• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tycker också planen är bra (även om vi alltid tar A7 istället och även undviker Kasselbackarna genom att ta B27) Håller med om Trier! Bakvägen ut ur Saarburg är lugn och pittoresk, går genom byar som Freudenburg, Orscholz mm. Fin vanlig landsväg i kuperad terräng ända ner till Thornsville där man kan gå på motorvägen mot Metz ( men då missar man ju Wasserbillig och Luxemburg)
Tillåter vädret hade jag tagit A75 Clermont Ferrand och pausat en natt i den mysiga staden Millau. Tror camping Aribal har öppet året runt,dock ej helt säkert. Men den vägen känner du ju. Dock är där en hel del vägarbeten i höjd med och även 1 mil innan Clermont Ferrand!
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja vi går ju mot vintern och hittills har det varit en kall höst, funderat mycket på vägen över Clermont Ferrand men orolig för snö och likadant för spanska höglandet. sir Maclean åkte ju oftast den vägen ner finns i hans bok och även om man letar på nätet.
Snabbaste och enklaste vägen så här års verkar vara som jag körde sist betalväg ner mot medelhavs kusten och när man är där så kan man slappna av för då skiner solen och varmare.
Inte så noga med planering då finns ju mycket vinteröppet nere i spanien. Ska försöka hitta en plats mitt emellan luxemburg och avignon.
Stannade sist i Beaune men en liten automatparkering inte så rolig mitt inne i stan borde finnas ett bättre ställe. Det tråkiga med den vägen är ju betalstationerna men den andra har ju en massa rondeller. Verkar som allt är dyrt i Frankrike har fått lite antipati för det landet och dåliga bilar bygger dom. Är väl lite fobi efter krocken där.
Antar att A75 var den väg vi åkte ner plastpelle och alla dessa rondeller och småstäder, var hur jobbigt som helst. Du lurade ju in mej i att köra rakt igenom Barcelona -tänker jag inte göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tar man bort Luxemburg från listan så drar den vägen en halvmil närmare och man slipper 11 rondeller och kan utnyttja campingen vid Mertert.
Om man väljer betalvägar kommer man spara 24 mil och 8 timmar på hela vägen sannolikt en övernattning. men man får betala säkert en bit över 100eu för den lyxen.
Det skiljer sej säkert rätt mycket hur man trivs att köra på den typen av vägar min bil är inte rolig att köra med i rondeller klen som den är så gillar den inte start och stopp något vidare. Sliter på kopplingen och växellådan.
Hittade en ställplats invid restaurang LA MAISON DES VINS i Chalon-sur-Saône. Om jag åker betal väg kan våra vägar korsas eftersom din väg går precis förbi någon kilometer från ställplatsen. Men det kan vi ju diskutera senare. Om man skulle våga sej på västra vägen sparar man 50mil och en del vägavgifter men är orolig för vädret. Sen är det ordentligt kallt på nätterna.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Håller med, en bra väg, går dock uppe intill Sierra Nevada förbi små orter som Baza, Granada mm finfina vägar i bra väderlek, annars..snögränsen kan vara väldigt låg som 500 m 2017-2018 (dock i jan)
Jag hade kört via Pau och genom tunneln Somport under pyreneerna och kommit ut vid Jaca och sedan satt kursen mot Madrid. (men jag brukar inte göra som andra å andra sidan)
mvh
Fincan
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Bengtic, det skall bli spännande att följa dig. Du är modig som reser så långt i en till åren kommen husbil. Själv är jag lite av en fegis trots att jag kört turistbuss i Europa i nästan 40 år. Då åkte man alltid med nya o fräscha fordon o hade en språkkunnig guide med. Frugan som skall jobba något år till tyckeratt det är bra att jag följer dig o andra modiga långresenärer
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tar man bort Luxemburg från listan så drar den vägen en halvmil närmare och man slipper 11 rondeller och kan utnyttja campingen vid Mertert.
Om man väljer betalvägar kommer man spara 24 mil och 8 timmar på hela vägen sannolikt en övernattning. men man får betala säkert en bit över 100eu för den lyxen.
Det skiljer sej säkert rätt mycket hur man trivs att köra på den typen av vägar min bil är inte rolig att köra med i rondeller klen som den är så gillar den inte start och stopp något vidare. Sliter på kopplingen och växellådan.
Hittade en ställplats invid restaurang LA MAISON DES VINS i Chalon-sur-Saône. Om jag åker betal väg kan våra vägar korsas eftersom din väg går precis förbi någon kilometer från ställplatsen. Men det kan vi ju diskutera senare. Om man skulle våga sej på västra vägen sparar man 50mil och en del vägavgifter men är orolig för vädret. Sen är det ordentligt kallt på nätterna.
Ja jag satte bara Luxemburg för att goggle skulle köra rätt sida. Jag hade inte tänkt att kör in i stan. Ja, köra västra sidan kan vara vanskligt denna årstiden. Vi kan ju se när vi står i Chalon-sur-Saône vad det blir för väder.
Så här blir nog vår rutt
Google Maps
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Visst finns det många olika vägar att välja på men som sagt låt vädret bestämma. Sen hoppas jag ni inte tänker er ner till sydligaste Spanien eller Portugal för vädrets skull. Rent statistiskt regnar och blåser det mer och oftare där nere och är även några grader kallare än området mellan Alicante och Aguilas.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var inte A75 vi körde vi var längre österut jag körde A75 när jag körde hem i våras det där du kör över Millau bron

Men varför körde vi där egentligen? Små rondeller överallt och trånga gator i byarna, gjorde ju inte många knop, tre veckor till tavira. regn överallt.
Det var ju den jobbiga resan som avhållit mej ifrån att köra icke betalvägar, kanske får ompröva vägvalet lite, har inga större problem med broar om det inte blåser kraftig sidvind för det gillar inte bilen.
Om man tänker sej en wv bubbla från slutet av 50-talet innan de fick krängningshämmare då vet man ungefär hur det känns ibland.
Själv hade jag nog tänkt att att åka ner till malaga och den vägen över till sevilla, håller man sej utmed kusten finns det ju många ställen att stanna på, västra vägen och även tunneln lär ju bjuda på osäkert vinterväder, jag ser ingen större ide med tunneln den här tiden på året, för mej känns medelhavskusten bättre.
Fortsätter vädret att vara dåligt på algarve kusten så behöver jag inte åka dit alls, men jag skulle vilja utforska kusten lite mer Klasse hade ju hittat ett bra ställe som jag undersökt.
Har varit till apoteket pratat med min läkare om förskrivning för längre tid, det enda som strular är det vanliga att inte allt finns hemma, Hittade en blankett på läkemedelsverket som jag kunde ladda ned som pdf har ett bra program för det som låter mej fylla i blanketten direkt. Många mediciner är idag narkotikaklassade och måste ha ett intyg från apoteket, har inte haft det tidigare men tänker att är nog bäst om man skulle bli stoppad. En medicin fick jag tala om för läkaren att den hade klassning det var insomningstabletter.
Det var nytt för mej att man kan tydligen bli stoppad i bil och har man då spår av något läkemedel man inte har recept på i prover kan man få böta stora summor och bli problem med körkortet.
Det konstiga är ju att man kan köra med tabletter i kroppen om man bedömt själv att man kan köra, inte är det läge att bedöma det då tycker jag. men så står det på medicin sen vi gick med i EU tidigare var det en röd varningtriangel.
Jag undviker att ta medicin som kan påverka något med min förmåga att köra bil, läser alltid i fass för vårdpersonal innan jag hämtar ut medicin fick ett nytt recept på en medicin för att man ska bli lite gladare, dessa mediciner dyker ständigt upp under olika namn men läser man noggrant och vet vad man läser så vet man vad man ska undvika.
Den här medicinen ska man inte ta om man har parkinson jag har haft såna symptom vid flera olika mediciner tidigare och det är samma grupp ssri som jag haft problem med tidigare. Och får symtom på parkinson och så har det varit i säkert 20 år. Efter många timmars sökning på internet har jag förstått att jag förmodligen har låga dopamin nivåer. Så en sån medicin skulle förmodligen vara perfekt. Tyvärr är kompetensen sådan att man får känslan av att prata över huvudet på läkarna, det är jag visserligen van vid men då har det handlat mestadels om elever.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Om du har för avsikt att köra längs med medelhavet förbi Malaga och västerrut, vilket är en finfin sträcka på A7, passerar så småningom Estepona, Sabinillas, så sväng av efter de la Duquesa vid Castillio de la Duquesa ,36.351565 -5.232034 " Manilva parking Libre" . Här står du gratis men inga faciliteter mer än en underbar havsutsikt samt närhet till restauranger och offentliga toaletter. Jag passerar denna parkering på mina dagliga "förbränningsrundor" så en och annan husbil står här parkerad. Eftersom man kommer österrifrån på A7 måste du köra förbi Castillio de la Duquesa och svänga runt i första bästa rondell..
Vill du här ha en camping istället fortsätter du en liten bit förbi Castilliot och har då Camping la Bella Vista istället, dyr men fin, ligger också på havssidan.
Fortsätter du färden sedan mot Gibraltar och skall upp till Sevilla svänger du av i Los Barrios och har en fin motorväg framför dig med underbar natur. Precis innan Sevilla tar dem dock betalt för den sista biten in till staden, inte innan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Int ha ja beställt nån snö de måst kommi fel.
Jag åker inte förrän den 6 dec. och då har det säkert smält bort. Har bara ett par mil 80väg med lite trafik innan jag går ut på e4 vid norsholm, sen brukar det i regel vara saltat och snön borta hinner inte lägga sej mellan långtradarna, men risken är stor att bli ståendes av en olycka. Finns ju folk på vägen som knappt sett snö numera. Jag lägger mej bakom lastbilarna och kör deras takt, åkte ju lastbil samma väg till lärarhögskolan i Malmö varje vecka men då satt jag i en lastbil. Bara ta det lugnt och spara på dieseln.
Jag hade nog inte tänkt att köra så långt utan svänga inåt landet mot sevilla strax innan malaga är ju bergigt några mil men sen verkar vägen bra kommer in från ett annat håll til sevilla så det blir ingen betalväg.
Men man får se hur det blir man kanske blir stannandes i santa pola om det inte är bra väder i portugal, har ju varit dåligt ganska länge där. När man kommit ner till spanien har man ingen stress längre eftersom man kommit till sommaren och har flera månader på sej att se sej omkring ska försöka att inte boa in mej blir lite tråkigt och man tappar moment efter ett tag utan hamnar i en trygg vardagslunk gammal som man är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite småjobb ska ju bli snö, tvättade vindrutan igen noga med spolartvätska året runt och fyllde på samtidigt. Strök på Biltemas vattenavstötande vätska noggrant på både torkarblad och och ruta, lite högre fjädertryck på torkarbladen så de tenderar att låta ibland, kommer jag förbi biltema ska jag mäta upp dom och köpa ett par i reserv.
Tog och klättrade upp på stegen och gjorde samma procedur med solpanelerna på taket såg inte smutsiga ut men trasan blev svart, smutsen fastnar inte lika lätt av behandlingen skjöljs av när det regnar verkar det som. Tänkte på MacLean som var på G att byta batterier igen men det visade sig vara smutsiga solpaneler.
Tog bort min gamla manöverarm som lossnat från kranen blir lite mer obekvämt att tömma men nu har jag ju en kran förut fick man ju avloppsvatten på armen när man öppnade, skulle satt dit en elektrisk kostade inte många kronor.
På Bahia hade jag en slang direkt till avloppet, har en vattenlunga som jag kan tömma i nu så kan jag bära till avloppet. blir inte så mycket eftersom jag knappt diskar.
Har börjat småstäda lite plocka ut allt gammalt som ligger i bilen ska dammsuga och torka rent. Börja plocka ihop verktyg och bära ut två hopfällbara stolar litet bord.
Funderar på uppblåsbara kanoten skulle vara roligt om man hamnar vid någon liten sjö eller lugnt väder vid havet men den tar plats väger 10kg fast så roligt att komma ut lite på sjön har haft den till kreta och GC på flyget kan bli fint om man stannar någonstans i portugal och fricampar.
Har gjort rent vid ventilerna bakom kylskåpet två st högt och lågt plus en skorsten till kylskåpet, verkar onödigt mycket ska tejpa över det mesta nu på vintern för att undvika onödigt drag, behöver knappast ha kylskåpet på har ju täcke i mellan hytten så hela dagarna är det kallt därbak. Kan släppa in värmen innan jag stannar för kvällen bara att trycka till täcket så lossnar det i överkant så hinner det bli lite varmt.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Härlig beskrivning av förberedelserna för ”söderresan”. Får både inspiration o insikt om små dehövliga detaljer. Lycka till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja man vet ju vad man missade första gången för gammal gps det blev iskallt pga. drag kom på att man måste dra in dörren hårt smörjde gummilisterna då blev det bättre.
För smal säng och dåligt värmetäcke. För litet lufttryck och fel framhjulsinställning läckande avlopps ventil så vattnet försvann, osv osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Städning är inte roligt, ingen ordentlig städning i alla småfack sen jag kom hem i mars, men nu var jag hård och slängde alla broscherer och kvitton sen förra resan. Sparar bara utskrivningpappren från sjukhuset som är på spanska fårstår inte ett ord men finns någon sorts diagnos dold där, men när jag talade med doktorn så kom det fram olika bud efter undersökningar först verkade de tvärsäkra sen började de sväva.
Samma med doktorn hemma han trodde att jag missbrukade och leverprover, sen hörde jag aldrig mer om det och ingen medicin kopplad till det, finns ju 1177 som jag konsulerat och inga överdrivna värden där datorn slår ju larm.
Nu är i alla fall hytten städad och dammsugit och det mesta av alla skåp och utrymmen därbak. Ska kolla att allt är tvättat och sen blir det att bära ut kläder. Avskyr att packa samtidigt som jag hatar att glömma saker hemma.
Skulle ha listor men har aldrig använt såna mina kollegor gick omkring med filofax tror de ville visa sej upptagna eller så hade de inget privatliv.
1 vecka kvar innan avresa och massor att göra kvar, men inget nödvändigt som jag vet allt har jag fixat tidigare.
Tyckte det varit lite jobbigt att styra sista tiden finns ju ingen servo, fyllde på luft saknades 0,6kg överallt fyllde på samma ställe men det var i somras och en ny manometer sen dess.
Bra att en fundering fick svar. Ser ofta bilar som har väldigt lite luft ibland bara ett hjul.
Fortsätter städningen i morgon. Har ställt en fläktkamin 600w på därbak har ställt en trådlös givare på bordet ska bli intressant att se tempen, just nu blåser det mycket och tempen faller som smhi förutsagt.
 
F

F.d. 22252

Guest
När det var 2+ ute så var det 15 inne i bilen vid -2 var det 13 inne så 600W är för lite för att få 20 inne gick och hämtade en riktig fläktkamin och då blixtrade det till genomföringen av elkabeln hade släppt inne stannade värmepumpen som ligger på samma fas jordfelsbrytare och en 10A säkring hade löst ut bra att veta att jordningarna är hela i alla uttag och sladden. Hade ingen säkring så lånade från ett uttag som inte användes.
Denna kamin har jag haft på i sovrummet varje kväll för att få lite värme innan man lägger sej bra att jag inte åkte hemifrån med den inkopplad som jag gjorde sist, den är säkert 40år gammal.
Har ju den inbyggda elvärmen och en fläktkamin med fjärr över dörren så det man klarar sej är ju meningen att köra ganska mycket på gasol eftersom det är billigare.
Och naturligtvis glömde jag köpa säkringar när jag ändå var till apoteket som f.ö. inte hört av sej om beställda mediciner.
Lådan var tom men medicinerna fanns på annat ställe ordning och reda -näe.
Intyg om narkotikaklassade läkemedel vanlig insomnings medicin gäller bara för 30 dagar så mängden medicin som är avsedd för närmare 5 mån stämmer inte utan bara för 30 tabletter. Så i praktiken är dessa papper totalt odugliga man faxade dom ändå till läkemedelsverket, den enda slutsatsen är att det inte fungerar överhuvudtaget möjligen för att några pappersvändare ska ha jobb.
Dammsugit färdigt torkat rent på toaletten.
Men kommit på ett knepigt problem laddningen av två äldre mobiltelefoner fungerar inte varken i bobatteriet eller uttaget på instrument brädan har provat med två olika, men fungerar bra inne i laddaren. verkligen underligt har testa med 3 olika sladdar och 2 laddare från biltema. Kanske det finns någon bättre laddare för 12v. annars får jag köra via 230v invertern och det vill jag undvika. kan ju bara ladda en i taget och behöver ladda 3 st apparater samtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen