• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattnet rinner ut

Karmen

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16087
Medlemskap
2024
Första turen för i år. Husbilen har varit inne på lagning hela vintern. Nu rinner vattnet ut hela tiden och vi kan inte se något fel. Någon som kan ana felet?
 
F

F.d. 56457

Guest
Hej, jag har samma problem. Vattnet droppar ut hela tiden på min Adria Matrix Supreme. Det droppar ut strax innanför vänstra bakhjulet. Slår jag på vattenpumpen till färskvattnet så rinner det för fullt och pumpen går oavbrutet även om alla tappkranarna är stängda. Jag har Adle värmare. Tacksam för tips på felsökning och åtgärd. Mvh Lars
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
På Trumapanna sitter en backventil i kopplingen till avluftningsslangen som leder ner under husbilen. Den backventilen kan tryckas ut om det uppstått övertryck i pannan, kopplingen måste bytas. Som en tillfällig lösning kan man klämma åt avluftningsslangen.

Tidigare inlägg i ämnet: Alde 3000 vattenburen värme

Se även: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en frostvakt ved Alde pannen, men i løpet av 16 år hadde jeg aldri behov for å røre denne. Men se hvor det kommer ut, frostvakten har en slange ned gjennom golvet. Kommer det annet sted så må vannet følges til kilden. Kan være en kopling som har hoppet av.
 
F

F.d. 56457

Guest
Hej och tack för tips. Vi är nya husbilsägare som anlitat verkstad för vinter och vårservice. Allt var iordningställt o klart enligt dem när vi nu rullar söderut. Men tack vare tips på Husbilsklubben hittade vi felet - FrostControl - hade löst ut. Vi har nu återställt säkerhetsventilen och är en erfarenhet rikare.
 
F

F.d. 55554

Guest
Roligt nästa alltid med husbil.
Råkade ut för att frostvakten nästan löst ut på en skumpig väg, N125 Portugal,
hade satt en klämna runt knappen då jag råkat ut för det innan
Nu visade det sig att klämman släppt lite på knappen 80 liter vatten hade sakta sipprat ut under natten.
Sittrr en annan klämma nu och håller knappen så den inte löser ut på guppig väg.

Jojje
 
Toppen