• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Vill du göra jobbet ordentligt så hittar du firmor som kan borra upp cylindern här:

Carl Larsson & Söner AB

Motorrenovering → Renovera Motorer och Topplock | Spinken Motors

Car Larsson & söner är ett gammalt anrikt Göteborgsföretag som gör bra jobb, jag har själv anlitat dom ett par gånger. Det brukar även skaffa fram de delar som behövs (om de finns tillgängliga.
Det finns (fanns?) en cykelbutik på Hisingen som har (hade?) mycket gamla Husqvarna-delar i lager. Jag köpte själv en transmissionsrem till en Roulette där för en 8-10 år sedan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteran-MC

Carl Larsson har jag konsulterat i två ärenden för c:a 50 år sedan.

Ena gången gällde det en MGA där motorn behövde renoveras. Mycket bra jobb!

Andra gången hade vi siktat en stor damejeanne med tvivelaktigt innehåll i havet långt utanför Mollösund mot Måseskär. Jag drog ut med min plywoodracer (35 knop) och hämtade den och sedan gick vi över till vinexperten Carl Larsson som luktade på innehållet och sade "Mycket fin Sherry! Nu sätter vi igång och dricker upp den, flicker och pöjkar!"

Jappe
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

En bild på munstycket.
Verkar som om MC:n efter 63 år fortfarande är under inkörning om man skall lita på specifikationen i ett tidigare inlägg
Är det inte så att ett munstycke 65 ger mer bränsle än ett med 60?
 

Bilagor

  • bild (26).JPG
    bild (26).JPG
    34,8 KB · Visningar: 3

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Jo det stämmer, det är nog bara att låta borra cylindern, skaffa en ny kolv i överdimension, fixa bränslesystemet och sedan köra. Men glöm inte kolla att tändningen står rätt, också en mycket viktig faktor på tvåtaktare! :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har kollat tändningsinställning och den är 4,5mm FÖD.
Skall forska vidare i ämnet honing och annan kolv.
Funderar på om jag skall sätta trottelclipset i läge 1 i förhoppningen om att få mer/fetare bränsle.
Tänker jag rätt?
 

Bilagor

  • HusqvaranFOD.JPG
    HusqvaranFOD.JPG
    55,7 KB · Visningar: 0

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Du behöver säkerligen inte laborera med bränsleinställningarna, se till att allt är ok. enligt original så fungerar den säker när allt är i ordning. Jag såg att skruven som håller förgasaren var ganska sliten, det betyder nog att problemet med bränsletillförseln har funnits en längre tid. Detta är väl annars en av de mest beprövade gamla tvåtaktare man kan hitta, de har släpat mycket människor till jobbet i ur och skur. Tänk bara på att de inte är gjorda för dagens trafikrytm, max 50-60 km/tim skulle jag tro? De är bara på 4,5 Hk om jag minns rätt. :) Men borra cylindern professionellt så att du får rätt kolvspel, köp kolven först, så att cylindern anpassas till den, annars har du snart problem igen! :wink:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

En annan sak den viktigaste är oljeblandningen Gamla mopeder hade en mycket högre oljeblandning 4% medans nyare mopeder hade endast 2% beroende av B.l.a lager mm.
Till mina paramotorer använder jag alltid lite mer 2 taktsolja av den högsta kvalitén (Castrol TTS 0.5% mer) är inte roligt om den skulle skära
Inkörning av en moped i Sverige är mindre nödvändigt. Svenska mopeder är sá hárt srupna. Pluggar och smá förgasare, lága varvtal.
Dom gamla 0.8 hk och dom nyare till 1hk.
Här i Spanien har dom fri effekt Ca 6-8 hk och gör Ca 70 km/t. men visst har man blivit omkörd av betydligt snabbare.

Eller vad säger Wisard HBK´s kanske bästa motorexpert.

Motorer från HUSQVARNA VAPENFABRIKS A.-B. HUSKVARNA.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Sliten skruv, det finns det många av.
Bottenskruven var så snedsliten att jag fick fila den "ren" för att få på en ringnyckel.
Trotteln är inte så vacker precis. Jag förstår inte vad som hänt, om det är frätt eller vad det är.

Bifogar även en bild på ett tänkbart kommande projekt. Under allt damm, rost, hö och halm finns en Silverpil, ett fynd i en lada.
Frågan är om den skall renoveras till körbart skick eller till nyskick.
Enligt uppgift är det en "specialserie" av Silverpilen med blå tank, en serie om ett fåtal exemplar. Lite svårt att se någon blå färg då rostfärgen dominerar.
 

Bilagor

  • bild (28).JPG
    bild (28).JPG
    98,3 KB · Visningar: 13
  • IMG_0158.jpg
    IMG_0158.jpg
    257,9 KB · Visningar: 21

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Om jag inte minns fel så bör det väl vara en Blue Stinget. Lite vassare än Silverpilen.
Har nog lite större motor också. Hälsningar Göran Hellman
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Husqvarnas lite vassare modell var Guldpilen.
Monarks motsvarighet var Blå Stinget.
Som Jappe lade in en bild på så togs dessa maskiner bort från produktionen då de var alltför trafikfarliga genom för mycket motorstyrka i förhållande till tjänstevikt och körkortsålder.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Gamla minnen.
Jag jobbade ett knappt år på Husqvarna efter 9:an då jag var skoltrött och inte direkt ville studera vidare.
Jag drog då guldränderna på skärmar och fälgar till bl a Silver- och Guldpilen. Jag har fortfarande kvar specialpenslarna.
Problemet med dessa maskiner var att motorn var så stark så drog man på fullt på ettan så vred sig bakgaffeln vilket många upptäckte först när de låg i diket.

PS Jag körde upp för MC-kort på en guldpil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Vad gäller 2-taktsolja vill jag rekommendera sådan som är avsedd för utombordsmotorer som ofta går i timmar på högsta belastning.
Att man hade 4% inblandning förr var att man då använde vanlig motorolja.
Idag räcker det med 2% då dagens 2-taktsolja är en högkvalitativ oftast syntetolja som är framtagen för ändamålet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

Wisard Kan du förklara mera detta är intressant.

En mopedpump ställer man in % pá blandningen enligt tillverkarens rekomendationer normalt 2%

Mina gamla parapentemotor vill ha (2.5% solo210) ger jag den 2% sá nyper den
Hirth motorn räcker med 2% men vill ha max 93okt
I Rotaxen stár det 1.98% Jag pratade med en paramotorfabrik i Marbella PAP och dom sa att % satsen gick ner när nállagren kom.
Oljan som vi använder är alltid den samma Castrol TTs en en ren tävlingsolja.

Min granne köpte en gammal vespa och vespaverkstaden hävdade att det var mycket viktigt med 4% annars sá skär den.

Dom nyaste mopederna skall bara ha 1% numera.

Beror detta pá varvtal och cylindervolym ? Jag trodde att det kanske var olika typer av aluminium, lager eller temperatur.

Och visst jag blandade 20-30 motorolja i min gamla moped en ILO 98CC som vi körde speedway pá det nytröskade. nar man var 13-14 ár. Kommer ihág att jag bytte den till mig av en TV2 tillsats.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Läget just nu:
Jobbar med att ställa iordning Puch:en för Lergökarallyt.
Hade tänkt att använda Husqvarna:n men jag får inte tag på en kolv med kolvringar och fixat honing av cylindern i tid.
Det är ju inte det sämsta att åka på en Puch 1958 men det var inte planerat, verkligheten styr.
 

Bilagor

  • bild (29).JPG
    bild (29).JPG
    160,5 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

Kan du inte köra med Husquarnan om du slipar lite pá kolven och i cylindern med en fin slipduk? Och lite mera olja . den kommer att gá sämre, men det är väl inget hastighetsrally.?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Oj, vågar jag göra det utan att någonting annat pajar?
Det är definitivt inget hastighetsrally utan ett "puttrarunt.rally" där mopparna nog kör i 60km/t och gamla MC i 40Km/t ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Kanske inte det bästa rådet, om kolven skär ordenligt riskerar du att skada cylindern så att den inte går att borra, utan måste fordras om, även vevstake, vevaxel, och lager kan ta skada. Förutom att du kanske får gå en bit förstås! :wink:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag letar efter kolvringar till Husqvarna mod 27, 227 120cc, Rödqvarna, Rödmyran. (Kärt barn har många namn)
Dim 55mm x 2,9mm
Var kan jag få tag på sådana?
 
Toppen