• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte mej lite söderut, för att se något annat några dagar eventuellt behåller jag platsen jag har. Hittar ni något bra så hör av er. Har funderingar på varma källor i Murcia Pelle var ju där ett par dagar. Verkar som vädret slår om till sämre just nu?
Trivs ju bra här annars fick en slang så nu har jag kopplat avloppet så jag behöver inte tömma bara fylla på vatten som finns ett par meter från bilen. El använder jag fast många använder gas för att spara pengar men min bil är ju liten och välisolerad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var på marknad idag köpte en keps med resår så den passar mitt huvud, bra att ha 5 eu.
Min nya matta från dollarstore halva priset var av sämsta kinesiska kvalitet blev blöt av läckande vatten från tanken som jag åtgärdat missfärgad och sladdrig som en skurtrasa, Har förstått att Dollarstore är en omskriving för Kinastore kommer att minimera mina inköp där i fortsättningen. När man skakar den får man blunda och hålla andan eftersom små trådar lösgör sig och flyger runt, köpte en ny som ska tåla vatten var fin 30eu bra försäljare som sydde en del själv och kantade mattorna, så man kunde beställa storlek. Sa att han sålde mycket till svenskar på campingen, finns mycket förtält här men har liksom inte fattat vad man ska ha dom till kommer ju hit för att få sol och hittills på 5 veckor inget regn och man kan alltid gå till baren och sitta där öppet från 09 - 23.
Vi har nu fått en regering som jag tror ingen är nöjd med oavsett partifärg och åsikter, skönt att ha det hela på avstånd, vi har kommit en lång väg från Tage erlanders och palmes sverige. Pengahungriga och maktgalna politiker utan ansvar regerar landet!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en burk soldatens ärtsoppa i skåpet, jag är dålig på att laga mat och lat också.
Åt på kina idag och det var bra som det brukar.
Har hittat en örtlikör i en affär som hjälper direkt men det får bara bli ett par centiliter.
Har ju problem hemma också.
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Jag har också följt din resa och dina berättelse om stort och smått. Saknar dina regelbundna inlägg om vardagliga händelser både under resa och dagar i vila. För oss som är hemma i snö och rusk är det av intresse att även få ta fel av vardagliga händelser.
Hoppas att du har det bra och njuter av dagarna i söder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft magproblem sedan i onsdags, bättre idag söndag har kunnat äta lite mat idag. Varit på toaletten massor med ggr, pratade med en man idag som hade haft samma problem.
Hosta har också varit mycket utbredd men verkar ha lugnat sej.
Hemma har jag 60% luftfuktighet här har jag nu 28% tror det bidrar till problem med halsont och själv har jag problem med att ögonen rinner.
Har varit blåsigt här men det är ju inte kallt en tshirt och en tunn vindjacka var allt som behövdes mitt på dagen men på kvällarna blir det ju kallt så fort solen går ned fast utanför just 12,5gr kl01.
Har ju stannat här länge ganska fullt efter vad jag hört på campingarna söderut, många fricampar men då krävs det en del besök för att tömma och fylla och tillräckligt med gasol. Många bilar behöver en del el också, så det krävs både planering och arbete. Så här års lockar inte havet så mycket och jag har ett par kilometer dit om jag vill sätta mej på en dyr servering med usel service.
Hade ju tänkt köra vidare men då kommer det bli dyrare per campingnatt.
Kom ju på att jag inte är någon campingmänniska egentligen och saknar mitt hus ganska ofta redan vid förrförra resan men tänkte att jag ska försöka fly från vintern och mörkret än en gång.
Men jag känner att åldern och magproblemen tar ut sin rätt så förmodligen flyger jag hem någon gång i februari och hyr in bilen på en bevakad parkering. Knappt 4 tim flygning hem är skillnad mot 8 dagar plus färja och en kostnad på ca 7500kr enkel väg.
Dieseln kostar lika mycket i frankrike och tyskland som hemma ibland mer och de har rapsolja i här också om man inte ser upp. Sen är ju inte vädret att lita på så här års.
Hämtar bilen när jag känner för det och tar hem den.
Blev bjuden på mat av Åsa och Hasse idag och det var det första jag ätit på några dagar, vi har mycket att prata om eftersom vi har en hel del gemensamma intressen. Det som varit den största vinsten med resan är alla glada och trevliga människor man träffar här synd bara att man själv inte är likadan, har ju problem med depression och trodde den skulle bli bättre här nere men så har det inte varit även om bilen och boendet i den fungerar bra är ju ganska rymligt inne när man är ensam. Läser ganska mycket för att få nätterna att gå, laddar ned E-böcker till min surfplatta från biblioteket och sen har jag en del lagrat på datorn.
I morgon blir det marknaden igen med Hasse och Åsa men jag har egentligen slutat handla eftersom jag måste lämna de flesta kläderna härnere ska ju ha elektroniken med hem och medicinen får linda in det i kläder som ett paket, har en tunn väska med som klarar ryan airs regler men alla sängkläder blir ju kvar och skor så det blir ett pusslande. Måste köpa en ny kudde eftersom den nya tempur jag tog med är på tok för tung och den behövs säkert på hemvägen, fick äta ganska mycket alvedon för nacken, skadorna från påkörningen i Frankrike hänger i och verkar tidvis bli värre.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Bengtic. Tråkigt att läsa att du har en del besvär. Ta hand om dig. Men stort tack för att du delar med dig. Vi seniorer får nog räkna med en del bekymmer.
Själv var jag på akuten i Norrköping i torsdags. Svullen fot och psoriasis på vänster ben. Fick gå till apoteket och köpa ut medicin. Psoriasisen är mycket bättre men svullnaden kvarstår.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
En fin beskrivning du ger oss Bengtic. Jag tror att många inklusive mig lider av och till av väder depressioner så för egen del funkar utevistelser + D vitamin tillskott utmärkt. Solen gör ju förstås underverk. Sedan vintertid har man det skönast inomhus här hemma, husen är ju byggda för detta, men oftast så ej i medelhavsländerna, och definitivt inte i en husbil. Så att övervintra därnere har ju sina baksidor också. Vi gjorde ju så ett antal år och vi förstod ganska snart varför man hade luftavfuktare inomhus. Och denna fukt var då ingen höjdare för min hälsa.
För magproblem finns ju ett gammalt hjälpmedel nämligen Fernet Branca. Vilket jag har använt med positivt resultat.
Wkipedia: Fernet-Branca är en italiensk fruktig spritdryck, en fernet. Den är eldig och har en mycket bitter kryddsmak, främst av pepparmynta. Drycken innehåller även malörtbitterhet som man kan känna i eftersmaken. Fernet-Branca dricks oftast rent, som återställare, magmedicin eller digestif efter maten.
Funkar i många lägen.
Ha det bra.
mvh
Fincan
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej Bengt. Stanna kvar inte så bra här mycket snö och tråkig i Finspång . Jag tro det är bättre der nätet. Volker
Samma som 08, men ska man vara i Sverige ska man ska inte vara så långt ned i landet under vinterhalvåret, är man i den övre halvan är det skitvackert och mycket roligt att göra.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej fincan Jägermeister är lika bra efter maten!! Bengt detta ska du tar varie gång du gå äta .Bra. För magen fernet branco är också bra ,bara inte för mycket! Fincan ellerhur????

Hej Volker,
javisst går hur bra som helst, och så även en "Underberger" Skulle nu mot förmodan inget av dessa förslag hjälpa, ja då får man gå på ngt starkare, jag tänker närmast på "malaria medicin", som funkar i de flesta sammanhang. För att göra whiskyn fulländad behöver man ju ej nödvändigvis blanda i ngt vatten.
mvh
Fincan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Trevligt att höra av dig Bengt.
Saknar dina inlägg och kommer nog att hålla mig i Sverige som jag inte har upplevt med husbilen. Längtar givetsvis till Moseldalen och några besök i Holland. Kommer nog i te längre ner och åldern tar ut sin rätt. Tufft av dig att ge sig ut på dessa resor i en gammal bil. Hustrun vill långt söderut men genom min ålder och mina krämpor (har också börjat få lite problem med yrsel o ostadighet) då känner jag mig trygg i Sverige. Bilen är ju nu klar och saknar det dagliga jobbet med den.
Ha det bra o krya på dig kompis
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen