• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem är avsändaren?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Avsändaren's mailadress är AppIe <cantveriflyouraccountbyclick-summmary-accounts@goto-inthebuttonresulotionsssscenterrsssssaccointmailtojoss09879087144webssapss.business.mail.live.co.uk>

Jag fick ett mail därifrån som lyder:"Thank you! Your transaction has been succcessfully. Please view your lnvoice in the attachment file" & så fanns det ett PDF-attachement.

Vad jag vet har jag inte haft någon affär med Apple. Vågar man öppna attachementet & se vad det gäller? Jag har tidigare haft en Iphone & Apple-konto som är avslutat sedan länge. Det kanske är någon som kommit över kontot & handlar på detta.

Bennie
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Vem är avsändaren?

Öppna aldrig ett dokument eller bilaga som inte du vet var det kommer från. Det är precis så folk trillar dit. I den avsändaren står det ju inte ens Apple...utan AppIe :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Vem är avsändaren?

Helt rätt, släng det i papperskorgen utan att öppna bilagan!
Det händer med jämna mellanrum, att man får "bekräftelse" eller liknande på köp från "Apple" eller påstådda "avgifter" från t.ex PostNord.
Bara lurendrejerier. Nuförtiden går det inte att lita på någon ...

Har just i dagarna fått mitt kreditkort kapat. Någon har använt mina kortuppgifter till kontoköp nere i Australien.
Man blir förvånad, men lyckligtvis i oturen, så upptäckte jag det ganska omgående och har spärrat kortet.
Det är väl baksidan på vår väg till det kontantlösa samhället, att man drabbas av diverse nätbedrägerier.

"Cash is King" ännu ett tag :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem är avsändaren?

I en del mail klienter er det mulig å se alle header linjer. Der kan en se hvilken vei meldingen har kommet fra avsenders maskin frem til din mail leverandør. I dag er det som regel kun et par servere underveis. Med denne informasjon er det mulig å finne avsender, har selv gitt Paypal en del slike spor som de benyttet til å slå til mot en svindler som fisket etter kundeinfo hos PP.

Det vrimler av slike fiskere som forsøker å få folk til å tro at det er en viktig melding fra et stort firma direkte til deg som kunde.

Det viktige er : INGEN SERIØSE FIRMA SENDER MAIL MED EN LINK DU SKAL TRYKKE PÅ! De kan sende en mail om at du skal gå inn på kundesiden men nesten ingen har med link til dette. Eneste unntak er mail som du selv har bestilt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem är avsändaren?

Mejlet åkte direkt i papperskorgen. Man vet ju varken ut eller in med mejlen, eftersom bedragarnaär förslagna & hittar hela tiden på nya hyss.
Tusen tack.

Bennie
 
Toppen