• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Vaknade upp till sol och löfte om bra väder äntligen!
Har sovit bra utan medicin äntligen tog ett tag att häva vanan med insomningsmedicin, den ska ju enligt fass användas högst några veckor för tillfälliga besvär- något jag inte visste om när jag fick den.
Är ju narkotikaklassad, skönt att bli av med den men det har varit jobbigt, men nu mår man ju bättre på morgonen med normal sömn.
Det har blivit en kraftig nedskärning av mediciner nästan bara alvedon nu eftersom jag fortfarande har ont vid njuren efter fallet, men det går över.
Så hälsan och humöret blir bara bättre, blir en promenad idag om jag inte lyckas få igång mopeden, har fått diverse tips som jag ska följa upp men startgas har de inte här.
Dags att efter frukost vandra ut i sommaren det som man jobbat och kämpat för att uppnå, ska bli riktigt fint den kommande tiden med 10 grader på nätterna och runt 20 på dagarna dvs minst 25 i solen. Det blir shorts och tshirt som gäller. Känn er avundsjuka ni som är hemma i mörkret, vi har minst 10 timmars ljus här.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite konstigt med mopeden startar på full choke och går några sekunder försöker jag stänga choken dör den direkt, så den verkar inte få bensin. Om ljudämparen är täppt kan det ju bli konstiga saker eftersom det går en slang från pysanordningen till ljuddämparen.
Motorn går ju nästan onaturligt tyst som en elcykel.
Ska testa att lossa slangen.
Skulle behöva byta slangarna räcker med någon spricka så försvinner ju undertrycket i vevhuset och då får den ingen bensin.
Kan även vara en liten läcka membranet till pysventilen får kolla en gång till.
Har varit ute mycket i solen idag känner mej solbränd. Gått förmodligen 6 km mår bra och känner mej piggare.
Kommer nog hem som en ny människa denna gången ska jag köra hemåt när jag har lust och det är väder.
Vi var inne på Borggården till slottet.
IMG_20200122_162317.jpg
Sen en bild på motorn:
Blad7.jpg
Blad1.jpg
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kan va nån lite kanal som är igen täppt, på min gamla cresent kompakt så fungerade den bara vid full chock och när jag flödade, då var det en lite kanal i förgasaren som det satt skit i, tunn ståltråd och tryckluft i alla hål sedan var den som ny!
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Typiskt bränslefel
Går den om du sprayar lite med startgas i förgasaren under tiden du stänger choken?
Säkert har du testat detta men ???
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Rengör förgasaren med tryckluft , det är svårt att rensa alla kanaler. Hade problem med ett av barnbarnens crossmoppe i somras som endast gick en stund på choke och sen dog. Rev förgasaren flera gånger och blåste munstycken mm med "munkraft", men när jag till slut plockade fram kompressorn och blåste ur alla kanaler small den igång direkt och går än som en klocka. Rengjorde även tanken och monterade ett bränslefilter.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man står på en camping är det inte lätt att göra så mycket idag fick jag plötsligt ingen gnista på stiftet, misstänker att stiftet är dåligt det var åverkan på det när jag köpte den.
Har lämnat den till en verkstad en liten bit härifrån Kommer ta ett tag innan de kan jobba med den men den får stå där tills det passar så får vi se hur det går, är ju andra priser här och hemma så finns det ingen som vill jobba med den.
Hoppas jag får den nya läsplattan som jag beställt i morgon.
Ska forska i vad det kan kosta att fixa grå starr operation här, hemma är det 2 års väntetid och går man privat 40000-50000kr.
Eftersom allt annat är billigare här så kanske det blir sånt pris att man göra det här privat.
Skulle vara enklare än att gå hela varvet runt hemma med remisser och hamna i en oändlig vårdkö.
Ska jag börja med modellflyg igen så är det ganska tvunget.
Duschade idag gjorde en stor ostsmörgås och gick till baren och köpte en kopp kaffe fint att sitta där i solen, sen blev det mekande men att jobba dubbelvikt istället för på en bänk med alla verktyg tar på krafterna.
Mår bra annars avslutade kvällen hos Bengt L med fru med mycket herrspecifika intressen tyckte nästan synd om spinnsidan men de brukar vara bra att ta igen det. Var inte med och åt idag så det blev pasta bolognese som jag hade i färdigförpackning bara värma i micron.
Kände för första gången mej sugen på en öl men kom ihåg att alltid när jag är hungrig så vill jag dricka öl så fort jag ätit något försvinner suget direkt, av någon anledning har kroppen lärt sej att hungern försvinner av en öl.
Fungerar bra med en bit godis istället.
Var gråväder idag fast inte kallt blir nog samma i morgon fredag verkar inte som om vädret kommit in i det rätta spåret än efter ovädret, men ska ju bli riktigt fint om några dagar. Hasse har beställt ett förtält som kommer nästa vecka så då blir det att sätta upp det, blir bra platsen är så stor att man kan ha både förtält och uteplats med sol blir ganska perfekt, nästan alla som har husbil med förtält har ingen plats att sitta i solen eftersom platserna är för små. Trodde i min enfald att det var därför man åkte hit själv har jag inget större behov av skugga då skulle jag stannat hemma.
Torsdagsgänget sitter i baren och spelar onecard, man har en giv och den som får högsta kortet vinner den mycket svårt men det hjälper tydligen med vin att klara uppgiften som annars förmodligen skulle vara oöverstiglig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en fråga till er härnere som vet.
Har ju fått gråstarr som blir sämre hela tiden, hemma är det vad man sagt mej en kö på 2 år, jag har ju inte fått någon remiss från optikern än så det ska ju kanske räknas från det att jag har fått ett läkarbesök. Vill jag sen ha en bättre lins vllket jag vill lär jag få betala en hel del. Finns det en möjlighet att få det gjort härnere och kanske bättre pris?
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Angående operation:
Optikern sände remiss till sjukhuset.
Sjukhuset sände mig då erbjudande om att göra åtgärden privat eftersom vårdgarantin inte kunde uppfyllas. Cirka en månads väntetid.
Lins valdes för att skapa bekvämast möjliga syn, således samma pris. 300 kr alternativt frikort.
(Västra Götalansregionen)
 
F

F.d. 22252

Guest
Har stora problem med mörkret hemma, det sitter stora lysrörslampor som jag tänder så fort jag ska göra något. Här nere är det mycket lättare med synen eftersom det är så ljust även utan direkt sol. Har ett par väldigt kraftiga lampor i bilen.
Fast svårt med att så små saker byter glasögon hela tiden, svårt med balansen ute när jag använder de progressiva så en operation med de bästa linserna skulle lösa mycket problem. När jag kör hemåt vid vårdagsjämningen kommer det inte bli problem att köra som det var sista biten ner mot Malmö.
Kommer kanske inte åka samma väg hem med färjan utan ta en alternativ väg.
Såg på nätet att det finns en svensk ögonklinik i Fuengriola det är 50mil söderut men även i Cartagena finns det en ögonklinik 10mil söderut. Ska försöka få kontakt och fråga lite. Är beredd att få betala en del eftersom jag får betala en hel del extra för att få bättre linser har ju flera fel som behövs korrigeras för att jag ska kunna börja modellflyga igen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag opererade för grå starr för en del år sedan och upplevde inte någon särskilt lång kö, men det kanske berodde på att jag fortfarande var i produktion då och hade svårt att klara jobbet. Det var aldrig aktuellt med att välja olika kvalite på linserna, enda alternativet var om man ville se klart på långt håll eller nära. På deras rekomendation valde jag att se bra på långt håll utan glasögon och komplettera med läsglasögon.

Har senare skaffat progressiva för att slippa hålla på som GW.:)

Skall egentligen inte uttala mig men det där med linser av olika kvalite känns spontant som ett argument för att kunna få loss mer pengar. Påminner lite om de som ringer och beskriver all olycka man kan drabbas av om man inte antar just deras tjänst som löser alla problem....

När mina ögon, för länge sedan, började bli suddiga på nära håll testade jag bensinstationsglasögon. Det gick inte alls för jag såg lite olika på ögonen, de hade olika styrka. Så jag tvingades till en optiker med allt vad det innebar i kostnader - flera gånger. Efter starroperationen var ögonen lika. Det var mina gamla medfödda linser det var "fel på" och de skrapades ju bort. De nya som sattes in vid operationen var lika. Detta skrivet med tanke på att det är flera saker du vill justera med nya linser.

Efter starroperationen kom jag på mig själv med att jag satt och beundrade en flingpaket, det var ju så vackra och klara färger. :)

Är inte någon expert, detta var bara mina egna erfarenheter och tankar och du får ta vad du vill och glömma resten.

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen