• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilationsfläkt i taklucka ovanför köksdel (Carthago)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Vi har en Carthago e-line I50 årsmodell 2015 där det sitter en originalmonterad ventilationsfläkt i takluckan ovanför köksdelen.
Denna går att köra I båda riktingarna (fast inte samtidigt så klart) och I olika hastigheter, vill minnas det är 3 eller 4 olika hastigheter åt vardera hall.

Nu när det är extra varmt ute är det bekvämt att köra fläkten så den suger ut värmen varför vi använt den en del. Vi har dock börjat få problem med den när vi kör I någon annan hastighet än långsammaste.
Efter kort stund (1-2min) på något av de snabbare lägena stannar fläkten och man ser på lysdioderna att de blinker snabbt ett par gånger innan de slocknar helt.

Det tänds upp lysdiod(er) när man startar fläkten som indikerar hastighet (1=långsam, 2=snabbare & 3= snabbast). När fläkten stannar blinker det snabbt mellan ett par lysdioder.

Startar man upp fläkten direct efteråt går den som den skall (på lägsta hastigheten).

Vi saknar dock manual over fläkten men jag misstänker att lysdioderna används även för larmfunktion.

Någon som har haft liknande problem eller kanske vet vad orsaken kan vara samt lösning?

En gissning är ju att motorn i fläkten går varm. Det som talat MOT denna teorin är att fläkten går att starta direkt efteråt.

Mvh!
// Niklas
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
image.jpg Jag hade liknande problem med Thule Vent och då va felet att jag hade klappkontakt till matningen ..fick bara fram 11 v
 

Bilagor

  • 60C374E8-2D06-4DF0-A84E-6278E31ED2BC.jpeg
    60C374E8-2D06-4DF0-A84E-6278E31ED2BC.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 30
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Vi har haft samma problem (I51 e-line Linerclass) och det är bara o konstatera att fläkttekniken inte lever upp till verkligheten.
Flera med oss har bytt-ut Carthago’s ”Hobbex lösning” mot en Maxx Air fläkt/lucka.
Nästa förbättringar som man får på köpet är att rengöring av fläkten är mkt enklare man behöver t.ex. inte skruva isär alltihop, det regnar inte in på kökshällen när luckan är öppen, så att gnisttändaren kortsluts...
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Visa bilaga 154582 Jag hade liknande problem med Thule Vent och då va felet att jag hade klappkontakt till matningen ..fick bara fram 11 v

Tack, nu vet jag vad fläkten heter dessutom och kan själv leta fram en manual. Stort tack för detta!
Kan också konstatera när jag läser felkoderna att larmet "Motor Blocked" inträffar vilket inte verkar vara korrekt då den omedelbart efter går att starta. Den går då ytterligare någon/några minuter innan samma inträffar igen.

Skall öppna upp och felsöka annars blir det byte.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Står ni vid elstolpe? Annars kanske det är så enkelt att batterispänningen har sjunkit så att den slår av. Bara en tanke.
Claes

Nej, detta har hänt när vi star inkopplad på 230V. Har stor batteribank (3x 80Ah GEL + 380W solceller) men skall ändå testa på 12V och se om det blir någon skillnad.

Mvh!
// Niklas
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Får du felkod "motor blocked" så kan det bero på spänningsfall pga för klena kablar. Prova att mata fläkten med separata kablar från ex ett 12 V uttag.
Eftersom fler har haft samma fel så verkar det som fabriken använt för klena kablar.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Det verkar att många insändare blandar ihop vanliga köksfläktar som sitter precis ovanpå spisen och fläkten som är monterad ( extra ) i takluckan . Den som sitter ovanpå spisen är verkligen kass, luftflöde , den orkar inte håla ett kuvert på plats.
Den gör mycket oväsen är nyttan, så kvalitet på Carthagos kan diskuteras, men tillverkaren är inte ensamma att monteras skräp i sina bilar, men betald , dem är inte blyga

Mvh .
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej.
Det verkar att många insändare blandar ihop vanliga köksfläktar som sitter precis ovanpå spisen och fläkten som är monterad ( extra ) i takluckan . Den som sitter ovanpå spisen är verkligen kass, luftflöde , den orkar inte håla ett kuvert på plats.
Den gör mycket oväsen är nyttan, så kvalitet på Carthagos kan diskuteras, men tillverkaren är inte ensamma att monteras skräp i sina bilar, men betald , dem är inte blyga

Mvh .

Någon fläkt ovanför spisen, annat än den som sitter i takluckan, finns inte på vår bil.
I den är det tänkt att fläkten i takluckan skall användas i stället.

Mvh!
//Niklas
 
Toppen