• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi blir lurad hela tiden...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Flera försäkringsbolag har högre premie, självriskt eller tagit bort vissa saker i villkoren bara för att man har en privatimporterad bil....
Försäkringbolagen grundar sig på en gammal rapport som larmtjänt har gjort "Privatimport - En riskfaktor?"....
Men den rapporten är tydligen inte relevant i dag, men fortfarande har försäkringsbolagen kvar sina "restriktionerna" mot privatimporterade bilar....
Jag hittade detta på länk..
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Sidfot/Fragor-och-svar/Forsakring/Bil-MC-Moped-och-Bat/Bil/

Får försäkringsbolag ta högre premie för direktimporterade bilar?
Ja. Försäkringsbolag får ta ut en högre premie för direktimporterade bilar. Konkurrensverket har slagit fast att det inte strider mot konkurrenslagstiftningen.

Enligt Larmtjänst AB´s rapporter "Privatimport - En riskfaktor?" och "Privatimport - möjlighet eller hot?" konstateras att direktimporterade bilar stjäls eller stöldskadas oftare än bilar sålda via svenska generalagenter.

Hittade också detta ..... Direktimport kan höja premien
Har man en direktimporterad bil har försäkringsbolagen rätt att ta ut en högre premie efter att Konkurrensverket bestämt att det inte bryter mot konkurrenslagstiftningen. Statistiken visar att direktimporterade bilar oftare blir stulna eller stöldskadade än bilar sålda i Sverige.
http://billigaudiförsäkring.se/author/svetrygg/

Sen skrev jag till Larmtjänst och fick följande svar....
Hej Peter,

Vi kan inte uttala oss om hur det ser ut idag beträffande huruvida en privatimporterad bil utgör en högre riskfaktor. Anledningen till detta är att vi inte har någon aktuell undersökning med denna inriktning.

Med vänlig hälsning
Larmtjänst ABNiclas Antonsson
Kanske något för klubben att "jobba" med...?
Kanske underlaget för beslutet i Konkurrensverket inte håller i dagsläget....:twitcy: Kram Peter
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Vi blir lurad hela tiden...

Kan bara konstatera att försäkringen på min Ford (familjebuss) som är privat importerad från Kanada kostar skjortan att försäkra på alla bolag utom hos Ford. Där är det bara dyrt.
 
Toppen