Veteran-MC

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Robert-110, 29 Juli 2013.

  1. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Har tidigare renoverat två mopeder http://www.husbilsklubben.se/forums/t64291-7/#post489700 men tänkte nu leta efter ett lämpligt höst/vinter-projekt och då en MC.

    Något "kulturarv" 118cc - 250cc, Monark, Husqvarna, NV eller något liknande.
    En fråga som dyker upp är möjligheten att registrera fordonet.
    Oftast har objektet inte varit inne i fordonsregistret efter det att de nya nummerplåtarna introducerades.

    Nu några frågor som bygger på att det saknas "papper":
    1. Kan man registrera en gammal MC bara med hjälp av ramnumret?
    2. Kan man registrera en gammal MC med hjälp av den gamla registreringsskylten?
    Har lånat en bild från Blocket, kanske ett objekt i något bättre skick kan vara intressant.
     

    Bifogade filer:

    • Regnr.JPG
      Regnr.JPG
      Filstorlek:
      14.9 KB
      Visningar:
      6,801
    Stefan51 och Lundsholm gillar detta.
  2. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Ställde frågor till Transportstyrelsen om vilka krav som skall vara uppfyllda för inregistrering av gamla fordon.

    Tänker renovera en gammal MC som inte har de nya nummerplåtarna. Några frågor:
    Inga registreringsdokument finns, kan man registrera in ett fordon där:
    1. Ingen gammal nummerplåt, bara ramnumret finns.
    2. En gammal nummerplåt finns

    Svar från Transportstyrelsen:
    Om du äger ett fordon som tidigare har haft en svensk
    registrering men har blivit avregistrerat av olika anledningar, är det möjligt att
    använda ursprungsbeskrivningen från den tidigare registreringen. Däremot får inte orsaken till
    avregistreringen vara något av följande två alternativ:
    - skrotning
    - utförsel och inregistrering i annat land

    Du ska börja med att få fordonet ursprungskontrollerat. Läs mer om det på vår
    webbplats:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Militart-egentillverkat-och-tidigare-svenskregistrerat-fordon/

    Till din ansökan om ursprungskontroll ska du bifoga ett tidigare utfärdat
    registreringsbevis eller något annat som styrker att fordonet har varit permanent
    registrerat i Sverige.

    Om det är så att fordonet har byggts om eller förändrats så att det inte längre
    överensstämmer med sitt ursprungliga utförande, ska fordonet istället anses som
    egentillverkat och då ska du bifoga de handlingar som den importorsaken kräver. Läs mer i länken om det.

    Ta även kontakt med ett besiktningsföretag. De kan svara på vilka tekniska krav
    som gäller för ditt fordon och om de vill ha någon annan dokumentation vid
    registreringsbesiktningen än den som ursprungskontrollen kräver.


    Skall läsa mer om ursprungskontroll via länken.
     
    Stefan51, Lundsholm, PeO&AL och 3 andra gillar detta.
  3. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Skippade "skrotet" på bilden i inlägg 1 och köpte denna Husqvarna 227 från 1950.
    Hösten-vinterns renoveringsprojekt men kan den vara körbar redan i årets Lergökarally?
     

    Bifogade filer:

    • Bild7.jpg
      Bild7.jpg
      Filstorlek:
      87.3 KB
      Visningar:
      60
    Stefan51, Lundsholm, Stråken och 32 andra gillar detta.
  4. PeO&AL

    PeO&AL HBK Medlem

    Inlägg:
    1,013
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    6607
    Sv: Veteran-MC

    Det fixar du nog, och så är du välkommen till årets Lergökarally.
     
    strannegard och Robert-110 gillar detta.
  5. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Kanske inte helt omöjligt.
    En något inkontinent skåning, fixas nog lätt. Sedan bromsar, tändning, förgasare, försäkring, påställning, kanske, kanske.
    En svetsning av parkeringsstödet behövs, ber barnbarnet om hjälp skriver en mäkta stolt morfar.
     

    Bifogade filer:

    Stefan51, Sepen, Alve och 11 andra gillar detta.
  6. peppar

    peppar HBK Medlem

    Inlägg:
    149
    Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7944
    Sv: Veteran-MC

    robert, vart fick du tag på det mc stället och vilka vikter klarar det av?
     
    Senast ändrad: 4 Augusti 2013
  7. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Det är nog original parkeringsställ för det satt på när jag köpte den och är nog inte utbytt.
    MC:n väger drygt 70kg.
     
  8. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Vill inte förstöra den patina som finns men lite rengöring skulle sitta fint.
    Skall jag gå på med rubbing, polish, vax eller vad?
     

    Bifogade filer:

    Stefan51, Anne & Klas, Alve och 5 andra gillar detta.
  9. vidhem

    vidhem FD. HBK Medlem 2016

    Inlägg:
    1,590
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    3719
    Sv: Veteran-MC

    Hej är i Höljes.
    Hör inte in här, men just nu är det 17 st MC :ar med 50+ :are som ska åka i Norgen på grusvägar.Specialbyggda MC för grusvägar.
    /Vidhem
     
    strannegard gillar detta.
  10. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Försäkrad och inregistrerad.
    Fixat framnav och frambromsen, baknav och bakbromsen.
    Håller på med fotreglagen.
    63 års samlat grus/smuts/olja måste bort för att jag inte skall bli nerkletad bara jag tittar på hojen.
    Tidigare ägare har lappat ihop en hel del med eltape t. ex hålls gasvajern kvar med kletig eltape. Återstår en del innan första provkörningen.
     

    Bifogade filer:

    Amigon, Sepen, Alve och 9 andra gillar detta.
  11. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Problem med bromsarna.
    Förmodligen sitter original bromsbackar med belägg, 63 år gamla, kvar på motorcykeln.
    Bromsarna "tar" dåligt, beläggen är hårda och lite blanka i ytan.
    De är nitade fast med rörnitar.
    Var kan jag få tag på någon firma som kan byta belägg eller köpa nya bromsbackar?
     
  12. goldfinger

    goldfinger HBK Medlem

    Inlägg:
    1,636
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    6001
    Sv: Veteran-MC

    Ett tips från veteran-motocrossens värld är att man skall hålla inne/aktivera bromsen när man drar hjulbulten. Om man inte gör så, blir effekten på dessa bromsar sämre. Rugga upp ytan på bromsbeläggen med sandpapper/smärgelduk.
     
    Robert-110 gillar detta.
  13. linden

    linden HBK Medlem

    Inlägg:
    1,612
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1219
    Sv: Veteran-MC

    Prova med att "rugga" upp dom om det är mycket kvar på dom.
    Hoppsan, Goldfinger hann före.
     
    Senast ändrad: 10 Augusti 2013
    Robert-110 gillar detta.
  14. vägkung

    vägkung FD. HBK Medlem 2016

    Inlägg:
    319
    Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    13443
    Sv: Veteran-MC

    Hej Monica o Robert!

    Nu bor ni ju en bra bit från Borlänge, men det finns en firma som heter (Lasses bromsservice 0243-22 31 10), han har sin firma ett stycke utanför Borlänge.

    Han har renoverat bromsar på två av mina amerikanare, plus "gammel-HD:n" som jag fick svarva trumman på, och lasse nitade dit nya belägg, efter det tog frambromsen nästan lika bra som på min "nya" HD.
    Prismässigt ligger han ganska bra till, jag tyckte det var värt att få bra bromsar.
    Men som sagt, du bor ju inte nästgårds direkt.
     
    Robert-110 gillar detta.
  15. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Tack för snabba svar och bra tips.
    Jag börjar med att rugga upp beläggen och aktivera bromsen när navmuttern dras åt.
    Jag antar att beläggen centreras bättre då och får därmed större anliggningsyta.
     
  16. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Bromsbelägg uppruggade och inte uppruggade.
    På gång!
     

    Bifogade filer:

    • Bild4.jpg
      Bild4.jpg
      Filstorlek:
      33.9 KB
      Visningar:
      19
    Senast ändrad: 11 Augusti 2013
    Alve, bror.axelson, Anne & Klas och 3 andra gillar detta.
  17. decker

    decker FD. HBK Medlem 2016

    Inlägg:
    3,517
    Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    5299
    Sv: Veteran-MC

    Kanske lite vid sidan av trådens nuvarande innehåll. Men är det några som känner till en "dansk" oldtimer med riktigt trevligt utseende och den heter Nimbus.
    Kanske är det tom någon som har en bild?
     
  18. Lasse N

    Lasse N HBK Medlem

    Inlägg:
    979
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2634
  19. Helena o Tom

    Helena o Tom HBK Medlem

    Inlägg:
    318
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1052
    Sv: Veteran-MC

    Jag var Internationella Indian Rallyt i Danmark för 2 veckor sen och
    såg en Nimbus på dragstrippen men tog tyvärr
    ingen bild på den men här kommer en bild på en härlig Indian från 1932 !
    Mvh Tom
     

    Bifogade filer:

    • 176.JPG
      176.JPG
      Filstorlek:
      2.1 MB
      Visningar:
      16
  20. Robert-110

    Robert-110 HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    6,206
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    Sv: Veteran-MC

    Saknades en koppling bromswire-bromsarm.
    En bit av en bult, såga, fila, borra, gänga, skruva.
    Tur man hade bra lärare i metallslöjden.
     

    Bifogade filer:

    Sepen, Alve, Storpontus och 7 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.