• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanken tömmer inte allt vatten

F

F.d. 30701

Guest
Vattentanken tömmer inte allt vatten när jag ska tömma. Är minst 5 cm kvar på botten. Har en kran som jag skruvar upp under sätet bak. Kan det vara så att det är skitigt i röret där nere. Ska man spola rent? Har någon haft liknande problem och hur gör jag för att tömma den vattentanken helt. Tänkte ta och försöka rengöra tanken också sen.
 
Lösning
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Hej,
Är inte kranen gjord för att du ska ha typ 20 % kvar?

I såfall har du en bottenplugg i tanken för att tömma.

Mvh Johan

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Har samma problem sk..t dåligt att dom inte kan tillverka tankar som lutar åt tömningshålet så det går att tömma riktigt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Öppna kranen och kör till ett lutande ställe där du får tömt det mesta. Kör sedan ett stycke på en gropig väg så är det antagligen ganska tomt i tanken efter ett tag.
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Hej,
Är inte kranen gjord för att du ska ha typ 20 % kvar?

I såfall har du en bottenplugg i tanken för att tömma.

Mvh Johan
 
Lösning

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Öppna kranen och kör till ett lutande ställe där du får tömt det mesta. Kör sedan ett stycke på en gropig väg så är det antagligen ganska tomt i tanken efter ett tag.

Exakt så gör jag. Min tank är så dumt utformad att när jag dragit ut bottenpluggen finns där som några "fack" i botten där vatten står kvar. Antagligen upphöjningar för förstärkning.
Efter lite skumpig o lutande väg är det bara att tprka ur det lilla som är kvar med en ren wettex.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Upphöjningarna i botten på tankarna är förstärkningar samtidigt som dom är så kallade skvalpfack för att minimera svallvågor när man kör.
Olle.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Vattentanken tömmer inte allt vatten

Upptäckte i vår husbil att det finns två bottenpluggar. Den nedanför luckan har jag använt, men råkade titta längre in i tanken och där fanns en bottenplugg till med en kedja fastsatt i taket på tanken. Den kedjan var helt stel av kalk. Husbilen är import från Tyskland. Sträckte in armen och tog bort pluggen och kedjan. Borrade ett hål i tanktaket ovanför bottenhålet. satte fast pluggen på ett plaströr som går genom tanktaket. Nu kan jag tomma båda facken.
 
Toppen