• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstads krångel

F

F.d. 53242

Guest
Hej på alla er husbilentusiaster!
Jag är ny i den här sidan och nyligen blivit ägare av en fantastisk Dethleffs halv integrerad husbil! Jag var på en resa i Italien september 2014 där en tjuvare gjorde sönder nyckellås i bodelsdörren och kom in i bilen och försökte gömma sig i dagsljuset, detta ledde till att ett par gardiner pajade med.....Jag körde förbi säljaren på väg hem där han fick beställa alla delar som behövdes till reparation,därefter ställde jag av husbilen och hämtade den i slutet på april. Vi hade då kommit överrens om att han skulle ta delarna hem under vintern, någonting som han verkar inte ha brytt sig om alls...Jag mailade honom i slutet på april,därefter fick jag ta nya kort på gardiner,ge honom nyckellås serienummer och vänta tills att han skulle höra av sig om att boka tid. Igår mailade han om att det är ganska fullt med reparationer just nu och om att jag skulle specificera om vilken del av nyckellås jag behöver egentligen för att kunna gå vidare med att beställa den! Jag är oerhört förbannat på honom , har mailat dethleffs i Tyskland om att detta hände och vill härmed dela era åsikter om hur ni hade hanterat liknande ärende och på vilket sätt jag skall lösa mitt problemm. Det börjar närma sig att garantin går ut ifall jag inte ordnat med fukttest tom 16/6 ,samtidigt så sitter han ca 42mil därifrån jag bor och verkar inte ha värken tid eller delar att reparera min bil just nu! Tacksam om all hjälp och råd!:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Verkstads krångel

Börja med att maila generalagenten Välkommen till campingpionjären Dethleffs - din vän i familjen & beskriv ditt problem. Beskriv de tillfällen då du varit i kontakt med försäljaren & att du inte fått någon respons. Be generalagenten om råd hur du skall gå vidare med detta eftersom garantin snart löper ut. När du skickar mailet så lägg till försäljaren så att han får en kopia. Jag vet inte vilken mailform du har men om det är möjligt begär en bekräftelse på att mailen har blivit lästa. Har du inget hört från någon av dem inom ett par dagar så ta telefonkontakt.
Ett annat alternativ är att lämna bilen med skriftliga anmärkningar till säljaren för åtgärd. Var noga med att få daterat kvitto på att du lämnat in bilen där det också klart skall framgå när den är klar & du kan hämta den.


Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Verkstads krångel

Tycker att det låter väldigt illa och definitivt inte proffsigt.
I min vildaste fantasi kan jag till och med föreställa mig att bilen inte längre finns på verkstaden, jag hade i alla fall åkt ner och hämtat bilen för reparation på en annan verkstad.


En gång för många år sedan skulle jag köpa en segelbåt privat men finansieringen skulle gå över en säljare och ett finansbolag i Malmö (bättre ränta än banken).
Tyvärr så fanns inte pengarna på kontot efter avtalat tid. Två dagar senare med ingen kontakt per telefon blev det en bilresa till säljarens kontor i Limhamn. Efter c:a 3 timmars väntan, och samtal med någon som tydligen delade kontor med finansiären, dök det upp en delägare som gav mig kontanter och ett litet bidrag för bensinkostnader.
Efter några månader blev jag uppringd av polisen i Malmö om mina kontakter med finansiären som visade sig vara en känd bedragare hos polisen.
Upplägget var att alla påskrivna köpekontrakt kunde "säljaren" omsätta till kontanter hos finansbolaget, och det var en hel del tydligen. T.ex. så erbjöd man ett gratis motorbyte i båten om köparen kunde låta båten ligga hos säljaren i c:a fyra veckor, för motorn var beställd men försenat. Tyvärr var det flera som köpte samma båt, och trodde på löftet om motorbyte, och blev blåsta på både båt och pengar.
Fick efter ett tag ett tack för hjälpen från polisen i Malmö som tack vare min skriftväxling innan affären kunde identifiera bedragaren so visserligen vid det tillfället hade dragit iväg till USA med en ansenlig summa kontanter. Jag bad den polisman jag talade att ge säljaren en spark på smalbenet om de får tag i boven och det tyckte han absolut att han var värt, bland annat.
Klarade mig som tur utan förluster i affären men lärde mig att vara ytterst försiktigt i större penningaffärer och blev absolut av med min tidigare godtrogenhet som numera kanske är en överdriven misstänksamhet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Verkstads krångel

Hade samma problem på min första Dethleffs ( direktimporterad) Någon förstörde kolven i bodelslåset antagligen i syfte att ta sig in. Jag vände mig till en Dethleffs verkstad här hemma och de var inga problem De fixade hem en ny kolv på 14 dagar o satte in den.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Verkstads krångel

För rätt många år sedan hade jag en Toyota Hi Ace.
Ljuddämparen gick sönder, jag köpte ny på Toyota, denna gick sönder efter en månad fick ny, monterade denna, höll ytterligare en månad, fick ny, monterade denna och åkte till Finland. Denna gick sönder på väg till färjan, fick åka hela semestern med en brakande bil.
Nu var jag riktigt förbannad. Åkte till Toyota i Trollhättan och var riktigt sur, de talade om att jag var den ende som klagat, men de tog in bilen och bytte. Jag pratade med killen som bytte, han talade om att de köpt in någon billig skit, han bytte ständigt dessa dämpare.
Jag talade om att jag ska klaga på er till Japan, gör du det sa dom med ett hånskratt.
Jag skrev ett brev och adresserade till Toyota Japan, Fick svar att de skulle kontrollera detta med piratdelar.
De ringde till mig från Toyota i Trollhättan och ville ha in bilen och byta till original. När jag kom in med bilen stod ett antal chefer och på Japanskt sätt bugade och bad om ursäkt för mina problem.
Nu förstod jag att brevet hade haft avsedd verkan. Denna ljuddämpare höll bilen ut.
Så när man inte får rätsida, gör som jag.
Har kvar breven från Japan.
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Verkstads krångel

Vilken handlare pratar vi om? Av någon konstig anledning så brukar det hända saker när en handlare figurerar med namn i negativa sammanhang på nätet eller i media..

Har varit med om liknande situation...
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

:mh:Hej!
Har en Dethleffs RT Esprit 6844 -06
Har haft den inne på reparation en längre tid 2 st skador hagelskada på taket + en skada på en långsida , för nära en parkerad bil!
Lämnade in den på en husbilsfirma i närheten av Ängelholm
Förklarade att bilen INTE fick bli tyngre! kom överens om att dom skulle ta bort den gamla plåten och lägga på ny på taket.
När vi hämtade den fick då reda på att dom lagt ny plåt på det befintliga taket, som då medför att bilen blir tyngre! uppskattar det till 25-40kg
Det är mycket på en bil som man kan lasta 390kg!
Sen fogningen ser inte bra ut, det har dom lovat att åtgärda
Takluckor invändigt ventilation var vita, dom har monterat grå påstår att vita går inte att få tag på!
+ Diverse andra detaljer jag inte är nöjd med
Är det fler som inte är nöjd med sina reparationer, börjar tro att jag är petig!
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Verkstads krångel

Tack alla er för era svar!
Jag fick söka på en annan verkstad,nykellåset är fixat men gardinerna de beställde passade inte till min bil. De lovade beställa nya utan kostnad och att de skulle höra av sig inom 10 dagars tid. De ringde efter 2 veckor bara för att fråga om min bil har dubbelsäng längst bak eller 2 sängar......därefter hörde de av sig aldrig! Är det bara jag som är missnöjd med olika Dethleffs verkstad i Sverige och anmäller en och en till fabriken i Tyskland?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

Man blir frustrerad när man läser om vilket krångel en del råkar ut med, jag har köpt 5st bilar av en firma i Älvsborgs län ,dom har ett motto att ta hand om kunden även efter köp,det har aldrig varit något problem, jag lämnar bilen på söndagen dom ringer när bilen är klar,har ex bytt en bodelsdörr kamera o lite små justeringar, o fukt test, byter aldrig bort min rapido,,mvh håkan :yes::wub:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

Varför hanterar ni detta själv. Har ni försäkring anmäl skadan till försäkringsbolaget. De anvisar verkstad och de ser till att något händer annars får de ju betala stillestånd.

Det blir en annan sak om man hamnar under sin självrisk.
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Verkstads krångel

Jag fick söka återfösäljaren och beställa varor och betala självrisken , de skulle boka tid för reparation och få skicka räkning till min försäkring efter reparation....Finns det någon annan väg man skall välja?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Verkstads krångel

Du bör även kontakta försäkringsbolaget om detta & göra en skade anmälan.

Bennie
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

Jag fick söka återfösäljaren och beställa varor och betala självrisken , de skulle boka tid för reparation och få skicka räkning till min försäkring efter reparation....Finns det någon annan väg man skall välja?

Först försäkringsbolaget sedan äger de frågan och står för anvisningar.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

Köpte en begagnad Dethleffs I Magic Edition utanför Berlin nu i höstas.
Upptäckte i efterhand att däcklagningssatsen saknades, ett lock till ett truma utblås var sönder, en spricka i ramen till garagelåset + en löstagbar lampa i bodelen saknades.
Skickade ett mejl till handlaren, och fick frågan om jag kollat överallt i bilen efter lagningssatsen + vilken färg det var på utblåset. Efter att jag svarat dröjde det 2 veckor så hade jag ett paket på posten med delarna :) .

Tyska handlare brukar vara måna om sina kunder :yes:
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Verkstads krångel

Jag funderar på allvar att köpa nästa husbil i Tyskland,det verkar som många Dethleffs återförsäljare i Sverige är oseriösa!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Verkstads krångel

Köpte en begagnad Dethleffs I Magic Edition utanför Berlin nu i höstas.
Upptäckte i efterhand att däcklagningssatsen saknades, ett lock till ett truma utblås var sönder, en spricka i ramen till garagelåset + en löstagbar lampa i bodelen saknades.
Skickade ett mejl till handlaren, och fick frågan om jag kollat överallt i bilen efter lagningssatsen + vilken färg det var på utblåset. Efter att jag svarat dröjde det 2 veckor så hade jag ett paket på posten med delarna :) .

Tyska handlare brukar vara måna om sina kunder :yes:

Hur gör du med jobbet? Faktureras det?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Verkstads krångel

Vet inte. Har aldrig behövt lämna in någon av våra 4 importbilar för reparation på bodelen. Smådelarna byter jag själv.

Däremot har 3 av de varit inne på Fiatverkstäder för kostnadsfria garantireparationer.
Bil 1: Utbyte av drivaxlar pga vibrationer. Gjordes av Bilservice i Kylinge.
Bil 2: Utbyte av instrument då varningslampor glödde vid användning av farthållare. (Kronobergs bil)
Bil 3: Repris av bil 2 = Utbyte av instrument då varningslampor glödde vid användning av farthållare. (Kronobergs bil)
 
Toppen