• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har plockat isär framnav och baknav för att kontrollera hälsan på bromsbackarna.
Beläggen på bakbromsbackarna har släppt.
Frambromsbeläggen är hårda, kanske går de att rugga upp.
 

Bilagor

  • bild 1 (25).JPG
    bild 1 (25).JPG
    146,5 KB · Visningar: 3
  • bild 2 (25).JPG
    bild 2 (25).JPG
    65,3 KB · Visningar: 3
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteran-MC

Nja, rugga upp gamla backar låter inte hälsosamt, tänk på att dessa gamla backar innehåller förmodligen asbets.
Leta hellre reda på någon som kan limma/nita dit nya asbetsfria backar, dessutom ska du vara försiktig om du tänker göra något åt slitytan på själva trumman, de kan också "bära" asbets från backarna
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kloka ord Vägkung!
Jag köper nya backar och använder halvmask när jag gör rent i bromsbanorna i naven.

Provade med att slipa lätt på tanken med en sliptrissa med mässingstråd i borrmaskinen.
Ytrosten försvinner och under finns någonting som jag tror kommer att bli bra.
Varsam slipning och sedan lite 5-56 för att bevara och få lite "lyster" får räcka.
 

Bilagor

  • bild 2 (27).JPG
    bild 2 (27).JPG
    74,8 KB · Visningar: 7
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteran-MC

Tänker du återanvända kolv+ringarna?

Vad gäller kolvringsgapet (0,5 - 0,6mm) så kanske måttet ligger "lite" i överkant.
Nu vet jag inte vilka rekommendationer som gäller för just din motor, men jag skulle nog hellre vilja säga 0.4 - 0.5mm, och kanske mer åt det förstnämnda måttet.
Inga repor i cylinderloppet låter bra, men om jag vore du skulle jag nog lämna cylindern till någon som kan hona/hena loppet, och sedan skulle jag nog kosta på mig en ny kolv och ringar, men det är jag det.
Det blir faktiskt ganska stor skillnad med den "operationen", men visst, det kostar ju en del, men motormässigt anser jag inte man ska snåla på, även vid en s.k budgetrenovering, och motorn kommer att gå mycket bättre.:mcride:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Finns ju medel som tar bort rost brukar vara fosforsyra som gör jobbet.
Men man måste behandla efteråt direkt, bilvax fungerar nog bra.
Men som sagt du har fått bitarna ganska nära det man vill ha på en gammal maskin.
Du vet väl att den är värd en hel del färdig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Jo man kan ju göra vid kolvar och cylinder men knappast nödvändigt om man inte tänkt att pendla varje dag långa sträckor eller liknande.
De moderna oljorna gör att tvåtaktarna inte slits som de gjorde förr och håller mycket längre.
Man ska inte skapa nya problem med renoveringar innan man testat och sett hur det fungerar. Effekten räcker ju till ändå pilen fick ju inte väga mer än 75kg för att vara "lätt" mc och det är som en moped idag fast det är 175kubik.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteran-MC

"Lite" putsning har gjort susen ser jag, och använder du fortfarande sliptrissa med mässingstråd i borrmaskinen?

Den kromade lyktsargen, hur gjorde de för att "trolla fram" kromet igen?
:mcride:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Till lackerade ytor använder jag sliptrissa med tunn mässingstråd, försiktigt försiktigt.
Sedan stålull, flytande rubbing, bilvax och sist 5-56.
Till kromade detaljer stålull. Den repar inte utan tar bort oxid, smuts och ev brunrostiga fläckar.
Det är mycket och tidsödande jobb men det lyfter ju fram det som finns kvar av lack och krom. Lacken är på sina ställen borta men då dämpas rosten genom puts och sist men inte minst 5-56.

Varning:
Detta med att renovera skrothögar är en utmaning, en drog som blir starkt beroendeframkallande.
Projektet skulle vara ett hösten-vintern-våren-2014-2015-projekt men det går bara inte att sluta. Hoppas husbilssäsongen börjar snart för oss så jag kommer ur verkstaden och inte luktar bilvax-5-56-lacknafta-olja...... hela tiden. ;-)
 

Bilagor

  • bild (94).JPG
    bild (94).JPG
    173,7 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Dessa står på tur.
Den vänstra blir inte lätt att få ordning på. Mycket patina där om det är vad rost kallas med ett finare ord.
 

Bilagor

  • bild (95).JPG
    bild (95).JPG
    41,1 KB · Visningar: 5

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Hej Robert!
Om det är rost på framskärmen så är det inte originalskärmen för om jag inte minns fel så är det aluminiumskärmar original för att få mc'n så lätt som möjligt.

Trevlig sysselsättning du har som jag följer, bra jobbat.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag har letat igenom bilder och beskrivningar över Silverpilen och hittat två modeller.
Den ena har insvängd tank, övre bilden. Den andra ser lika dan ut men med bullig tank, den infällda bilden. Mycket på dessa modeller är silver, aluminium och rostfritt, därav namnet Silverpilen.
Den modellen jag jobbar men lär vara en liten serie, en Silverpil men i något förändrad tappning.

Det jag hittat som skiljer modellerna emellan är:
1. Framskärmen, längd och material.
2. Ramen är lackad i gräddvit färg. Under den finns bara grundfärg.
3. Lyktan är lackerad i tre färger. gräddvitt, blått och så en smal gul dekorationsrand.
4. Tanken är lackad som lyktan.
5. Bakskärmen saknar sidoskydden. Det finns inga spår efter att de skulle suttit där tidigare.
6. Baklyktan är av annan modell.
En gräddfärgad Silverpil får väl döpas till Gräddfil istället :)
Lite av finn-fem-fel fast det blev 6.
Finns det fler skillnader som jag inte ser?
PS Kom på att styret ser annorlunda ut. Ngt mer? DS
 

Bilagor

  • Silverpilar.jpg
    Silverpilar.jpg
    142 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Lite skit i förgasaren, ja då har man i alla fall inte tagit i i överkant ;-)
 

Bilagor

  • bild (98).JPG
    bild (98).JPG
    54,6 KB · Visningar: 7
Toppen