• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Tidigare har jag gjort iordning alla delar, stort som smått, innan jag sedan återmonterat allt.
Denna gång gör jag iordning del för del i den ordning de skall monteras, på så vis ser man hur projektet växer fram.

Börjar med ramen.
Skrapar bort sand-olja-lera.
Foto 2016-10-23 16 49 23.jpg

Tvättar i lacknafta. En pensionerad tandborste fungerar bra.
Ramtvätt.jpg

Japp, en bra början, ramen hänger i riggen.
Ram.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Först in i ramen är fotstegspinnen med bromspedal på vänstersidan och fotväxelpedal på högersidan.
Därefter centralstödet.
Utöver växelspaken på tanken finns en fotmanövrerad växelfunktion.
Foto 2016-11-01 10 27 19.jpg

Det som finns kvar av de gamla fotstöden av gummi behålles och limmas fast på röret.
Genomgående kommer jag att behålla så mycket som går av de gamla delarna men rengöra den.
Foto 2016-11-01 10 28 03.jpg

Börjat återmontera bakskärmen.
Detta för att komma åt bättre innan motorn är på plats.
Lundsholms-skruven på plats.
Foto 2016-11-01 10 28 27.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteran-MC

Jag älskar den här tråden. Nostalgin flödar! Men, att behålla de gamla fotstöden av gummi? Cykeln ska väl användas i trafik så småningom?

Jag har en del obehagliga minnen från 50-talet när det gäller utslitna gummidetaljer på motorcyklar så jag skulle nog agerat annorlunda.

Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Efter tvätt i lacknafta slipas bultar-brickor-muttrar och rostiga komponenter rena med en Dremel-slip.
Erfarenheten från tidigare renoveringar är att detta dammar helt otroligt och dammet lägger sig över hela nedervåningen. (Det sista påståendet kommer från M, jag ser (nästan) inte sådant).
Därför använder jag en dammsugare med en tratt som spån- och dammsug.
Foto 2016-11-01 10 31 00.jpg

Motorn är jag spänd på.
Jag kollade direkt efter köpen om den gick att starta, nej.
Gnista på stiftet, nej.
Fuktigt tändstift, nej.
Där är lite att jobba med, JA.

Började med att ta bort kåpan på kickstart-sidan där lamellerna sitter, demonterade kopplingen. Den ser förvånansvärt bra ut. Ok, lite märken på stållamellerna efter långt stillestånd men det går lätt att fixa.
Det blå packningssilikonet tyder på att någon av de tidigare ägarna gjort något med motorn. Lager och packboxar verkar helt ok.
Foto 2016-10-19 15 09 06.jpg


Kopplingen rengjord, monterad och kronmuttrarna är låsta med ståltråd.
Trycket på plattorna kanske behöver justeras men det tar jag sedan.
Foto 2016-10-19 16 10 49.jpg

Även tändplattan med komponenter sånär som brytarspetsarna verkar helt ok och kondensator och tändspole verkar vara rätt nya.


Min kompis Hovrättsdomaren hade lite på lagret, bl.a. två tändplattor och några däck som var bättre än mina. "Du har hjälpt mig med datorproblem, så du får dom. Lämna tillbaka det du inte har användning för".
Foto 2016-11-02 14 24 18.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Motorn återmonterad.
Foto 2016-11-01 10 28 47.jpg

Tändningen inställd med brytaravstånd och förtändning.
Gnista på stiftet, ja.
Markering i motorblocket och på svänghjulet för övre dödpunkt och 4,5mm förtändning. Markerat med vit krita på motorblocket och förtändningsmarkeringen.
Plockat ut tändstiftet, en gängad muff in i svänghjulet, en 24mm-hylsa i ett skaft och skruvdragaren i högsta fart. En stroboskoplampa visar att tändningen verkar ok och vid rätt tillfälle.
Tändningsinställning.jpg

Så här ser projektet ut just nu.
Foto 2016-11-01 17 27 24.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Som en följd av ansökan:http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/830189
så har nu Transportstyrelsen registrerat ansökan om ursprungskontroll, skapat ett ärendenummer och skickat mig en faktura.
Betalningen finns på mottagarens konto på måndag. Därefter påbörjar Transportstyrelsen handläggningen av ärendet.
Spännande att se hur detta utvecklas.
Ursprungskontroll.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Dags för att fixa bakhjulet.
Att rengöra ekrar och nipplar är inte favoritsysselsättningen.
Foto 2016-11-02 15 57 57.jpg

Hovrättsdomaren tipsade om att renoverare fräschar upp gamla däck genom att först stålborsta och sedan gnugga in bromsvätska.
Låter konstigt, jag trodde att bromsvätska och gummi inte är helt bra ihop.
Foto 2016-11-03 11 01 51.jpg

För att lättare kunna kränga på däcket på fälgen snodde jag talkflaskan från tanten. Inte helt populärt.
Foto 2016-11-05 11 21 08.jpg

Broms med belägg, kulorna i navlagren görs rena och lagerkulorna fästs upp med fett.
Foto 2016-11-03 16 12 19.jpg

Bakhjulet på plats. Är nöjd med uppfräschningen.
Foto 2016-11-03 17 30 52.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Hörde om en som fick betala avgiften flera ggr eftersom handläggningstiden drog ut på tiden....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kedjeskydden är rätt geggiga, en blandning av olja och grus.
Hårt som asfalt så det blev att skrapa och sedan tvätta i lacknafta.
Foto 2016-11-04 18 31 41.jpg

Kedjan, som verkar vara i bra kondition, tvättades och fick sedan ligga i olja ett dygn. Monteras och sträcks till rätt slack.
Foto 2016-11-05 11 19 10.jpg

När kedjan sträckts och navmuttrarna låsts kan fotbromsen justeras till att börja bromsa med lite lagom spel.
Foto 2016-11-05 11 19 48.jpg

Elkablarna monterade. Objektet är klart från tanken och bakåt.
Foto 2016-11-05 17 03 29.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Igår var det söndags-stängt i verkstan. Får ta någon dags paus då och då för att dra ner på tempot.

Får bli några nostalgi-bilder.

1956 köpte jag min hett efterlängtade Puch MS50 av 1956-års modell.
2016 köpte jag den Husqvarna som jag nu håller på att renovera.
Det skiljer 60 år mellan dessa bilder.
1956-2016.jpg

Efter mycket letande hittade jag en Puch MS50 V av 1958-års modell som jag renoverade. http://www.husbilsklubben.se/forums/t64291-22/#post489761
Till vänster, jag kör Lergökarallyt. Till höger, vintern 1956-57.
2012-1956.jpg

PS
Avgiften för Ursprungskontroll är på mottagarens konto idag, spännande att se hur detta kommer att gå. Tar nog några veckor. Återkommer.
DS
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det går att förstora bilderna genom att klicka en gång och sedan en gång ytterligare men det var väl ingen nyhet.

Fortsätter framåt, framgaffeln behöver rensas från olja/grus som sitter "som berget".
Styrlagren, även där har 66 år satt sina spår.
Foto 2016-11-06 17 51 34.jpg


Skrapa, pilla, borsta, tvätta.
Många timmar senare är resultatet ok.
Klart för montering.
Foto 2016-11-07 19 00 45.jpg
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Gaffeln monterad. Glappet i styrlagren justerade till nästan noll.
Vid kontrollbesiktningen är detta en viktig kontrollpunkt.
Foto 2016-11-08 10 30 07.jpg

Stötdämparna av gummi skall på plats. På Silverpilen och Guldpilen var det relativt enkelt att få dessa på plats.
Det är inga vanliga gummisnoddar, de har högt motstånd.
Foto 2016-11-08 10 32 03.jpg

Efter mycket funderande hur jag skulle få dem på plats bestämde jag mig för att förmontera gummibanden och försöka sträcka dem på plats.
Foto 2016-11-08 10 45 01.jpg

Med en rejäl kofot och stor hävstångskraft gick det att få axeln in i navet och sedan pressa axeln med resten på plats.
Foto 2016-11-08 14 06 04.jpg

De runda gummidämparna gick att få på plats med hjälp av spännband.
Foto 2016-11-08 16 00 26.jpg

Läget just nu.
Foto 2016-11-08 16 19 26.jpg
 
Toppen