• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej Bengt...

Tråkigt att du gjort dig illa...men du vet att man inte ska dansa på bordet i din ålder..;)...näe, skämt o sido...jag tycker du e strong som ger dig iväg på dessa strapatser..särskilt när man kanske inte mår så bra...du o jag e nog lite av samma skrot o korn...fast ja e ju något yngre...skulle va kul att träffas o ta den där whiskeyn som jag lovat...men det får väl bli en alkoholfri sådan..:)...jag tuffar nog över gränsen till Spanien i månadsskiftet...får se...kanske jag dyker upp som gubben i lådan...

Ta hant om dig....och lev väl...//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Nä nån whisky bir det inte men min mage har aldrig tålt det, det enda jag kan tänka mej är några småflaskor underberg men det är ju mera att ha som magmedicin i nödfall. Problemet är ju att att jag får jätteont i magen oavsett vad jag dricker för alkohol börjar misstänka att min magoperation av gallan inte gick så bra bägge doktorerna hade ju olika versioner jag tror att man ljög och att gallan inte kommer dit den ska. Det ska vara svensk sjukvård!
Stannar nog här till en bit in i mars beroende på vädret på hemvägen och hemma. Tänkte mej från början att komma hem 1 april.
Ska du bygga ett riktigt hus i ett växthus? Det har jag funderat på i många år tänk att kunna ha vettigt väder ute hela året, man behöver ju inget tak utan kan ha en solaltan på taket. Kommer säkert inte bli dyrare och man sparar ju en massa energi, konstigt att inte folk bygger så egentligen men det finns ju regelverk och ingen bank beviljar ett lån på byggkostnaden om inte alla regler följs. Har en bror som är byggnadssnickare och hans två söner också den ena jobbar som besiktningsman på bla. sjukhus och kan allt.
Kommer du till Bahia så får du nog stå uppe på svenskhyllan längst upp där brukar det stå concorder. Bra för hunden för det finns en dörr i stängslet däruppe så det är bara att gå ut från campingen på en hundpromenad. Flög ju med drönaren där men då la ju telefonbatteriet av, Hasse har också en spark däruppe kan man ju flyga. Nere på området finns det ju fullt med wifikanaler så det är inte säkert. Jag har ju lurat sparken att den är i USA så jag får ju nästan det 10 dubbla effekten mot Europa sen har jag inte installerat programmet som hindrar drönaren att flyga nära flygplatser det är ju 14km till alicantes flygplats. Har en app som håller reda på allt. Hoppas vi ses!
 
F

F.d. 22252

Guest
Pratade med Batista i reception, tokfullt här och ingen som planerar att lämna.
var riktigt hett i solen idag, passade på att tvätta vilket många har gjort förmodligen eftersom det ska bli lite regn om några dagar. Blev shorts och tshirt men man får akta sej lätt att bli kall när solen försvinner.
har hållit på och trixat med toaletten och nu verkar allt fungera, testade varmvattenberedaren som jag normalt inte använder fungerade perfekt.
mår ytterligare bättre men värk fortfarande. Ska försöka att laga cykeln blir det regn kan jag lyfta in den i bilen.
Ska besöka kinesen och försöka hitta ett bra lås till dörren som gick sönder. Har krånglat länge gillar inte konstruktionen alldeles för lätt att bli inlåst eller utelåst. Ska bli fint väder och varmt i morgon.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej bengtic ! tråkigt att höra att du ramlat och skadat dig ! men turi oturen att det gick rätt så bra ändå ? hoppas att du repar dig och piggnar till inom några dagar ? nej håller med dig man ska veta när det är dags att lägga ner hb-epoken ? finns betydligt bekvämare sätt att resa på och förmodligen billigare med ! krya på dig !
 
F

F.d. 22252

Guest
Med tanke på kommande väder skulle man kanske fega ur och fly söderut, har forskat lite i prognoserna och för att komma undan nästan helt så handlar det om Fuengriola 50mil från santa pola minst en dags körning.
Verkar inte lönt sen vet man aldrig om prognoserna stämmer har man ju sett på orkanerna i florida som vänder lite som de vill.
Bara att beska med känns lite jobbigt att gå på marknad i morgon lördag fast en varm tröja skulle sitta bra. Ännu bättre med mat på kina.
Man blir ju lite bortskämd med vädret har ju varit här ett bra tag nu och bara en aning regn men mest bara sol varje dag, när det börjar påminna om sverige blir man lite trött fast santa pola och bahia brukar ju på något underligt sätt kännas lite varmare. Folk river sina markiser ock förtält eller stormsäkrar, såna faciliteter har inte jag har funderat på ett parasoll att fästa på cykelstället räcker ju egentligen och kostar nada. Så några förarbeten utanför att ställa in stolarna behövs knappast.
Mekat tre timmar med mopeden i solen kontrollerade och gjorde rent reedventilen tror mej ha hittat problemet som beror på en vakuumstyrd pysventil som ska underlätta starten. Tänkte ta bort eländet och hade en plugg med från sverige tror den låg i ett par gamla byxor som jag slängde för en vecka sedan.
Tar jag med den till järnhandeln kanske de kan plocka fram en bult som passar M10x1.
Den har i varje fall startat och gått några varv, skulle ju vara roligt att åka på upptäcksfärd istället för att vara låst till området.
Blev bjuden på mat hos Åsa och Hasse och vi tog ner markisen en riktig ryggknäckarkonstruktion förmodligen av kinesisk härkomst.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vädret var kyligt idag men blev en fin kväll med solnedgång. Var på kinarestaurangen idag efter att jag ätit några minuter fick jag väldigt ont i magen och blodtrycket var nog konstigt. Var inget fel på maten men min mage vet inte vad som händer drack bara en cola. taxi till campingen. Hade ju nästan inget ätit och pizzamannen var på plats, denna gång överträffade han sej själv igen!
Första pizzan var bränd och en helt rå ägggula uppepå som borjade rinna på kläder och händer andra likaså för fort bränd och en rå äggula. Men tredje en sk inbakad calzone var ett steg värre, ordentligt bränd men skinkan inuti helt rå och sen flöt en helt rå vita omkring som någon slags slem inuti. totalt oätlig detta har kostat mej 300kr aldrig mer man kan ju bli matförgiftad kan inte tro han äter pizza själv.
Bara att slänga så mätt har jag inte blivit denna dag.
Får ta en snickers som kvällsmat.
Köpte en fin badrock på marknaden skulle vara tillverkad i Murcia enligt en lapp, fan trot inte ligger väl kina i Murcia vilket det måste vara med tanke på mängden lösa trådar. Den är vinröd och påminner om ett trepiporsproblem för mr holmes.
Hittade till ett öppet apotek och handlade några alvedon.
Var till järnhandeln och köpte något som kan användas som handtag . Har ett par magneter som kan användas som lås men handtaget visade sig vara plast, vinkeljärnet vid dörren var aluminium!
Det gamla låset är slängt fungerade bara ibland och var monterat på en bit plywood väldigt amatörmässigt var knappast original. Får uppsöka kinesen igen efter en bit vinkeljärn.
Ska bli dåligt väder i morgon med regn och blåst men man har ändrat prognosen hela tiden. Saknar solen och värmen.
Sistlidna natt sov jag inte alls, om man skulle räkna på hur många minuter jag sovit i snitt senaste veckorna blir det under en timme per natt.
Vet inte riktigt vad som händer i kroppen balansen är dålig använder sparkcykeln som stöd eller så rullar jag på den vilket är lättare än att gå. Kristallsjukan borde vara över efter 10mån. Mycket konstigt.
Om ca 2 mån är det vårdagsjämning och verkar dags att köra hemåt beoende lite på hur vädret utvecklar sej. Får hoppas att det blir tillfälle att ligga vid polen och bada.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jodå men hängde på de andra som köpte pizza, hade beställt men fick vänta sen blev det ett hastverk. Ingen annan som fått samma behandling, borde gå bort och välta lådan eller hälla vatten på veden eller nåt.
Jag har ett par konserver och ett par lådor micromat det jag saknar är ordentligt med dricka men finns i baren att köpa. Just nu har min kropp tydligen ställt om sej så jag kan inte tänka mej en öl. Men sovit 12 timmar nu och duschat gått ner en hel del i vikt ser jag ska se om jag kan ta några kilo till. Skulle behöva receptbelagd medicin som jag inte har recept på längre, skulle tagit med mej men blev inte av. Träffade en man som jobbar i sjukvården här ska höra med honom om han vet hur jag ska göra.
Just nu avvaktar vi ett riktigt illasinnat oväder med mycket vind regn kyla, snö några mil härifrån. Ett lågtryck som ligger utanför som drar hit eländet. Så ska man göra något är det bäst att fixa det snabbt. Själv står jag lite i lä dels av en mur och sen toaletter och dusch. Hasse och Åsa står också väldigt bra till i lä för vinden. Här pratar vi sekundmeter, fast det brukar ju vara bra väder just här men det finns en video på youtube där det nere i samhället var en flod på gatorna med vatten över rutorna på bilarna, så det gäller att dra åt handbromsen.
Bahia ligger ju med terasser i sydlig riktning så det blir ju mycket skydd och vattnet rinner ju bort, jag står väldigt bra skyddad min bil är bra byggd på det sättet. Som svensk är man luttrad med väder ingen snö med minusgrader som hemma bara lite långtråkigt. Har ju egentligen det mesta här som hemma. Vatten avlopp el och gasvärme dator telefon internet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Just nu blåser det hårt och regnet vräker ner, men som svensk har man ju det vädret ett antal gånger om året. Träffade Bengt.L med fru och hasse och Åsa så em gick fort men det blev ganska blött den lilla biten att gå. Hade ju mjukisbyxor det åskar ju en del också. Ska regna hela natten.
Inte förrän Onsdag ska det bli vettigt väder.
Fantastiskt fin bil de har stor rymlig med fin planlösning. Ljus och fin inredning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Natten blev jobbig somnade inte förrän vid 5 tiden.
Slagregnet kom och gick vindbyar som skakade hela bilen som om jag var ute och körde, kändes nästan lite otäckt vindbyarna kom som slag mot bilen och det lät inget vidare som om en dörr stått öppen och slog.
Det tjöt och visslade från ytter dörren som inte riktigt tätar mot karossen, tror det är avsiktligt som ventilation har satt dit lite extra list där.
Temp just nu ca 12gr får vänta till onsdag innan det blir hyfsat varmt. Hitills har Santa Pola - Satellitbilder med vädret live - freemeteo.se varit bra i sina prognoser
Det har varit tydliga sattelitbilder där man kunnat välja vad man vill se.
Det har varit regn som snurrat runt i området av och till och kommer att fortsätta ett tag till, men sydkusten neråt Malaga har fått sin beskärda del och det verkar trots allt att de högsta temp landar just här verkar t.o.m. varit snö neråt fuengriola som ju har snöiga berg straxt innanför kusten.
En trevlig holländare som flyttade hit för 30 år sedan och bor strax intill beråttade att han undersökte var bästa vädret var innan han flyttade hit och det var just här som det var bäst på hela kuststräckan. Man kunde ju tänka sej att det skulle vara bättre neråt gibraltar men så är det tydligen inte. Men det går inte att jämföra med kanarieöarna som förmodligen har världens bästa väder.
En del kör ju ner till Marocko inte alls särskilt dyrt att åka färja över. Men inte säkert att det blir varmare ökenklimat och kalla nätter.
Eftersom det här är sista resan ner kommer jag nog att flyga iväg förhoppningsvis med någon kompis framöver några veckor på vintern och då till kanarieöarna borde hjälpa mot vinterdepressionen.
Lägger märke till hur mitt minne verkar bättre nu och hur kroppen reagerar mot att inte få någon daglig öl inte bara av godo och väntar på att huvudvärken ska dyka upp som den alltid brukar göra efter att jag haft vit månad tidigare. Fast som vanligt i mitt fall har jag ingen lust alls att ta en öl så har det varit tidigare också tyckt det smakar illa har tagit flera dagar för att komma igång.
Man undrar ju då varför man alls använder alkohol när man reagerar så, men det har varit lugnande och tagit bort en del värk ungefär så.
Har förstått att jag reagerar ganska olikt de flesta andra, ser ju prov på hur man sitter i gäng äter och dricker och skrattar.
Reagerar ju inte som andra på antidepressionsmedicin heller har funderat mycket på varför jag verkar fungera helt annorlunda än alla andra i hjärnkontoret.
Har diskuterat det med doktorer men de verkar inte fatta alls så jag måste skilja ut mej på något vis och de verkar inte tro mej när jag beskriver saker för det stämmer inte med Boka som de tydligen allesammans läst.
Vid 71år med begynnande övervikt så är det bra om man kan vända trenden och förändra sitt liv, många som gör det och lyckas bra och säkert lägger 10år till livslängden så varför inte jag också?
Här nere har man tid att tänka efter och miljön är ju så annorlunda att det kan bli en start på något nytt, svårt att göra ett brake när man vistas i samma miljö hela tiden. Har ju i grunden bra gener med bra förutsättningar kommer ju från släkter med lång överlevnad och min far har ju redan toppat som den äldste av de äldsta där plus 90år är standard.Vet heller inte om att folk har bytt höft och knäleder.
Tror mej ha läst mej till att de flesta av mina problem uppstått de sista 10 åren och det är ju också under den tiden som alkoholintaget varit för stort, tror att de flesta problemen är reversibla.
Hade jag vetat vad jag vet idag om sjukdomar hade jag slagit stopp för länge sedan, men ingen har informerat även de doktorer jag försökt föra en dialog med, den kunskap jag skaffat har jag hittat efter många timmars läsande på internet.
Blev ett långt sidospår men vädret är ju som det är just nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Åska med blixtar och ljud nästan samtidigt så ganska nära ett av de värsta regnvädren jag varit med om just nu.
Står precis bredvid en gasoltank på flera m3 så ett nedslag där borde ju smälla bra. Skulle gå härifrån egentligen men kommer inte 10m utan att bli lika blöt som om jag badat.
Otäckt med åskan där nedslagen är så nära, men har inte hört någon brandkår än...
Kopplade ur laddare och liknande borde ju bli häftiga spikar på nätet skulle inte förvånas om de lite mer moderna husbilarna kan få skador på elektroniken om de är inkopplade.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bättre väder idag bara lite regn och man kunde ana lite sol, i morgon ska det bli varmt och soligt igen eller växlande molnighet.
Hissade upp bilen lite med domkraften, visade sej att jag naturligtvis glömt den fasta nyckeln tog en gammal skiftnyckel med på följd att jag körde näven med full fart i gruset.
Verkar som om det stämmer bättre med sängen nu, ska se om jag kan få in en dyna under madrassen, det är ju fusktempur så den sjunker tydligen ihop så småningom vilket inte den riktiga jag har hemma gjort.
Man får vad man betalar för.
Lyckades efter en massa om och men beställa en ny läsplatta från en firma som finns i girona, ligger norr om barcelona, har nog varit där och snurrat förut så de ville skicka till sverige men jag vill ju ha den hit. Det är ju en spansk firma men de har alltså möjligheten att välja språk till svenska, och jag sparar hundra kronor mot billigaste priset hemma vilket Dustin hade fast de leverar inte till spanien däremot den spanska firman leverar till hela europa. Ska få den redan på fredag eller möjligtvis måndag, min gamla platta Kobo var väldigt bra men mycket dålig kvalite Usb kontakt var bara ytmonterad så den lossnar och går sönder när man sätter i kontakten, det sista som hände var att hela skärmen fick ränder och konstiga mönster på den. Kobo är ett kanadensiskt märke tillverkad var jo Kina förståss.
Nästan så jag börjar hålla med Trump, hela världen köper saker som går sönder därifrån en enorm miljöförstöring.
På 50-talet var det Japan som gjorde skräp men de lärde sej och gick om många av de tyska kvalitetsmärkena. Problemet är att det är dyrt att tillverka i japan så gissa varifrån deras japanska saker kommer ifrån.
Tänkte ju köpa en bil när jag kommer hem det ska vara en japansk toyota eller subaru, men det ska vara en modell som är tillverkad i japan så ett antal modeller går bort, lexus görs ju där men lite dyr. Ska ha automat och kombi, sitta och plocka med en spak och en hand på ratten känns lite onödigt och föråldrat. Kunde tänka mej en Prius men de brukar vara dyra impreza är en annan riktigt bra kvalitetsbil eller legasy kombi vore perfekt.
Corlla kombi med automat och ac skulle vara bra.
Gillar Bmw också men blir dyrt och sen bakhjusdrift på vintern är ingen höjdare, gillar subarus fyrhjulsdrift den är fantastisk bra.
Har problem med blodtrycket speciellt när jag ätit riktigt lågt, förmodligen beroende på att jag närmar mej normalvikten plus att jag haft högt tryck från ölen. För övrigt är jag mycket piggare nu orkar mer och känner mej betydligt gladare. Yrseln och obalansen finns kvar men man kan ju inte få allt. Räknar med att jag kommer vara i betydligt bättre kondition när jag kommer hem än när jag åkte och då har man sluppit vintern och mörkret och har en hel sommar framför sig.
Bra att det inte är så kallt hemma det sparar ju på elströmmen som är min dyraste kostnad för boendet.
Här kostar det ungefär 3000kr/mån den största kostnaden är ju resan hit och tillbaka 300l x 13kr plus 1400kr färja enkel väg. Kanske tar en lite annan väg hem om vädret är bra har aldrig åkt över bron kanske man skulle göra en gång i livet. Behöver ju inte stressa då och passa färjan det tycker jag känns jobbigt speciellt från det här hållet där det kan bli köer så man måste köra väldigt tidigt.
Men det är ju 2 mån kvar och nu är det sol och sommar som gäller när vi klarat den kallaste tiden fast de senaste ovädersnätterna har ju inte varit så kalla men vinden har gjort att det blivit kyligt ändå.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja du bengtic ! spanien har mer snö än sverige just nu här är alla skidanläggningar öppna medans de i sverige går i konkurs för det finns ingen snö ? tacka din lyckliga stjärna du inte är på väg nu ? då hade du önskat att du satt i en fyrhjulsdriven subaru !
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju åkt hem mitt i vintern en gång och hade ganska mycket tur då så jag frestar inte lyckan.
Som jag redan skrivit innan jag åkte är ju ett av problemet att när man kommit ner hit får man vackert vänta till våren eftersom det kan vara väldigt svårt att säkert köra hem. Har man lagt över 5000kr för att resa hit är det ju dumt att åka hem när det inte kostar så mycket mer att vara kvar. Blir ju sista resan med husbil hit så jag följer min planering siktar att vara hemma runt 1 april, skulle kunna stanna längre men jag har en far som saknar mej annars finns det egentligen inget datum.
Men nog kan det bli lite långtråkigt sitter ju aldrig i baren den här gången, hoppas få igång mopeden så att jag kan köra runt lite. Har ju dragit ner restaurangbesöken, viktigt att få ner vikten till det jag mår bäst av altså 10kg mindre än när jag kom här rör man ju på sej så betydligt lättare än hemma.
Har ju en del foton jag inte lägger upp där man ser hur fet man blivit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen