• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vedkamin i husbussen

F

F.d. 54164

Guest
Häpp!

Jag funderar på att installera en Kimberly eller Cubic mini woodstove i min husbuss.

Kimberly ->

Cubic mini ->

Någon som har erfarenhet? Tankar och/eller tips.

Bussen är en Volvo Ajokii på 8 m.
 

Bilagor

  • IMG_20181019_155905.jpg
    IMG_20181019_155905.jpg
    2,2 MB · Visningar: 27
F

F.d. 54164

Guest
Fem frågor infinner sig omedelbart:

1) Vad väger kaminen?
- inte många kilo
2) Vad väger ugnen?
- ingen ugn

3) Vad väger vedförrådet?
- "plockved" etc på plats vid fricamping men att ha med sig för några dagar väger inte så många kilo.

4) Hur stor är förgiftningsrisken om något inte fungerar som det ska?
- bra tanke. Kimberly tar luften utifrån men väl fungerande ventilation samt detektorer är ett måste.
5) Till vilken nytta skulle detta vara, jämfört med exempelvis gasol?
- man blir inte beroende av gasol vid fricamping.

Pålle
 
F

F.d. 54164

Guest
Bussen har en ingen gasol överhuvudtaget. Spritkök och ugn a la båt.
Alternativet vore en diselbrännare, men funderar på att köra den på frityrolja istället för disel för att minimera kostnaderna samt miljöpåverkan..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vet du någon bra modell på vindgenerator?

Såg denna häromdagen på LIDL pakering i Messini..... tror att de finns från 100 - 600w och kostar mellan ca 2200.- till 4000.-Skr från kina.... de sägs vara väldigt tysta, har själv funderat på att köpa en.... Sen funderar jag om den bilen kom till LIDL med wind generatorn uppmonterad :eek:

IMG_0433.JPG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Drar ingen el, och man kan ta plockved på plats vilket ger större flexibilitet.
Bussen har en ingen gasol överhuvudtaget. Spritkök och ugn a la båt.
Alternativet vore en diselbrännare, men funderar på att köra den på frityrolja istället för disel för att minimera kostnaderna samt miljöpåverkan..

Är det så att dina funderingar baserar sig på ekonomiska aspekter? En sak är ganska enkel att slå fast, att äga en husbil är inte billigt. Det är ganska mycket man får investera om man har en äldre husbil & vilja utnyttja den så mycket som möjligt & då ha det relativt bekvämt utan att "bryta ihjäl sig".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det så att dina funderingar baserar sig på ekonomiska aspekter? En sak är ganska enkel att slå fast, att äga en husbil är inte billigt. Det är ganska mycket man får investera om man har en äldre husbil & vilja utnyttja den så mycket som möjligt & då ha det relativt bekvämt utan att "bryta ihjäl sig".

Nja... där håller jag inte med dig, träffade för ca 8 år sedan en tysk som hade en H-bil "typ andra världskriget fordon" han hade varken kyl, dusch, toa, värme, rinnande vatten och en gasolplatta för att laga maten. Han hade varit i Ryssland, Afghanistan, Tibet, Kina mm och hade då bott 7 år i bilen när vi möttes vid gränsen till Syrien.... han var så nöjd med allt...
Hans nästa "H-bil" skulle bli en häst med en zigenarevagn efter, säkert lika komfortabel och billig... ;)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det du säger måste väl ändå var långt ifrån det vi menar med husbilsliv. Finns det över huvud taget någon inom HBK som har det så i sin HB. Extremer finns det inom alla genrer.


Men volvoAjokii är ju inte heller medlem.... kan ju vara bra för honom att höra att H-bil´s livet fungerar även om han inte gör som du och säkert de flesta här på Hbk...:p;)
 
F

F.d. 54164

Guest

Bilagor

  • Screenshot_20181105-163056.jpg
    Screenshot_20181105-163056.jpg
    602,8 KB · Visningar: 4
F

F.d. 54164

Guest
Absolut, både ekonomi och miljö är viktigt. Tänker att fricamping där jag kan stanna så länge som möjligt utan att vara beroende av "land"ström.
Tänker mig husbilen som en mobil sportstuga som är off-grid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror en må demontere vindmøllen under transport. Enkelt å ta av bladene, det er 2 bolter pr blad - totalt 10 bolter. ser ut til at en da står igjen med ca en halv meter mast og generator på taket. En kan og ta av hele vindmøllen med 4 bolter og passende kontakter - en enhet på 13 kg og 90 cm bred 60 cm høy - men med noe lavere mast igjen på taket. Mindre forflytting kan foretas med møllen i drift på taket, men med hastighet tilpasset til max 45 m/s vindeffekt.

Banggood har splittet sin pakke i 2 - vindmølle og regulator(en MPPT regulator med 3 fase inngang). Aliexpress kan levere det hele som ferdig pakke, totalprisen er lavere enn for vindmøllen fra BG, det er MANGE leverandører på Aliexpress for samme vindmølle.
 
F

F.d. 54164

Guest
Screenshot_20181106-171116.jpg Screenshot_20181106-171107.jpg
Denna modell är lite smalare (0,5 m i diameter och 90 cm hög) så det blir lättare att stuva in i lastutrymmet. Får fundera på masteriet. Kanske en fällbar samt delbar med staglinor.

Vertical Axis Wind Turbine Generator 12V 24V 400W Wind Generator 1000W Boost MPPT Wind 600w Solar 400w Hybrid Charge Controller
Vertical Axis Wind Turbine Generator 12V 24V 400W Wind Generator+1000W Boost MPPT Wind 600w Solar 400w Hybrid Charge Controller -in Alternative Energy Generators from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Toppen