• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Och blomkålen är makalöst god och billig liksom övriga grönsaker. Det enda problemet här nere är bacon men nu har jag hittat ett riktigt charkuteri med mycket god bacon!

Jappe

PS. Jag glömde apelsinerna. De smakar faktiskt bättre än i Spanien!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag undviker bacon tror det inte är nyttigt, kött smakar i själva verket inte så mycket i sig själv.
Det är kryddorna som till största delen ger smaken, men äggen jag köpte är de största jag köpt åt mitt sista från portugal igår, det stog gigantes på kartongen.
Jag undrar om det var normala höns som lagt dem, gulan var mycket gulare än de svenska och brunt skal.
De lokala priserna är säkert normala förmodligen grossister som vill öka sin vinst genom att varna för dålig skörd.
För en svensk är ju allt billigt i portugal det enda som närmar sig de svenska priserna är väl dieseln men den är ju å andra sidan så mycket bättre så man förbrukar mycket mindre.
Jappe jag har svårt att förstå din fokusering på grisfläsk:D tänk om du skulle bli muslim det skulle du aldrig klara!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Muslim? Jag som inte ens lyckades bli kristen. Redan när jag var 13 år så förstod jag religionernas roll i världen. Det krävs ju inte särskilt stor begåvning för att inse att religionens inflytande på populasen är omvänt proportionell mot folkbildningen!

Bacon är gott till frukost tillsammans med stekt(a) ägg!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Endast Sverige svenska packare har!

Man får väl vara tacksam för att det svenska fläsk som skickas utomlands för att skivas och packas inte är i form av levande grisar utan likdelar.

Djurtransporterna med lastbil kors och tvärs i Europa är en skam för mänskligheten!

dj.jpg

Grisarna blir så stressade av denna vidriga hantering så att de utsöndrar adrenalin som ger fläsket en äcklig smak. Därför tillsätts socker för att dölja den smaktillsatsen. Ju mer socker desto sämre hanterade grisar!

Jappe

PS! Läs alltid innehållsförteckningarna på plastförpackningarna!

Jag minns den ljuva tiden innan den globala Superkommersialiseringen slog till och ökade girigheten hos handlarna och grisuppfödarna. Den tidens bacon var gott och behövde inget extra socker för dölja brister i djurhållningen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Uppdatering av försäkringsärendet.
Lyckades få tag på skaderegleraren idag, han tittade i pappren och såg plötsligt att det var han som var den svenske representanten för det franska bolaget!!
Sedan ville han ha en kopia på mitt snigelbrev som jag skickade till dom redan den 11/1 och det har jag skickat så om han får tummen ur så kanske jag äntligen kan uppsöka någon som kan värdera skadan.
Och sedan borde det vara lätt att komma till ett ekonomiskt avslut i ärendet.
Själv skulle jag vilja göra en omkonstruktion av gråvattentanken så den blir flyttad framåt för att förskjuta tyngdpunkten framåt, det är ju långt överhäng. Märkte ju att köregenskaperna ändrades till det bättre när den var fullständigt tom efter påkörningen då rann ju allt ut.
En mindre tank och en elventil ska det vara.
Problemet uppstår när det blir fryskallt om man ska dra rör under bilen och om tanken hamnar högre upp kanske man behöver en pump.
Skulle vara skönt att slippa ha tanken i ett hål i golvet under ett kökskåp, det går ju en varmluftslang dit som man kunde ha bättre nytta av inne i bilen.
Kan t.o.m. tänka mej att ha en spillvattenlunga som man har till husvagnar.
När husbilar på campingar regelbundet behöver köra och tömma blir det lätt besvärligt beroende på vart man står.
För att slippa det tömmer man i hinkar som man bär och tömmer, och då kan man lika gärna ha en spillvattenlunga som dels rymmer mer och är enklare att bära. En kombination av en mindre tank och en spillvattenlunga kan vara optimalt.
Fick nya glasögon idag riktigt dyra men fungerar mycket bra slipper att byta hela tiden, någon operation var inte aktuell förklarade optikern som jag känner sedan en massa år, i så fall skulle jag få bekosta själv och det handlade om 55000kr så det var bara att glömma.
När jag vant mej kommer de sitta på hela tiden och bidra till att lura folk att jag är intellektuell och intelligent. Är ju suveräna att köra med nu ser jag instrumenten samtidigt som jag ser alla vägskyltar. tidigare såg jag ju skyltar och allt sånt kristallklart men fick ta en snabbkoll genom ett par andra för att se gps små siffror rätt, Sen behöver jag inte har glasögon alls för att köra bil men skyltar som visar att man ska byta fil vill man kunna läsa på långt avstånd.
Jappe du har så rätt när du konstaterar att "religionens inflytande på populasen är omvänt proportionell mot folkbildningen! "
Dock har jag sett folk med fina jobb och utbildning chalmers och doktorerat som varit med i Jehovas Vittnen så det stämmer inte alltid, men man är kanske dum och intelligent samtidigt fast på olika områden.
Jag har varit där utan egen förskyllan och tagit avstånd från hjärntvättning enligt samma principer som man tillämpar i vissa länder men också i Sverige på ett mycket sofistikerat sätt helt utan insyn.
Jo ännu en avvikelse men så länge moderatorerna inte bråkar så varför inte, livet är inte alltid avgränsat i lätthanterliga forumtrådar, det viktigaste är tycker jag att vi kan kommunicera som vuxna människor kring det som berör vårt huvudämne husbilar och de människor som har det som ett av sina intressen.
 

Bilagor

  • SAM_0374.JPG
    SAM_0374.JPG
    4 MB · Visningar: 37
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ser ut som om jag flydde vintern när jag körde hem sol 9 grader på verandan ingen blåst, känns som våren är på väg.
Däremot verkar det inget vidare på solkusten, skulle ju varit i Alicante för att hämta särbo och vara däromkring några veckor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Inte många som skriver från det soliga spanien just nu.
Det verkar vara det värsta vädret på många år där.
Tråkigt för de som jag flydde vintern men det är inte mycket till vinter här hemma heller nästan samma temperaturer som man har och det är ju jobbigt i en husbil när man inte kan vara ute och njuta av värmen som man tänkt.
Jag hoppas verkligen vädret vänder och det blir bra för er alla som jag följer noga flera ggr varje dag.
Plastpelle och Jappe är och kommer vara mina vänner jag tänker på dem varje dag.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Så sant, så sant Bengt, förra helgen var en mardröm, regnet piskade och vinden ven, men.....

Nu en vecka senare efter att ha röjt bort resterna efter vädrets härjningar ser det ut så här just nu. Solen skiner igen och temperaturen här i Altea kl 17.45 är 17,2 grader enligt Clas Ohlsons utmärkta termometer.

IMG_0734.JPG

Vi trivs!

TommyD

PS. Bilden togs just nu med "paddan" och jag fixar inte så att den visas korrekt. DS.
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Idag har vi varit i Puerto de Mogan där vädret var dåligt. Mycket bättre i San Agustin (GC) kl 17.21 lokal tid.
Lennart

Tänkte rulla till P.d.Mogán men stannade i P.d.Ingles, såg molnen åt det hållet. Här har varit kanonväder = solsäng o poolhäng :D
Sitter just nu på husbilstrappan m en glass o njuter av... (fotade utetemperaturen) +19 kl 20.20
IMG_1707.JPG
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Bra väder idag i Puerto Rico. Ovanligt molnigt igår. Brukar ju vara tvärtom, dvs, molnigt norrut. Får väl omvärdera min teori om att solen alltid skiner i Puerto Rico. Vi var uppe vid romfabriken förra veckan. Störtregn och dimma.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen