den andre om man går upp på natten!
Det ska vara smidigt att bo i husbil! :D
 
E

Ebear

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hejsan

Vi köpte vår gamla husbil förra sommaren och har använt både vinter som sommar. Vi har en Hobby 550 med alkov. I sommar var vi bla till Tromsö och tillbringade 2 veckor i Husbilen. Vi tycker att alkov är helt ok så länge man vill klättra upp på en stege. Det vi saknar är en separat dusch samt en mer vinterbonad husdel. Köket är bak, visst funkar det men lite mer avläggningsytor är inte fel. Bilen har fungerat klockrent under dom ca 2000 mil vi har kört hittills och är nöjd. Men nästa husbil blir troligtvis också en alkov men med det vi räknade upp ovan.- Lycka till för husbilslivet för oss iallafall är helt underbart.

Hälsningar

Bölev
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej vi är innne på vår tredje bil o har nog hittat rätt.Det är en halvintegrerad med vinkelkök o lätt att komma åt i kyl o frys samt dusch som fungerar jättebra, eftersom vi är oftast två +hund (liten) så känns den helrätt, öppen planlösning är en fördel för mig o Thomas o lätt att sitta både i fåtölj o soffa .Vi trivs jättebra, sen att chassit är lågt underlättar att ta sig i o ur bilen för mig som har lite problem med detta Lena
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Låter som en underbar planlösning ni hittat! Törs man fråga vad det är för bil?

Tusen tack för ert svar!
camilla
 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej!
Vi har haft en Pilote 580 men vi ville ha en moderna bil, Vi trivdes jätte bra med Piloten.
Nu har vi köpt en Ci Riviera 180 . Vad vi behöver är en husbil med stora golvytor, Vi har letat men inte hittat något bättre. vi har två stora hundar som kräver sin plats.
K och V
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vi som tänker annorlunda!

Hej

Det här var en lång tråd.
Vi har precis köpt vår andra bil.

Några råd, eftersom du skall ha med dig en (snart) tonåring: Planera för att han vill ha med sig en kompis. Och att deras sängar inte skall vara precis intill din, dom vill nog ha lite privatliv, och kanske även du.
I så fall tycker jag att alkov är bäst, den har i alla fall varit populär bland våra tonåringar.
Alternativet är våningssängar bak, som vår nya bil har, i tillägg till alkov.

Se till att köket inte ligger i "genomfartsleden" så att man hela tiden är i vägen om någon skall ut eller inn eller till toan. Sånn sätt är vinkelkök bra, eller som i våran nya bil, där köket finns nästan längst bak, med bred gång mot toan tack vare vinklade dörrar.

Snurrbara stolar förlänger bilen och ger extra, underbara sittplatser.

Tänk också på att ni inte alltid vill umgås, sonen och du. Han kanske vill spela kort med en kompis medan du läser en bok. I så fall är två sittgrupper att föredra.
Det hade vår gamla bil, en Dethleff 5420, fast den bara var ca. 5,80 lång.

Lycka till med husbilslivet.
Det känns härligt att du vågar välja annorlunda.:wink:
 
Toppen