• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Skönt att du kom hem till slut! Vi har varit lite oroliga faktiskt, Plast-Pelle och jag. Det händer ju saker hela tiden när du är ute med husbilen men nu är pärsen över och livet kan återgå till normala gängor igen.

Det var trevligt att träffa dig! Du är också en speciell person och har jag vägarna förbi så slår jag ett pling! Tack för inbjudan!

Jappe
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja härligt att du kom hem hel och välbehållen och i samma bil du åkte iväg med:)


Beträffade plastskador, ett annat sätt om det bara är sprickor är att lossa allt och sedan slipa och tvätta på baksidan med aceton, sedan tar du "båtepoxy" med glasfiber rowing väv på insidan, inte den som ligger som ett plockepin av stickor utan väven. Ett lager räcker och då behöver du inte bry dig om att fixa med ytfinnishen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

När jag och även de riktiga proffsen skadat sina flygplan tog de en bit kevlarväv och dränkte in med superlim sen la de på en plastbit som inte fastnar i limmet och tryckte ihop alltihopa och det blev jättbra direkt.
Men då var det epoxiplast det handlade om.
Är ju mycket lättare att laga med epoxi än polyester och starkare också.
till modellflyget finns det mindre förpackningar och om man värmer lite blir det tunt och suger in sej i sprickorna.
Tror det mest handlar om arbete i obekväma ställningar än om något dyrt och svårt.
Blir ju bäst om man gör det själv eller?
Är inte särskilt bekymrad om allvarliga skador, men är förvånad över hur stark karossen är. Men det blev ju en mjukare smäll eftersom en del av bilen gick under min bil och motorhuven och annat fick ta den största smällen.
Men det är bäst att ta ut kylskåpet och se hur det ser ut bakom.
Lista startmotor , växellådsfäste, batteri, kanske lagerbyte i fjäderbenen, byte av gummibussningar till framvagnen för att få till max caster vilket bilen behöver. Nu har den minimum caster vilket är bra när man ska snurra runt i stan men inte när den ska gå på landsvägen, finns mycket liten självstabilitet jag styr med armarna på armstöden som referens utan armstöd vill man inte köra på landsvägen.
När en lastbil kör om så får man sitta på helspänn och parera kast hela tiden med ganska stora rattutslag.

med domkraft och ordentliga pallbockar så går det att göra det mesta själv om det är väder.

Caster är samma som vinkeln på framgaffeln på en cykel, monark brukar ha mer på cykel och moped än crescent vilket gjorde att man upplevde monark som mer stabil.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

När jag och även de riktiga proffsen skadat sina flygplan tog de en bit kevlarväv och dränkte in med superlim sen la de på en plastbit som inte fastnar i limmet och tryckte ihop alltihopa och det blev jättbra direkt.
Men då var det epoxiplast det handlade om.
Är ju mycket lättare att laga med epoxi än polyester och starkare också.
till modellflyget finns det mindre förpackningar och om man värmer lite blir det tunt och suger in sej i sprickorna.
Tror det mest handlar om arbete i obekväma ställningar än om något dyrt och svårt.
Blir ju bäst om man gör det själv eller?
Är inte särskilt bekymrad om allvarliga skador, men är förvånad över hur stark karossen är. Men det blev ju en mjukare smäll eftersom en del av bilen gick under min bil och motorhuven och annat fick ta den största smällen.
Men det är bäst att ta ut kylskåpet och se hur det ser ut bakom.
Lista startmotor , växellådsfäste, batteri, kanske lagerbyte i fjäderbenen, byte av gummibussningar till framvagnen för att få till max caster vilket bilen behöver. Nu har den minimum caster vilket är bra när man ska snurra runt i stan men inte när den ska gå på landsvägen, finns mycket liten självstabilitet jag styr med armarna på armstöden som referens utan armstöd vill man inte köra på landsvägen.
När en lastbil kör om så får man sitta på helspänn och parera kast hela tiden med ganska stora rattutslag.

med domkraft och ordentliga pallbockar så går det att göra det mesta själv om det är väder.

Caster är samma som vinkeln på framgaffeln på en cykel, monark brukar ha mer på cykel och moped än crescent vilket gjorde att man upplevde monark som mer stabil.
Börja med försäkringsbolaget och låt dom bedömma skadorna innan du börjar själv, boka tid direkt för en reglering.

Polyester är kort sagt skit, det fäster inte och är jobbigt att arbeta med, Epoxy är kung, bara pensla på och låta torka men använd avsedda handskar.

På Alfor så tar man bort gummibussningen till casterstaget och sätter dit en kulledsbussning, blir skitbra och vinkeln är urstabil oavsett belastning men det slår mer i chassit såklart.
https://www.alfapower.nu/gallery2/main.php?g2_itemId=81747
https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=782#
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag förstår inte riktigt monteringen och om den passa rakt av till mitt gamla ducato chassie.
Men det måste ju vara mycket bättre, en konstant vinkel är ju jätteviktig som det är nu så verkar det som om vinkeln ändrar sig beroende på ojämnheter i vägen.
Det blir som någon sorts självstyrning och är otrolig jobbigt och farligt.
Passar det ska jag absolut montera såna i vår, gör inget om blir stötig för den är gungig som det är nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Var konstigt att vakna upp hemma visste inte riktigt var jag befann mej och om jag bara drömde om att jag var hemma var rädd att jag skulle stå på någon parkering nere i europa.
När jag tittade ut och såg bilen stå på tomten samtidigt som solen kröp upp över horisonten och fick se ett vackert vinterlandskap kändes det jättbra.

Trygg Hansa utland ringde upp och sa att de vidarebefodrar bilderna jag skickat till svenska avdelningen och ville jag skulle kontakta dom nästa vecka.
Med minus 12grader och en massa snö känns det inte så angeläget att reglera skadan på stört men jag vill gärna ställa av bilen så fort som möjligt.
Ska försöka lägga upp foton om jag hittar några, men bilder på tallrikar med mat och vin blir det inte, och maten är inte så fantastisk heller pommes frites serveras till allt och det är knappast bra för kolesterolet.
Jag har tappat 7 kg i vikt och känner mej piggare än tidigare, kommer jobba på att stanna på den här vikten som jag inte haft på 10 år.
klart en frukost på snickers och vatten med lidl multivitmin blir man inte fet på särskilt inte som middagen består av en smörgås som i långsam takt äts under flera timmar.
Den viktnedgången har ju inte skett genom att man bara tillfälligt gått ner utan den är högst verklig och skett under längre tid redan på vägen ner till portugal hade jag tappat flera kilon och under vistelsen där så gick det ett par kilo till.
Undrar varför man inte skriver om sina problem därnere och under resan, krockar och trasiga bilar med motorras och växellådor är ju inte helt ovanligt. Vi pratar om bilar från en halv miljon och upp till två miljoner så det krävs kapital, sen är det nog så att det finns stora lån på dem också, så det är en riktig smäll att ta för nästan alla som reser är ju ålderspensionärer ofta 70 år eller äldre så det är gamla pengar att ta av inte många har en hög pension att lyfta.
Många har mer eller mindre svåra sjukdomar att hantera och en massa mediciner, när jag var på campingen inträffade ett dödsfall.
Lägg därtill ganska mycket festande för en del så förstår man att det finns värre problem än mina som man inte skriver om -verkligheten ska inte förstöra drömmen om det lyckliga livet i husbilen söderut.
Jag har faktiskt inte tagit mycket mediciner faktiskt har jag mest bara tagit alvedon och en insomningstablett till natten, har klarat mej från en hel del medicin som jag varit tvungen att ta tidigare. Så jag har underligt nog blivit friskare men det som inte fungerar fullt ut är minne och stresshantering alltså rent psykiska problem, men jag landar nog så småningom.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag skulle rekommendera dig att ta konakt med Trygg Hansa och fråga vilken verkstad du ska kontakta. Skönt att kunna lägga detta bakom dig så fort som möjligt.
Lennart från ett varmt GC
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

........ -verkligheten ska inte förstöra drömmen om det lyckliga livet i husbilen söderut.

Nej, nu måste jag protestera!

Du skriver "verkligheten", vems verklighet? Din mycket extrema erfarenhet, eller de som bär på drömmen om skönare vinterklimat, som husbilen ger dem möjligheter att få?

Mycket beklagande blev det, vems fel är det att du gick ner 7 kg? Förstår att du inte gillar att prova nya spännande anrättningar på din tallrik. Är det så att frukosten består utav Snickers, vatten med Lidl´s multivitaminer och middagen består av en smörgås som äts så långsamt att det tar timmar att få i sig den, då har du verkligen hittat den ultimata dieten som fungerar. LCHF och ViktVäktarna kan slänga sig i väggen!

Du klagar på maten, varför? Du har ju inte provat den! Du skriver att pommes frites serveras till allt..... gör det? Själv har jag inte ätit en pommes frites på säkert 5 år, trots att vi bor mesta tiden i Sydeuropa.

Nej Bengt du skall absolut inte inbilla andra och inte heller dig själv att din resa till Portugal på något sätt var en typisk vinterresa till Sydeuropa med husbilen. Du har haft en del otur, men det finns också faktorer som du själv påverkat som gjort resan stressande och mindre trevlig.

Det är väl så att vi är alla olika och det gäller även oss husbilsägare, en del tycker om att resa, se och uppleva nya saker, medans andra passar bättre att stanna hemma i sin invanda hemmiljö.

Tycker inte om att du målar upp problem, som för de flesta inte är ett problem, t.ex. det här med medicinerna. Om du tar dem hemma eller på playan i Portugal kan knappast vara ett problem. Vidare skriver du att motorhaverier, växellådor som rasar är vanligt. Är det? Tror inte att det ens är 1 på 100....... Har ingen statistik, men det är sällan man läser om sådana problem. Om det skulle ske är det heller inte hela världen, man har ju självklart ett lämpligt försäkringsskydd.

Har följt din resa här på Forumet och visst har jag tyckt synd om dig, men nu blev det för gnälligt och framför allt reagerar jag på att du försöker skrämma andra från att resa, genom att försöka ge en bild av att din resa är typisk.

Krya på dig.

TommyD
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag förstår inte riktigt monteringen och om den passa rakt av till mitt gamla ducato chassie.
Men det måste ju vara mycket bättre, en konstant vinkel är ju jätteviktig som det är nu så verkar det som om vinkeln ändrar sig beroende på ojämnheter i vägen.
Det blir som någon sorts självstyrning och är otrolig jobbigt och farligt.
Passar det ska jag absolut montera såna i vår, gör inget om blir stötig för den är gungig som det är nu.
Casterstaget brukar justeras i framkant och då via staget som är gängat, man tar allstå bort den del som är pågängad och går framåt till chassit och monterar "alfa" kulleden som i sin tur skruvas med två skruv i chassit.

Beträffande gungighet så visst, men det gäller alla bussningar, racar man så har man kulleder överallt men dom slits och chassit också i alla punktsvetsar därav att man inte använder det i en vanlig bil.

Men, skulle vilja säga att däcken och hjulinställningen är mycket mycket viktigare än casterbussningen.

Åker du på åretrunt däck så är det där du ska börja, kasta dom och köp vinterdäck med dubb(ett måste) och sommardäck, bra fabrikat är såklart en självklarhet av båda dessa,

Nästa steg är stötdämpare och fjäderbenslagren.

Är du inte nöjd nu, då kan du fundera på Alfa leden.
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

........ -verkligheten ska inte förstöra drömmen om det lyckliga livet i husbilen söderut.

Nej, nu måste jag protestera!

Du skriver "verkligheten", vems verklighet? Din mycket extrema erfarenhet, eller de som bär på drömmen om skönare vinterklimat, som husbilen ger dem möjligheter att få?

Mycket beklagande blev det, vems fel är det att du gick ner 7 kg? Förstår att du inte gillar att prova nya spännande anrättningar på din tallrik. Är det så att frukosten består utav Snickers, vatten med Lidl´s multivitaminer och middagen består av en smörgås som äts så långsamt att det tar timmar att få i sig den, då har du verkligen hittat den ultimata dieten som fungerar. LCHF och ViktVäktarna kan slänga sig i väggen!

Du klagar på maten, varför? Du har ju inte provat den! Du skriver att pommes frites serveras till allt..... gör det? Själv har jag inte ätit en pommes frites på säkert 5 år, trots att vi bor mesta tiden i Sydeuropa.

Nej Bengt du skall absolut inte inbilla andra och inte heller dig själv att din resa till Portugal på något sätt var en typisk vinterresa till Sydeuropa med husbilen. Du har haft en del otur, men det finns också faktorer som du själv påverkat som gjort resan stressande och mindre trevlig.

Det är väl så att vi är alla olika och det gäller även oss husbilsägare, en del tycker om att resa, se och uppleva nya saker, medans andra passar bättre att stanna hemma i sin invanda hemmiljö.

Tycker inte om att du målar upp problem, som för de flesta inte är ett problem, t.ex. det här med medicinerna. Om du tar dem hemma eller på playan i Portugal kan knappast vara ett problem. Vidare skriver du att motorhaverier, växellådor som rasar är vanligt. Är det? Tror inte att det ens är 1 på 100....... Har ingen statistik, men det är sällan man läser om sådana problem. Om det skulle ske är det heller inte hela världen, man har ju självklart ett lämpligt försäkringsskydd.

Har följt din resa här på Forumet och visst har jag tyckt synd om dig, men nu blev det för gnälligt och framför allt reagerar jag på att du försöker skrämma andra från att resa, genom att försöka ge en bild av att din resa är typisk.

Krya på dig.

TommyD

Ojdå!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Los suecos du har alldeles rätt att mycket var mitt eget fel, hade jag stannat kvar så hade jag suttit nere i värmen i Portugal och kunnat få startmotorn reparerad och växelådsfästet bytt. Och kört hemåt när våren nalkas, här har jag snö -12 och anser att jag hade ganska mycket tur när jag körde hemåt.
Det var på hemfärden som jag åt så dåligt eftersom jag inte vågade stänga av motorn utan den gick från morgon till kvällen, många mil avverkades i bergen på över 1000m höjd.
Att jag alls tog mej hem på 8 dagar med en så gammal bil och en krock anser jag är en prestation som för mej är på gränsen till det möjliga.
Jag har pratat med flera personer som har fått stora haverier, själv kollar jag minst en gång varje dag olja och vatten och lite annat för att inte få haveri.
En ganska ny husbil mycket pengar och en hustru som co-pilot är en mycket bra förutsättning att få en fin resa, jag har inget av detta och borde kanske stanna hemma, Jappe är i samma situation men otroligt erfaren men gått på en del smällar men har en personlighet som gör att han klarar av strapatser.
Ja det var ju första resan och jag hade för stora förväntningar och det är såklart mitt eget fel, egentligen var det två saker som inte var mitt eget fel, min far som var riktigt dålig men är bättre nu och som jag ville hem till innan det var försent.
Min krock som jag inte på något sätt kunnat påverka, att den skedde i ett land som har en helt annan inställning till människor som är ickefranska än vad vi i Sverige har.
Träffade flera olika holländare otroligt trevliga och perfekt engelska, fransmän verkar inte kunna något annat språk än sitt eget och det är en stor brist och ett bevis på en lägre utbildning än i de flesta länder.
När jag träffar folk i olika situationer i sverige är alla så otroligt trevliga och vänliga och duktiga på det de jobbar med, så var det inte när jag var ung, i en del av europa är det som det var förr i Sverige vi har gått vidare och utvecklats och om inte vissa finansiella krafter och politiker stoppat den ekonomiska utvecklingen skulle vi fortfarande leda utveckligen i europa.
Det är ingen slump att Siemens lagt sin utveckling i Finspång förmodligen den arbetsplats som har den mest högutbildade personalen och en utvecklingsavdelning som ligger i den absoluta framkanten och främst i europa.
Tror att du los suecos inte kört en så gammal bil utan servo och en superklen motor och dåliga vägegenskaper som kräver otroligt mycket av sin förare. Att inte vid något tillfälle kunna slappna av i körningen att inte kunna göra något annat än att köra och när man stannar vibrerar allting så man kan nästan inte göra någonting med motorn igång, att ändra något på gps eller mobil är förenat med livsfara. Att styra med en hand på ratten är väldigt farligt.
Jag vill inte avråda någon som har de rätta förutsättningarna att åka söderut, att de allra flesta stannar i sverige talar sitt tydliga språk, såg inga gamla bilar på någon camping söderut men hemma däremot finns det en massa gamla fiat dukato med alkov, min bil var hela tiden den äldsta på alla platser utom en och den tror jag inte tar sej så långt.
 

Meffe Ledin

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Växjö
HBK-Nr
19422
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Angående inlägget från Los Suecos: Jag har med stort intressen följt bengtics öden och äventyr i Europa och hyser stor beundran för hans öppenhjärtliga och ärliga beskrivning av sin resa, där han inte väjt för att skriva om sina egna tillkortakommanden. Det har gett hela reseskildringen en äkta ton som jag tycker ska uppmuntras och jag ser fram emot fler resedagböcker som inte bara är glättade vykort utan är mångfasetterade och intressanta. Bengtic har berättat SIN historia och beskrivit SINA upplevelser på ett fascinerande sätt. Även om man inte delar alla uppfattningar vore det klädsamt att avstå från tråkiga kommentarer. Det gagnar inte den öppna och välkomnande atmosfär som inbjuder andra att skriva om sina upplevelser.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Angående inlägget från Los Suecos: Jag har med stort intressen följt bengtics öden och äventyr i Europa och hyser stor beundran för hans öppenhjärtliga och ärliga beskrivning av sin resa, där han inte väjt för att skriva om sina egna tillkortakommanden. Det har gett hela reseskildringen en äkta ton som jag tycker ska uppmuntras och jag ser fram emot fler resedagböcker som inte bara är glättade vykort utan är mångfasetterade och intressanta. Bengtic har berättat SIN historia och beskrivit SINA upplevelser på ett fascinerande sätt. Även om man inte delar alla uppfattningar vore det klädsamt att avstå från tråkiga kommentarer. Det gagnar inte den öppna och välkomnande atmosfär som inbjuder andra att skriva om sina upplevelser.
Topp, det ska inte vara propaganda utan reseberättelser!

Det ska vara högt i tak!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hur skall man veta när ens bil går sönder eller råkar ut för en olycka ? Aldrig
Hur skall man veta om man kommer att trivas
dit man åker om man inte testar? Aldrig
Ingen är väl inte så dum om man redan visste svaren innan.
Bengtic gjorde det han ville och pröva på innan åldern kanske sätter stopp
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja det är ju det där att åren går och man försöker leva ut sina gamla drömmar från den tiden man jobbade.
Nu när man har tiden men inte riktigt den ekonomiska styrkan så satsade jag lite på ett kort.
Nu är det så att det finns knappt några drömmar är kvar att förverkliga, men min husbil kommer jag behålla och förbättra jag trivs väldigt bra att bo i den men inte sträckköra från faro till sverige med defekt bil på 8 dagar. Men Jappe slog ju det med hästlängder 4 dagar ner helt otroligt och då mådde han ju ändå väldigt dåligt innan han körde.
Jag upplever forumet som en hjälp och ett stöd de råd och hjälp jag fått har bidragit till att jag kom hem och att jag mådde bättre.
Jag har krupit under bilen och lagat stått dubbelvikt över motorn och lagat.
Alla råd jag fått har jag försökt följa, hade instrument med mej och mätte.
Idag i 12 minus provstartade jag och den knattrade igång tänk om den gjort det tidigare.
Kröp under bilen i snön och lyste med en ficklampa, det är minimala skador vad jag kan se inget som jag egentligen skulle behöva lämna in bilen för.
Den måste helt enkelt vara otroligt stark för att klara sej så bra.
Glömde på pumpen när jag körde och vad jag förstår har vattnet runnit ut och det borde inte vara några skador eftersom vattnet rinner ut genom frospluggen på en slang, har lämnat avtappning öppen tills det blir varmare, vet inte hur toaletten fungerar nu när det frusit men den var långt ifrån full, spolvattnet var det inte mycket kvar av hoppas inte pumpen blivit skadad.
Än en gång tack till alla dem som hjälpt mej, har fått flera vänner här på forumet som jag är tacksam för, HBK är värt varenda öre och jag skulle gärna betala mer eftersom de som hjälper mej har sparat vädigt mycket pengar åt mej
Lite bilder från Oihalo camping, tyvär så var poolen stängd lite synd var säkert bortåt 10 grader där, Palmerna måste vara av den tåliga sorten för det blir ju rätt kallt på nätterna.

Hundar får tydligen inte vistas i poolområdet.
Tänk om det vore lite varmare här.
 

Bilagor

  • 20161216_142934[1].jpg
    20161216_142934[1].jpg
    2,7 MB · Visningar: 27
  • 20161216_142553[1].jpg
    20161216_142553[1].jpg
    2,5 MB · Visningar: 22
  • 20161216_142726[1].jpg
    20161216_142726[1].jpg
    2,4 MB · Visningar: 19
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Även Portugal vintrar har, varje år faktiskt. Några av oss föredrar portugisisk vinter framför svensk sådan. Ibland av medicinska skäl.
Själv gav jag xxx i läkarnes råd och ändrade medicinering på eget bevåg. Nu andas jag som en lärka i vårens tid och funderar på att göra om Bengtics mästerstycke att lämna portugisisk vinter och byta ut den mot svensk dito. Högmod kan dock gå före fall. i varje fall lär sådant ha förekommit tidigare så jag avvaktar lugnt, uthärdar och väntar på vårens ankomst till Frankrike där jag har en del jobb som väntar.

Aldrig upphör jag att förvånas över livets resor från lyx och överdåd till fattigdom och elände och tillbaka o.s.v. fram och tillbaka o.s.v. Möjligen kan man tycka att det finns någon sorts livgörande dynamik i detta, rentav att att det kan vara att föredra framför stilla kontemplation, resignation inför rigor mortis.

Om morgondagen veta vi intet!

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen