• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Skulle gärna vilja ha lite tips på ett bra ställe att stanna på i morgon onsdag helst med öppen restaurang i närheten, någonstans efter gränsen till spanien figueres eller liknande. Åker från Avignon, LiviBil Siv har hjälpt mej två gånger tidigare tredje gången nu på Ballatelle.
Ska vara El också!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Skulle gärna vilja ha lite tips på ett bra ställe att stanna på i morgon onsdag helst med öppen restaurang i närheten, någonstans efter gränsen till spanien figueres eller liknande. Åker från Avignon, LiviBil Siv har hjälpt mej två gånger tidigare tredje gången nu på Ballatelle.
Ska vara El också!
Tyvärr kan jag inte hjälpa med någon plats med el längs den vägen. Vi har stått i Roses men det ligger ju ute vid kusten. Det var dock en trevlig upplevelse när vi stannade där i oktober 2018. Jag tror dessutom inte där är öppet vid denna tid på året. Lycka till med resan och letandet efter bra övernattningsplatser.
 

Bo och Yvonne

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20136
Medlemskap
2026
Vid infarten till Roses på höger sida efter ställplatsen ligger camping Joncar Mar som
är vinteröppen och, vad jag kommer ihåg, inte mycket dyrare än ställplatsen. Kan vara
lite trångt men duschar mm är rätt nyrenoverade. På väg in till Roses på vänster sida
innan campingen ligger en Lidlaffär.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för all hjälp hittade efter mycket sökande ovan stående länk till en plats som stämmer ska finnas någon restaurang annars får man som idag köpa något på vägen och värma i micron.
Idag blev jag väckt av ett gäng parkarbetare som parkerade intill min bil min bil och startade sina lövblåsare 4 st.
Jag mådde som jag gjort en tid nu dåligt med illamående och oljudet och lukten av avgaserna från oljeblandad bensin var nästan droppen, men var tvungen att gå upp och till slut blev det tyst kom iväg 9,45 kom fram 15,00 35 mil mestadels betalväg, fick åka genom lyon igen lastbilarna svänger av och åker en annan väg, den hade jag föredragit gillar inte tunnlarna. Solen sken mest hela dagen blir ljust vid 9 och mörknar vid 5.
Lite skillnad!
Blev så varmt i hytten har ju värmetäcket på för jämnan för att slippa drag, fick stänga av värmen och öppna ventilationen.
I morgon korsar vi gränsen till Spanien och hoppas på lite mer sommartemp även om det varit skapligt idag vinden har varit först från sidan och det var lite otäckt mycket varningar för vinden på vägen med tända skyltar.
Sen gick den över i nord sydlig riktning så det blev medvind och sparade lite bränsle, gick ju åt mer än vanligt annars.
Har legat mest runt 85km även om jag lätt kan åka över 100km utan motvind men då hamnar jag väldigt ofta i mittenfilen och jobbig körning, enklare och säkrare att följa en lastbil men då ska andra lastbilar köra om och in framför och då backar jag av och så kommer nästa. Idag körde samma concorde med en smart på släpkärra om mej 2 gånger igår en gång.
Jag lärde mej under min tid som veckopendlare med lastbil till lärarhögskolan i Malmö att lastbilarna trots lägre fart inte kom fram mycket senare än personbilarna.
En annan sak som är konstig har jag lärt att mercedes förare och liknande inte tycker om att köra bil eftersom de försöker tillbringa så litet tid bakom ratten som går genom att köra fort.
Men de gillar att köa eftersom de skyndar sej på att köra ifatt alla bilar som går så att de kan köa bakom, tyvärr misslyckas de ofta eftersom ingen vill köa med dem utan går undan. Sorgligt misslyckade individer.
Står som tidigare på camping Bagatelle tänkte duscha osv men det får bli i morgon, har suttit hela kvällen och letat på min gamla ställplats en grusparkering men hittade nu en med el osv.
Fick lite problem med avloppet det verkade inte som om tanken jag sköljde hemma när jag överfyllde vattentanken verkligen blev tom. kröp under och kollade har ju "hade" två kranar i serie för att få på en avloppsslang köpte en på kinesen i santa pola.
Den försökte jag öppna inget hände försökte lossa den och tog i ordentligt med påföljd att kranen gick av efter gängan i sedvanlig kinesisk stil ping pong kvalite.
Men problemet var löst efter att jag petat ut skräp med en mejsel hade jag vatten, fultömde en del satt på en ytterst liten stråle som fick rinna ut under lång stund på den leriga marken. blev av med några liter och eftersom jag inte har någon överfyllnings slang så kunde jag fått in vattnet i bilen.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Skulle gärna vilja ha lite tips på ett bra ställe att stanna på i morgon onsdag helst med öppen restaurang i närheten, någonstans efter gränsen till spanien figueres eller liknande. Åker från Avignon, LiviBil Siv har hjälpt mej två gånger tidigare tredje gången nu på Ballatelle.
Ska vara El också!

Varför inte fortsätta till Blanes, t.ex camping Sabanell för ca 15€ inkl 6 amp eller gratis utan någonting på torget nära Consum. Ska ju bli 16 grader på fredag/ lördag, ungefär som i Santa Pola. Blanes är ju en riktig stad med allt vad det innebär, bra att vila några dagar före fortsatt färd söderut.
Från La Jonquera N11 till strax norr Girona, Vilademuls, där finns skyltar att motorvägen förbi Girona är Gratis. Syd om Girona fortsätter man på A2 som övergår till N11 mot Blanes.
 
F

F.d. 22252

Guest
I morse vaknade jag någorlunda pigg efter för mycket sittande vid datorn, duschade behövdes eftersom det inte blivit gjort sedan i fredags.
Körde de litet knepiga vägar ut från Avignon till ställplatsen vi står vid idag, efter några mil fyllde jag extra diesel och efter 8km kom kicken som gjorde att det kändes som nedförsbacke hela tiden.
De sista milen blåste det kraftig sidvind fick gå ner til 75km ibland man måste ju hålla sig inom sin fil.
Blev omkörd många gånger av lastbilar beroende på vinden men även att jag inte hade bråttom att tjäna tid.
Står bra här på ställplatsen varmare ute och det räcker med 600w minikaminenen.
Den inbyggda skriker ibland vid vissa varvtal, skulle behöva tas isär och smörjas försökte ju sist men det är kapslade lager, gammal teknik.
I morgon åker vi till Spätlse fritz skönt att stå på el och äta riktig mat på restaurang var ju på greven sist.
Efter det så åker jag förmodligen direkt till Bahia ska nog ringa innan och höra om de kan få in mej någonstans behöver stanna några dagar och landa. Hittills har all förberedelse varit framgångsrik inga större problem allt fungerar som det ska borde vara 70mil kvar att köra på 2 dagar.
Timingen och körningen ungefär samma som förra året 7nätter och 8 resdagar. Det är vad jag någorlunda bekvämt klarar med min bil som är bra att bo i men inte så bra att köra bara att ta det lungnt och spara bränsle. Håller mej till betalvägar dyrt men det sparar både mej och bilen.
Blir lite ensamt bakom ratten men inget som distraherar.
Finns det någon som läser det här som vet varför man inte kan få en normal körvy som tidigare i IGO, nu finns bara en översiktbild uppifrån.
Går inte det att fixa så köper jag ett annat program IGO har efter uppdatering blivit sämre, precis som Sygic blev sämre verkar som om all utveckling går baklänges.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den är inställd på 3 d men inget hjälper vi var två som testade igår hasse med padda och jag med android men ingen av oss fick det att fungera verkar som om igo plockat bort den möjligheten.
Kommer att installera något bättre om så är fallet under resans gång har jag hittat flera konstigheter och buggar, jag kan ju inte göra något så länge jag kör, bilen kräver hela uppmärksamheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen